PANDEMIJA UBRZALA DIGITALNU TRANSFORMACIJU I POVEĆALA BROJ ONLINE PREVARA Elektronska trgovina u Srbiji porasla za 300 odsto
AnalizaHi-techLifestyleSrbijaU fokusuVesti
29.10.2020 13:47 Autor: Marija Jovanović
U prethodne tri godine, vrednost realizovanih transakcija putem elektronske trgovine u Srbiji porasla je za 300 odsto. Za vreme vanrednog stanja uvedenog zbog pandemije korona virusa, internet kupovina povećana je od 50 do 300 odsto. Čak i nakon ukidanja karantina, većina trgovaca zadržala je porast od oko 100 odsto u odnosu na isti period prethodne godine.
Pandemija je ubrzala digitalnu transformaciju i prihvatanje inovativnih načina plaćanja, ali i uticala na dramatičan skok online prevara – broj fišing napada u svetu uvećan je i do 400 odsto, pokazuje istraživanje kompanije Visa.
Sajber bezbednost glavna tema za preduzeća
Sajber bezbednost, usled krize izazvane pandemijom, postala je veoma značajna tema za preduzeća širom sveta. Tradicionalni pristupi identifikacije prilikom online plaćanja poput unosa lozinki i jednokratnih kodova postali su glavna meta sajber napada.
Jedno od rešenja za potrošače jeste da se okrenu sigurnijim metodama potvrde identiteta, poput prepoznavanja lica, otiska prsta ili glasa, navodi se u istraživanju.
Standardi Evropske unije podrazumevaju višestruke slojeve verifikacije potrošača prilikom digitalnih transakcija. Predviđanja su da će mnoge finansijske institucije i kompanije inovativna rešenja autentifikacije proširiti i na tržišta van Evrope i da će biometrija da postane standard.
Već sada se na godišnjem nivou preuzima 770 miliona aplikacija biometrijske autentifikacije, a one najsavremenije mogu da pruže identifikaciju trodimenzionalnog modela lica, prepoznavanje rasporeda vena, analizu DNK strukture, detekciju mirisa i specifičnih hemijskih svojstava kože za svakog čoveka.
Facebook i WhatsApp najčešća meta hakera
Sajber kriminalci koji koriste socijalni inženjering kao tehniku napada, nastaviće da eksploatišu ranjivost potrošača i manipulišu njihovim emocijama kako bi saznali poverljive informacije, pokazuje istraživanje.
Prema analizi koju je objavio Kaspersky, Facebook i WhatsApp su najčešća meta hakera za krađu podataka – u periodu od aprila do septembra bilo je čak 4,5 miliona pokušaja fišinga na Facebook i oko 3,7 miliona na WhatsApp. Ovakva izloženost direktnim napadima biće i u budućnosti najslabija tačka odbrane osetljivih podataka.
Upravo iz tog razloga, trgovci će biti motivisani da usvoje još naprednije sisteme zaštite i omoguće potrošačima bezbrižnu kupovinu. Kako se navodi u sitraživanju, veliki broj malih i srednjih preduzeća u narednim godinama izmeniće način poslovanja i implementiraće inovativne metode i tehnologije koje štite podatke kupaca.
Upravo zbog toga, ovaj svetski lider u digitalnim plaćanjima nedavno je predstavio Visa Secure program koji trgovcima omogućava da svojim potrošačima pruže još bolju zaštitu od zloupotreba.
Reč je o sistemu autentifikacije za procenu transakcija u realnom vremenu, tako da je retko potrebna dodatna verifikacija vlasnika kartice. Ukoliko se javi bilo kakva sumnja poput upotrebe novog uređaja ili neobično velike kupovine, postoji opcija dodatne provere kako bi se potvrdio identitet. Na taj način, program osigurava da je transakciju izvršio pravi vlasnik Visa kartice, što online kupovinu čini još bezbednijom.