Smanjena ponuda na stranom tržištu kreira cenu automobila u Srbiji

Koliko je stroži tehnički pregled uticao na poskupljenje polovnjaka?

PoslovanjePreduzetnikSrbijaVesti

26.7.2021 17:01 Autor: Redakcija Biznis.rs 1

Koliko je stroži tehnički pregled uticao na poskupljenje polovnjaka? Koliko je stroži tehnički pregled uticao na poskupljenje polovnjaka?
Stroži kriterijumi tehničkog pregleda zabrinuli su vozače starijih polovnih vozila u Srbiji. Prosečna starost automobila na srpskim putevima je 17 godina, pa vlasnici već... Koliko je stroži tehnički pregled uticao na poskupljenje polovnjaka?

Stroži kriterijumi tehničkog pregleda zabrinuli su vozače starijih polovnih vozila u Srbiji. Prosečna starost automobila na srpskim putevima je 17 godina, pa vlasnici već sada razmišljaju o kupovini vozila koja bi ispunjavala propisane ekološke zahteve.

Jedno od mogućih rešenja jeste kupovina polovnog automobila novijeg datuma proizvodnje. Najveći broj ovih četvorotočkaša uvozi se iz zapadne Evrope koja se tokom poslednjih meseci suočava sa poskupljenjima usled smanjene ponude.

„Stroži uslovi tehničkog pregleda uticaće na kupovinu polovnih vozila u smislu da će kupci biti oprezniji, što je dobro. Paziće više na to šta kupuju, jer znaju da je teško proći tehnički pregled ukoliko nešto nije u redu. Ipak, to neće preterano uticati na cenu automobila, kao što na cenu ne utiče ni poskupljenje goriva. Očekivalo se da će narod manje kupovati automobile, međutim mi u suštini vozimo onoliko koliko moramo. Vozilo se najčešće pazari iz krajnje nužde, a vrlo mali broj kupaca to radi da bi uživao u njemu ili u putovanju. Nažalost, na to utiče i platežna moć. Pojeftinjenje ili poskupljenje od 200 do 300 evra ne menja mnogo situaciju“, kaže za Biznis.rs sekretar Asocijacije automobilskih novinara Srbije (AAN) Petar Živković.

Sa primenom Pravilnika koji je doneo strožije uslove kontrole vozila, poskupele su i cene tehničkog pregleda. Živković kaže da će mnogi vozači automobila zbog viših cena potražiti linije tehničkog pregleda gde je usluga pristupačnija.

„Kada narod počne da ide tamo gde je jeftinije, onda će tržište regulisati cenu tehničkog pregleda. Ipak je reč o većem poskupljenju, jer se do pre nekoliko godina plaćalo 1.000 do 2.000 dinara ili se tehnički pregled nije plaćao uopšte. Sad su cene otišle na 6.000 do 7.000 dinara što je drastično povećanje. Nema rezona za takvo ponašanje, pogotovo što je situacija u zemljama regiona ostala nepromenjena. Platežna moć je prema zvaničnim statistikama približna“, objašnjava Živković i dodaje da linijama tehničkih pregleda u Srbiji preti velika opasnost.

„Jedna od glavnih pretnji odnosi se na mogućnost da tehnički pregledi u manjim mestima ostanu bez klijenata. U manjim sredinama se auto-škole gase ili uopšte nema pojedinih kategorija za polaganje. Polaznici moraju da putuju 200 do 300 kilometara, kako bi polagali za dozvolu“, navodi Živković.

Nestašica polovnjaka na Zapadu razočarala kupce u Srbiji

Skok cena polovnih automobila u Nemačkoj odražava se na sva ostala tržišta. Trend rasta usmerava dalja kretanja ka ostatku Evrope, kada je reč o prodaji automobila. Srbija najveći broj polovnjaka uvozi iz ove zemlje. Broj vozila sa EURO 3 i EURO 4 motorom koji mogu da se kupe po pristupačnijoj ceni opada iz dana u dan.

„Nemci su se tih vozila rešili prilično davno, a u isto vreme nemaju dovoljan broj novih automobila koji mogu podmiriti trenutne potrebe. Takva je situacija i kod nas, jer se čeka po nekoliko meseci na isporuku novog automobila. Zato ljudi ne prodaju vozila koja imaju. Smanjuje se ponuda polovnih vozila u Nemačkoj, a tržište je ogromno. Tu su desetine miliona vozila i svaka promena se reflektuje na tržištu. Aktuelna ponuda je manja, pa skaču i cene. To se dogodilo i kod nas“, objašnjava Živković i dodaje da su vozila u proseku poskupela od 300 do 500 evra. Modeli više klase koji su u Srbiji bili dosta traženi i koštali između 10.000 i 15.000 evra su više poskupeli, ali oni vrlo brzo nađu kupca.

Foto: Pexels.com

Šta kažu prodavci polovnih automobila

Kada je reč o kupovini vozila iz uvoza, treba napomenuti da konačni trošak ne zavisi samo od tržišnih zakona, već i troškova carine, odnosno registracije.

„Jeste došlo do povećanja u poređenju sa istim periodom protekle godine, a to je posledica nestašice vozila u inostranstvu i poskupljenja carine. Najviše se snabdevamo u Francuskoj, kupujući od lizing kuća. To su vozila do pet godina starosti. Lizing kuće nisu kupovale nove automobile, već su zbog straha od posledica korona virusa produžili rent na još jednu godinu. Automatski ne prodaju polovna vozila koja mi kupujemo od njih. Nastupila je nestašica, a kada se tako nešto desi cene rastu. Kod nas je porasla carina, pa je rezultat automatsko povećanje troška za kupca. Pojedini modeli novijeg datuma proizvodnje skuplji su za oko 2.000 evra“, navodi za Biznis.rs direktor prodaje Auto kuće Holliday Nebojša Ivanović.

Naš sagovornik kaže da uprkos povećanju cene interesovanje klijenata ne jenjava.

Ono što je primetno tokom proteklih meseci jeste nešto manja ponuda. Kada je reč o tražnji i ceni polovnih automobila situacija ostaja nepromenjena, a do kraja godine može se očekivati i novo poskupljenje“, zaključuje Ivanović.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...