Istraživanje portala Biznis.rs: radna snaga u srpskom turizmu (1)

Muškarci bolje pozicionirani u turizmu, tri četvrtine žena radi na osnovnim poslovima

Bolji posaoIzdvajamoPoslovanjeTurizam

19.10.2024 08:01 Autor: Ljiljana Begović 2

Muškarci bolje pozicionirani u turizmu, tri četvrtine žena radi na osnovnim poslovima Muškarci bolje pozicionirani u turizmu, tri četvrtine žena radi na osnovnim poslovima
Turizam u Srbiji postaje sve značajniji sektor sa ogromnim potencijalom rasta. Najnoviji podaci potvrđuju veliki skok broja turista, kao i njihovih noćenja, a očekivanja... Muškarci bolje pozicionirani u turizmu, tri četvrtine žena radi na osnovnim poslovima

Turizam u Srbiji postaje sve značajniji sektor sa ogromnim potencijalom rasta. Najnoviji podaci potvrđuju veliki skok broja turista, kao i njihovih noćenja, a očekivanja su da će ovaj trend nastaviti uzlaznom putanjom i u narednim godinama.

Kako bi se iskoristio ovaj potencijal, Vlada Republike Srbije usvojila je Strategiju razvoja turizma za period 2016-2025. Ovaj dokument fokusira se na unapređenje turizma kroz nekoliko ključnih aspekata: poljoprivredni, seoski, kulturni i održivi urbani razvoj.

Takođe, u planove je uključena i sveobuhvatna marketinška strategija kako bi se turističke destinacije bolje pozicionirale na globalnom nivou. Međutim, jedan od ključnih problema koji ova strategija nije dovoljno adresirala jeste razvoj ljudskih resursa, što bi moglo postati ozbiljna prepreka za održiv rast sektora.

Iako su u Srbiji turističke destinacije sve popularnije, postoji ozbiljan nedostatak kvalifikovane i specijalizovane radne snage, naročito u ruralnim sredinama, gde turizam često igra ključnu ulogu u ekonomiji. Ovo postavlja izazov, kako u pogledu održavanja kvaliteta turističkih usluga, tako i u prilagođavanju sve većim zahtevima i očekivanjima gostiju.

Unija poslodavaca Srbije (UPS) prepoznala je ovaj problem i uputila apel Međunarodnoj organizaciji rada (MOR) da pruži podršku u unapređenju veština potrebnih za sektor turizma. Kao rezultat ove saradnje pokrenuta je inicijativa koja uključuje sve relevantne aktere iz turističkog sektora.

Primenom metodologije pod nazivom „Veštine za privrednu i ekonomsku diversifikaciju (STED)”, razvijena je strategija za unapređenje ljudskih resursa u turizmu, sa posebnim naglaskom na hotelijerstvo.

Foto: Pixabay

Ova inicijativa imala je za cilj da identifikuje gde su trenutno najveći nedostaci u znanju i veštinama, ali i da predvidi buduće potrebe kako bi sektor bio spreman da se suoči sa izazovima koje donosi brzi rast. Poseban akcenat stavljen je na hotelijersku industriju, koja je dominantna grana u srpskom turizmu.

Počasni predsednik Unije poslodavaca Srbije Nebojša Atanacković kaže da je turizam grana privrede od koje se puno očekuje.

Jasno je da je uz gradnju određenih kapaciteta neophodno izgrađivati i kapacitete ljudi koji bi turizmom trebalo da se bave. Mi moramo da razvijamo interes za specifičnim turizmom u okviru naših mogućnosti, i za sada to dobro radimo. Treba nastaviti tim putem i iskoristiti potencijale koje ima naša zemlja. Unija je od samog svog osnivanja imala izuzetnu potrebu da se okreće ka učesnicima u turizmu i u ugostiteljstvu, kao značajnom delu naše turističke ponude”, kaže Atanacković.

Podaci o udelu turizma u bruto domaćem proizvodu (BDP) Srbije ukazuju na to da ovaj sektor ima sve značajniju ulogu. U 2022. godini sektor smeštaja doprineo je sa 0,53 odsto ukupnom BDP-u.

Slično tome, učešće sektora turizma u ukupnoj zaposlenosti iznosilo je 0,52 odsto, a ovaj procenat pokazuje tendenciju rasta. Sve ovo ukazuje na potrebu da se dodatno stimuliše razvoj sektora, kako kroz obrazovne i stručne programe, tako i kroz unapređenje uslova rada i povećanje plata.

Međutim, iako su zarade u turizmu u porastu, one i dalje zaostaju za prosečnim platama u Srbiji. To je delimično posledica strukture zaposlenih u sektoru turizma, gde dominiraju zanimanja sa nižim nivoom kvalifikacija.

Na primer, čak 25 odsto zaposlenih u turizmu čine sobarice, dok hotelski recepcioneri i pomoćnici u kuhinji čine dodatnih 18 odsto i 14 procenata zaposlenih, respektivno. Ova struktura jasno ukazuje na potrebu za daljim obrazovanjem i obukom radne snage kako bi sektor mogao da raste i odgovori na izazove modernog turizma.

Nejednakost u zapošljavanju prema polu i obrazovanju

Jedan od problema koji je identifikovan kroz istraživanje jeste i rodna nejednakost u sektoru turizma, posebno u hotelijerstvu. Naime, analiza pokazuje da su žene u velikoj meri zastupljene na osnovnim pozicijama, dok muškarci češće zauzimaju bolje plaćena i prestižnija radna mesta, čak i kada imaju isti nivo obrazovanja.

Na primer, čak 75 odsto žena sa srednjom školom radi na osnovnim pozicijama, dok je taj procenat kod muškaraca samo 45 procenata. S druge strane, muškarci sa istim nivoom obrazovanja znatno češće zauzimaju supervizorske pozicije – 18 odsto muškaraca sa srednjom školom radi na ovim pozicijama, dok je kod žena taj procenat samo 11 procenata.

Ove razlike su prisutne i kod zaposlenih sa višim obrazovanjem, gde muškarci sa diplomom strukovnih studija imaju veće šanse da napreduju u karijeri.

Nebojša Atanacković ističe da Srbija ima ogroman potencijal u turističkom sektoru, ali da bi taj potencijal bio u potpunosti iskorišćen neophodno je rešiti probleme sa nedostatkom kvalifikovane radne snage i nejednakostima u zapošljavanju.

“Ključ za dalji razvoj leži u kontinuiranom unapređenju ljudskih resursa, edukaciji i obuci radnika, kao i u stvaranju boljih uslova za rad i veće jednakosti među zaposlenima. Uz adekvatnu podršku države i međunarodnih organizacija, kao što je MOR, Srbija može ne samo da poveća broj turista, već i da postane lider u regionu kada je reč o kvalitetu usluga u turizmu”, zaključuje počasni predsednik Unije poslodavaca Srbije.

Sutra: Za konkurentnost na svetskom nivou neophodno ulagati u obrazovanje turističkih kadrova

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.