Suecki kanal deblokiran, ali će se posledice događaja od prošle nedelje po svetsku ekonomiju dugo osećati

Desetina dnevne potrošnje nafte još čeka da prođe kroz Suec

AnalizaSvetU fokusuVesti

30.3.2021 20:20 Autor: Gordana Bulatović 0

Desetina dnevne potrošnje nafte još čeka da prođe kroz Suec Desetina dnevne potrošnje nafte još čeka da prođe kroz Suec
Nakon deblokade Sueckog kanala, prema saopštenju njegove Uprave, ovom rutom prošlo je nešto više od 250 brodova. Potrebno je bar još dva do tri... Desetina dnevne potrošnje nafte još čeka da prođe kroz Suec

Nakon deblokade Sueckog kanala, prema saopštenju njegove Uprave, ovom rutom prošlo je nešto više od 250 brodova. Potrebno je bar još dva do tri dana, procenjuju stručnjaci da se situacija stabilizuje, a što je još bar desetak milijardi dolara direktne štete za svetsku ekonomiju.

Iako Ever Given, brod čije će ime verovatno ostati zapamćeno kao simbol Ahilove pete globalne ekonomije, više nije prepreka prolasku plovila, blokada Sueca koja je trajala šest dana pokrenula je probleme u svetskom lancu snabdevanja, tako da se, i pored stabilizacije stanja, očekuju potencijalne nestašice taolet papira, kafe, nameštaja i nafte.

Kako je Bloombergu potvrđeno u jednoj od kompanija za proizvodnju taolet papira, a koja pokriva svojim pogonima trećinu ukupne produkcije ovog proizvoda, menadžeri ove firme bili su prinuđeni da pomere datume najavljenih isporuka, kako bi se prilagodili zastoju i kašnjenju u dostupnosti kontejnera za otpremu.

Jena Santoro, analitičarka za procenu rizika u Everstream Analytics potvrdila je da su dobavljači taolet papira samo jedni od mnogih kompanija koje se suočavaju sa kašnjenjima.

„Do blokade nije moglo doći u gorem trenutku, jer svet počinje lagano izlaziti iz pandemije, a dobavljači se bore da prevladaju gubitke zbog prošlogodišnjeg zaustavljanja proizvodnje, kako bi zadovoljili rastuću tražnju. Zapravo, pandemija je uzrokovala procvat nekoliko privrednih sektora, uključujući proizvodnju raznih proizvoda za domaćinstvo i nameštaj, a koja se, u velikoj meri, oslanja na uvoz iz Kine“, objašnjava Santoro za Business Insider.

Prodavci nameštaja u Americi su već ranije obavestili one koji su izvršili narudžbine da isporuke mogu očekivati u periodu od pet do devet meseci od dana kupovine, zbog nedostataka kontejnera. Situacija na Suecu je ovaj problem samo dodatno produbila.

Santoro tvrdi da će potrošači i dobavljači i dalje osećati uticaj dešavanja na Suecu kada je u pitanju dostupnost uvozne robe.

„Iako su u toku napori za potpunu normalizaciju rada kanala, postoji nekoliko stvari koje su ostale problem i kada je Ever Given isplovio. Procenjuje se da je zatvaranje kanala uticalo na čak 15 odsto svetskih kapaciteta brodskih kontejnerskih brodova. Taj uticaj imaćemo još neko vreme, što će zahtevati strateška prilagođavanja onih koji rade u pomorskom teretnom prometu“, navodi Santoro.

Jedan deo brodova nije ni pokušao prethodnih dana da prođe kroz kanal, već se direktno uputio na rutu preko Rta dobtre nade, a koje znači desetak dana duži i oko 26.000 dolara skuplji put.

Dešavanja oko kanala imaće, procenjuje Santoro, značajan uticaj na cenu plina. Kroz Suec prolazi oko sedam odsto svih količina svetske nafte. „Moji izvori kažu da oko jedna desetina svetske dnevne potrošnje nafte još uvek čeka da prođe kroz kanal“, otkriva Santoro.

I prema podacima kompanije Blue Yonder, koja poseduje posebnu aplikaciju za praćenje globalnih pošiljki, kao posledica blokade Sueca, može se očekivati kašnjenje isporuka od dve do četiri nedelje. Ta su kašnjenja pridodata onim koja su već nekoliko meseci prisutna, zbog deficita brodskih kontejnera.

Inače, brod Ever Given i dalje se nalazi blizu kanala. Na njega su ušli stručnjaci koji istražuju moguće uzroke i strukturne štete koje je mogao pretrpeti zarobljen u pesku.

Kako ističe agencija AP, i sporovi o naknadi štete zbog nesreće mogli bi trajati godinama, s obzirom da je slučaj složen i ima međunarodni nivo. Ever Given posluje pod zastavom Paname, ali je u vlasništvu japanske kompanije, dok je trenutni operater kompanija registrovana na Tajvanu.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...