Brzorastuće kompanije u Srbiji

Brzorastuća kompanija

Preduzeća koja ostvaruju nagli rast svog poslovanja i finansijskih rezultata oduvek su privlačila pažnju zainteresovanih investitora, potencijalnih partnera, ali i šire javnosti. U nepovoljnijim ekonomskim uslovima koji vladaju u čitavom svetu, pa i u našem regionu u poslednje dve godine – od proglašenja pandemije korona virusa, preko zastoja u lancima snabdevanja i sve više stope inflacije, pa do sukoba u Ukrajini, koji sve navedene činioce dodatno pojačava – kompanije koje prikazuju veliko povećanje prihoda, dobiti ili broja zaposlenih, zaslužuju poseban osvrt i analizu, kao i odgovarajuća priznanja.

Biznis.rs će kroz rangiranje brzorastućih kompanija, uz razgovore sa njihovim direktorima i analize razloga postignutih rezultata, predstaviti javnosti najuspešnije primere.

Kriterijumi za rangiranje brzorastućih kompanija

Predat završni finansijski izveštaj u poslednje tri godine

Ostvaren rast prihoda u poslednje tri godine

Rast zaposlenih u poslednje tri godine

Pozitivna dobit kompanije u poslednje dve izveštajne godine

Bez blokada transakcijskih računa na dan rangiranja

Kompanije sa CompanyWall bonitetnom ocenom AAA, AA+ ili A+

Ostvaren minimalni prihod od 15.000.000 RSD u 2020. godini

Podatke za rangiranja brzorastućih kompanija, kao i podršku projektu, pruža kompanija CompanyWall. Parametri koji će biti primenjivani su u skladu sa onima koji se koriste u Evropi i svetu, a prilagođeni su specifičnostima tržišta Republike Srbije i regiona. Takođe, u metodologiju je uključena i CompanyWall bonitetna ocena kompanija, čime su kriterijumi praktično pooštreni. Pri rangiranju brzorastućih kompanija, pored ovih parametara, korišćena je i „Složena godišnja stopa rasta“ (Compound Annual Growth Rate – CAGR) za poslednje tri obračunske godine.

Sa razvojem kapitala u toku dvadesetog veka postojala je izražena potreba investitora da se na neki način definiše koja su to brzorastuća preduzeća jer su ona uvek zanimljiva za ulaganje.

Prva osoba koja je iskoristila ovaj termin je Dejvid Birč u svom izveštaju „The Job Generation Process“ iz 1979. godine. Prema njemu, brzorastuće kompanije su one koje u 4 uzastopne godine ostvaruju prosečan rast (CAGR) od 20%, sa početnom bazom prihoda od minimum milion dolara. To znači da se za pomenute četiri godine prihod duplira (odnosno najmanje ukupan rast od 107,36%). To znači da kompanija sa 1.000.000 prihoda da bi bila brzorastuća mora da nakon četiri godine ima najmanje 2.007.360 USD. Rast po pojedinačnim godinama unutar četiri godine nije bitan (prosečan rast je svakako 20%).

Nakon toga OECD za ovu definiciju uzima nešto šire parametre. Prema njima, to je firma od najmanje 10 zaposlenih, čiji je prosečan godišnji rast (CAGR) prihoda ili broja zaposlenih najmanje 20% godišnje za period od najmanje tri godine. Po istom modelu, to znači da bilo koji od dva parametra raste za 72,8%. Konkretno, kompanija sa istih milion dolara prihoda bi nakon tri godine morala da ima 1.720.800 dolara da bi bila brzorastuća.

Srpsko Ministarstvo privrede je preuzelo OECD definiciju prilikom definisanja brzorastućih kompanija kojima se daju subvencije. Sa druge strane, RAS je napravio nešto kompleksniji model, pa je kao parametre dodao i rast osnovnih sredstava i rast troškova plata.

Titula „Brzorastuća kompanija“

Dobitnici naše titule Brzorastuće kompanije dobiće priliku da na portalu i u mesečniku Biznis.rs objasne svoje poslovne strategije i odgovore na pitanja kako su prevazišli brojne izazove na domaćem tržištu i na njemu postigli visoke pozicije za kratko vreme. Pored najbitnijih činilaca brzog rasta, čitaoci će takođe imati prilike da pročitaju konstruktivne predloge ovih preduzetnika za unapređenje lokalnih ekonomskih uslova.

Brzorastuća kompanija kristal

Pročitajte još o našim brzorastućim kompanijama

Brzorastuće kompanije u Srbiji prikazuju liste domaćih firmi koje su se naglo izdigle od konkurencije po ključnim poslovnim parametrima.

Temma Trade i u vreme krize održava visok kvalitet proizvoda
Poremećeni lanci nabavke mogu se prevazići pravilnim planiranjem

Temma Trade i u vreme krize održava visok kvalitet proizvoda

Biznis 4.8.2022 15:34 19

Greiner Packaging kroz poboljšanje sopstvenih performansi izbegava negativne uticaje krize
Prepoznavanje potencijalnih rizika u jasnoj komunikaciji s partnerima

Greiner Packaging kroz poboljšanje sopstvenih performansi izbegava negativne uticaje krize

Firme u fokusu 7.6.2022 15:08 24

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...