Domaći sladoledi sve traženiji kod kupaca, uprkos višim cenama
30.6.2025 08:01 Autor: Ljiljana Begović 1



Koliko je u Srbiji sladoled jedna od omiljenijih poslastica, u prilog govori podatak da se njegovom proizvodnjom bavi čak 200 firmi. Tržište sladoleda se ne razvija samo u kvantitativnom smislu, već i u pravcu sofisticiranijeg pozicioniranja proizvoda – sve je više sladoleda koji su deo gastronomskog doživljaja, uključeni u restoranske ponude i predstavljeni kao deo lokalnog kulinarskog identiteta.
Iako potražnja za sladoledom varira tokom godine, sve je više kupaca i tokom zimskog perioda.
Iz kragujevačkog preduzeća Zebra slatkiši kažu da se sezona prodaje sladoleda znatno produžila, pa tako intenzivnija potrošnja počinje već početkom maja i traje do kraja oktobra.
“Sladoled, pogotovo domaći, uvek je traženiji od industrijskih. Velika je konkurencija, ali se kupci sve više odlučuju za kvalitetnije poslastice”, navode iz firme Zebra slatkiši.
Cena osnovnih sirovina, poput mleka, šećera, kakaa i voća, direktno utiče na krajnju cenu proizvoda, dok promene u navikama potrošača i sve veći broj onih koji preferiraju veganske, bezglutenske ili niskokalorične varijante zahtevaju stalno prilagođavanje proizvodnih procesa i receptura.
“Inflacija i poskupljenje sirovina uticali su da i sladoled ove godine bude nešto skuplji nego prethodne, ali to nisu velika povećanja u odnosu na cene inputa”, kažu iz Zebra slatkiša.

Uprkos izazovima, potražnja za sladoledom u Srbiji raste, posebno među mlađom populacijom koja više nego ranije obraća pažnju na kvalitet, nutritivne vrednosti i poreklo proizvoda.
“Proizvođači odgovaraju na taj trend transparentnijim deklaracijama, sertifikatima o poreklu i sve češćom primenom domaćih, organskih sastojaka, kako bi osvojili i održali poverenje tržišta. Takođe, digitalna transformacija omogućila je bolje targetiranje krajnjih potrošača, ali i bržu distribuciju, naročito kroz online prodaju i brze lance dostave”, objašnjavaju naši sagovornici.
Tokom protekle decenije domaće tržište sladoleda doživelo je promene usled ulaska stranih brendova, ali i rasta domaćih proizvođača koji su uspešno pozicionirali svoje proizvode kroz razvoj jedinstvenih ukusa i prilagođavanje lokalnim preferencijama potrošača.
Uprkos dominaciji velikih sistema, među kojima su i multinacionalne kompanije, domaći proizvođači uspevaju da zauzmu značajan udeo na tržištu zahvaljujući fleksibilnosti, brzini uvođenja inovacija i bliskosti sa kupcima.
Njihovu uspešnost u proizvodnji sladoleda pokazuju i podaci bonitetne kuće CompanyWall. Naime, delatnost proizvodnje sladoleda u 2023. godini ostvarila je dobit od čak 1,3 milijarde dinara, dok su prihodi u istom periodu premašili iznos od 25,3 milijarde dinara.
Najuspešnije preduzeće prema dobiti je Frikom, jedna od najpoznatijih kompanija po proizvodnji sladoleda, ne samo u Srbiji već i u regionu. Ova kompanija, registrovana u Beogradu 1976. godine, od 2019. posluje kao deo Fortenova grupe.
Dobit Frikoma je godinama iznad milijardu dinara, tačnije u 2023. je iznosila 1.303.486.000 dinara, što je rezultat koji je ovu firmu doveo na prvo mesto liste najuspešnijih koju je sastavila bonitetna kuća CompanyWall.
Na drugom mestu u okviru delatnosti proizvodnje sladoleda je Froneri adriatic iz Starih Banovaca sa dobiti od 34,4 miliona u 2023. godini. Ovo preduzeće je predstavništvo firme koja se bavi prodajom sladoleda kao što su Nuui, Oreo, Milka, Aloma, Topgun, Nirvana, Nesquik.
Pročitajte još:
Zanatski proizveden sladoled na domaće tržište od 2020. godine donosi preduzeće Luff iz Beograda.
Dobit zbog koje se Luff našao na trećem mestu liste iznosila je u 2023. godini 21.123.000 dinara.
ELLA
30.6.2025 #1 AuthorBravo za male galaterije. Kvalitet je najbitniji