Ekonomija albuma sa sličicima

Najtraženiji fudbaleri se razmenjuju od hotela Moskva pa do eBay trgovaca

LifestyleZanimljivosti

11.4.2021 15:30 Autor: Marko Miladinović 3

Najtraženiji fudbaleri se razmenjuju od hotela Moskva pa do eBay trgovaca Najtraženiji fudbaleri se razmenjuju od hotela Moskva pa do eBay trgovaca
Promet gotovo svih vrsta razmenjivih sportskih kartica je tokom 2020. godine doživeo procvat putem online trgovine. O tome svedoće zvanični podaci američke kompanije eBay... Najtraženiji fudbaleri se razmenjuju od hotela Moskva pa do eBay trgovaca

Promet gotovo svih vrsta razmenjivih sportskih kartica je tokom 2020. godine doživeo procvat putem online trgovine. O tome svedoće zvanični podaci američke kompanije eBay – potražnja za sličicima fudbalera porasla je za 1.586 odsto, a za sličicama košarkaša za 373 odsto.

Pored sportista, u kategoriji kartica i sličica po rastu interesovanja izdvajaju se i pokemoni sa 573 procenta u odnosu na prethodnu godinu, prenosi Forbes.

Ova zabava više nije rezervisana isključivo za decu (odnosno njihove roditelje, koji “strateški raspoređuju” dečji džeparac), već odavno obuhvata i kolekcionare, od kojih su neki i te kako platežno sposobni. Primera radi, u proteklih 12 meseci na aukcijama je zabeležena prodaja kartice iz 1979. godine na kojoj je tadašnji hokejaški početnik, a kasnije najveća zvezda svetskog hokeja Vejn Grecki (Wayne Gretzky) po ceni od 1,29 miliona dolara, dok je kartica sa likom bejzbol igrača Mikija Mentla (Mickey Mantle) prodata za neverovatnih 5,2 miliona dolara.

I dok su Amerikanci od perioda između dva svetska rata pa do danas ostali opčinjeni, pre svega, karticama sa likovima omiljenih sportista, za Evropljane se ovakva vrsta potražnje, pa i trgovine, i dalje vezuje za popularne albume sa samolepljivim sličicama. Tek u protekle dve decenije na “Stari kontinent” uspešno su se probile i kartice, ali pre svega one sa likovima pokemena, a kasnije i drugih sličnih pop-kulturnih franšiza, sa likovima koji imaju različite moći.

Kad je reč o tradicionalnim albumima sa sličicima, njihova ogromna popularnost potekla je s početka osamdesetih godina i od izdanja koja su bila posvećena svetskim prvenstvima u fudbalu, mada je kasnije bilo i mnogih drugih, na primer onih koji su bili posvećeni Ratovima zvezda, Gospodarima svemira, Štrumpfovima, itd.

Pokemon kartice za razmenu/Foto: Pixabay

Zajedničko za veliku većinu njih je da potiču od italijanske firme Panini, koja ih direktno ili preko licenci distribuira po čitavoj Evropi.

U ovom trenutku u Srbiji u opticaju su najmanje tri “aktivna” albuma sa sličicima, od kojih je najtraženiji onaj posvećen Evropskom prvenstvu u fudbalu, čije održavanje je pomereno za 2021. godinu zbog pandemije korona virusa. Za taj album je potrebno sakupiti 654 sličice, pa jednostavna matematika kaže da je – po ceni od 80 dinara po kesici koja sadrži pet sličica – potrebno odvojiti najmanje 10.480 dinara za njegovo popunjavanje, i to pod uslovom da u kupljenoj 131 kesici ne bude niti jednog duplikata, što je statistički nemoguće!

Kada je o retkosti određenih sličica reč, Panini i neki drugi proizvođači sličnih albuma su se više puta oglašavali tokom prethodnih decenija naglašavajući da oni štampaju sve primerke u istim serijama, te da nema mesta veštačkom podizanju tražnje. S druge strane, američki proizvođači kartica ponekad namerno objavljuju “ograničene serije” i na taj način im kreiraju popularnost, kako u trenutku izbacivanja na tržište, tako i u kasnijim godinama, među kolekcionarima.

No, vratimo se našem podneblju i albumima sa sličicama. Srećom po svu decu, i roditelje, koji muku muče da popune svoje albume, u Srbiji su se izdvojila dva načina za “ubrzavanje” ovog procesa.

Jedan postoji već decenijama. U pitanju je tradicionalno okupljanje sakupljača i prodavaca na platou ispred hotela Moskva, kod Terazijske česme u Beogradu, vikendima u 12 sati, mada zainteresovane osobe za “menjažu” dolaze i nekoliko sati ranije. Ovaj običaj ustanovljen je sredinom osamdesetih i traje do danas, a nisu mu naudile ni sankcije, bombardovanje, tranzicija… Jednostavno, strast za sličicima je jača od svega. Na to mesto se ne ide nepripremljen, već svako donosi svoj “štos” sličica i spiskove sa brojevima koji mu fale. Što se prodavaca tiče, oni u svojoj ponudi u kutijama imaju sličice svih albuma koji su na tržištu najmanje protekle dve godine, i one traženije nude po ceni od nekoliko desetina do stotinu dinara.

Drugi način je novijeg datuma, i za sakupljače iz unutrašnjosti ne podrazumeva dolazak do glavnog grada. Naime, domaći portal Menjaza.rs nudi lako i besplatno registrovanje svih sakupljača sličica, gde oni mogu da dele svoje spiskove i obeležavaju koje sličice su obećali da pošalju jedni drugima. Pored toga, online ponuda preko domaćih portala za elektronsku trgovinu je takođe široko rasprostranjena, ali ne dostiže visoke cene, osim kada je reč o starim popunjenim i dobro očuvanim albumima, koji dostižu vrednost od po nekoliko stotina evra.

Na kraju, postoje i pomalo zaboravljeni načini osvajanja tuđih kartica kroz dve dečje igre – “tapke” i “poklapke”. One su se masovno igrale po osnovnim i srednjim školama pre otprilike tri decenije, a danas ih možda ponegde igraju deca nekadašnjih kolekcionara. U “tapkama” svaki igrač stavlja svoju sličicu na ravnu podlogu, a pobednik će odneti sve ukoliko ukrštenim dlanovima uspe da ih potapše tako da se okrenu na lice. U “poklapkama” takođe igrači učestvuju sa svojim sličicama, tako što ih nežno bacaju na pod sa nekog stola ili stolice, na primer, tako da one poklope sličice koje se već nalaze na podu, a pobednik je onaj koji poklopi i ponese što više konkurentskih primeraka.

  • Tina

    12.4.2021 #1 Author

    Proizvodjaci slicica trljaju ruke

    Odgovori

  • Anna

    14.4.2021 #2 Author

    Svaka generacija ima svoje omiljene sličice i albume, a menjaža i tapke bile su sastavni deo našeg odrastanja

    Odgovori

  • MIŠKOVIĆ

    28.4.2022 #3 Author

    tradicija koja se decenijama održava. veoma lep hobi i druženje

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...