Komšije ugovorile hedžing aranžman sa četiri banke

Crna Gora platila prvu ratu kineskog kredita za autoput

BankeNovacSrbijaVesti

22.7.2021 10:41 Autor: Marko Miladinović 1

Crna Gora platila prvu ratu kineskog kredita za autoput Crna Gora platila prvu ratu kineskog kredita za autoput
Istekao je krajnji rok za početak otplate kineskog kredita za nezavršeni deo auto-puta od Podgorice do Kolašina, ali iz Ministarstva finansija Crne Gore ističu... Crna Gora platila prvu ratu kineskog kredita za autoput

Istekao je krajnji rok za početak otplate kineskog kredita za nezavršeni deo auto-puta od Podgorice do Kolašina, ali iz Ministarstva finansija Crne Gore ističu da je već plaćena dospela rata. Zahvaljujući nedavnom hedžing aranžmanu, ostvarena je ušteda od skoro četiri miliona evra (3,91 milion evra).

Crnogorski ministar finansija Milojko Spajić je novinskoj agenciji Mina kazao da je hedžing aranžmanom sprečen rast duga po osnovu valutne izloženosti prema dolaru i dodao da je ušteda kod kamate iznosila 3,83 miliona evra, a ostatak kod glavnice 0,08 miliona evra (79.276 evra).

„Crna Gora je u evrima uplatila 27,79 miliona po osnovu glavnice i kamata, a banke iz hedžing aranžmana državi 37,44 miliona dolara takođe po osnovu glavnice i kamata, što smo mi preusmerili kineskoj banci. Da nije urađen hedžing, tih 27,79 miliona bi iznosilo 31,71 milion evra. Takođe, samo kamata bi bila 6,9 miliona evra, a ne 3,06 miliona koliko smo platiti“, rekao je Spajić.

On je dodao da je očekivana ušteda na godišnjem nivou oko osam miliona evra, jer se plaćaju dve rate – u julu i januaru.

Pregovarački tim Ministarstva finansija i socijalnog staranja, na čelu sa Spajićem, završio je ceo proces koji obuhvata unakrsni valutni svop, što je zapravo osnovni instrument hedžiranja javnog duga od valutnog rizika. To znači da su obaveze države prema kreditu kineske Exim banke izražene u američkim dolarima konvertovane u evre. Radi se o iznosu od oko 818 miliona dolara.

„Reč je o celom iznosu ukupno povučenih sredstava iz kineskog kredita do jula ove godine“, objasnio je Spajić i dodao da se postupilo odgovorno i da će ostatak do 944 miliona USD biti obuhvaćen pre sledeće rate, u januaru naredne godine, po povlačenju svih tih sredstava, prenosi podgorički list Pobjeda.

Spajić je podsetio da je zajam iz 2014. godine za prioritetnu deonicu auto-puta od Podgorice do Kolašina ugovoren u dolarima, po kamatnoj stopi od dva odsto, a da Crna Gora dug sada isplaćuje u evrima, po prosečnoj kamatnoj stopi od 0,88 odsto.

Foto: Pixabay/Steve Buissinne

„Hedžing aranžmanom smo obezbedili da crnogorski javni dug oslobađamo valutnog rizika koji je predstavljao omču oko vrata državi svih prethodnih godina. Sve je urađeno po Zakonu o budžetu za ovu godinu“, saopštio je Spajić.

On je kazao da su u tom aranžmanu, na kraju celog procesa do plaćanja prve rate, najprihvatljivije uslove imale dve evropske banke, iz Francuske i Nemačke, i dve iz Sjedinjenih Američkih Država (SAD), od ukupno sedam renomiranih banaka sa kojima se pregovaralo.

„To je ogroman uspeh za Crnu Goru sa kreditnim rejtingom B, za koji očekujemo da se poboljša u odnosu na sve urađeno u korist državnih finansija za kratko vreme. Takođe, pozitivan je signal da renomirani partneri širom sveta pomno prate i veruju u ono što zakonito i po zdravom ekonomskom principu radi nova Vlada. Poslali smo i jednu važnu poruku svima – da aktivno i odgovorno upravljamo javnim dugom“, rekao je Spajić.

On je dodao da su države regiona sa dobrim mehanizmima upravljanja javnim dugom, poput Srbije i Hrvatske, već koristile isti aranžman da bi se zaštitile od valutnog rizika.

Crnogorski ministar je precizirao da je hedžing ugovoren na 14 godina, a da na 24 meseca postoji mogućnost preispitivanja uslova.

„Dakle, hedžing je na 14 godina, koliko traje otplata kredita za prvu deonicu auto-puta, sa mogućnošću da na dve godine preispitamo uslove, kao i banke koje su deo aranžmana. Cilj nam je da za dve godine obezbedimo daleko stabilniju ekonomiju, mnogo bolji kreditni rejting zemlje i više opcija, između ostalog i za još nižu kamatu od 0,88 odsto“, rekao je Spajić.

On je objasnio da je važno da dug nije ostavljen da bude izložen valutnom riziku i naglim promenama kursa dolar/evro.

„Znate da su i međunarodne institucije u izveštajima upozoravale na rast troškova za auto-put zbog kursnih razlika i nepreduzimanja mera tadašnjih vlada da to spreči. Zato i ukazujem na procene da se u međuvremenu ‘bacilo’ preko 109 miliona evra za koliko nam je potpuno bespotrebno povećan dug u evrima“, kazao je Spajić.

Hedžing aranžman je ugovoren sa četiri banke, sa francuskom Societe Generale, nemačkom Deutsche Bank, te dve američke – Merril Lynch International i Goldman Sachs.

Na pitanje da li je Goldman Sachs imao privilegovan položaj zbog toga što je Spajić nekada bio tu zaposlen, on je odgovorio da su sve banke imale jednak tretman i da nema nikakvog konflikta, niti privilegija za bilo koju od njih.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...