Uklanjanje cele konstrukcije do septembra

Demontaža luka Starog savskog mosta kreće posle prvomajskih praznika

Infrastruktura

28.4.2025 08:11 Autor: Redakcija Biznis.rs 1

Demontaža luka Starog savskog mosta kreće posle prvomajskih praznika Demontaža luka Starog savskog mosta kreće posle prvomajskih praznika
Zeleni luk Starog savskog mosta sledećeg meseca trebalo bi da bude skinut sa stubova i u jednom komadu premešten na gradilišni plato između dva... Demontaža luka Starog savskog mosta kreće posle prvomajskih praznika

Zeleni luk Starog savskog mosta sledećeg meseca trebalo bi da bude skinut sa stubova i u jednom komadu premešten na gradilišni plato između dva mosta na novobeogradskoj strani, posle čega sledi demontaža stubova.

Inženjer upućen u projekte uklanjanja Starog savskog mosta, rekao je za Politiku da posle Prvog maja stižu barže iz Mađarske koje će tu konstrukciju prevući na gradilišni plato na kojem će ona sa svim drugim delovima mosta biti očišćena i spakovana kako bi bila preneta, najverovatnije u Veliko Selo.

Ceo posao, demontaža zelene konstrukcije i stubova biće završena do septembra, a potom sledi gradnja novog mosta.

“Njegova kompletna čelična konstrukcija izrađuje se u Kini i sukcesivno će u delovima brodom stizati kod nas, a za svako putovanje biće potrebno po tri meseca. Most će biti montiran na gradilišnom platou. Nova konstrukcija sa lukom težine oko 7.000 tona, dužine oko 200 metara i visine 54 metra u jednom komadu otploviće do novih stubova u Savi, što će biti izuzetno zahtevan poduhvat”, objašnjava on.

Početkom meseca počelo je uklanjanje „gole“ zelene konstrukcije Starog savskog mosta, što je bio još jedan alarm za uzbunu brojnim protivnicima njegovog rušenja koji mesecima protestuju i pokušavaju da ga odbrane. Oni kao i deo stručne javnosti, između ostalog, smatraju da most koji je sagrađen 1942. i koji je dve godine kasnije učitelj Miladin Zarić spasao od nemačkog rušenja presekavši provodnike na miniranom mostu, ne treba da se sklanja nego da ostane kao veza dve savske obale za pešake i bicikliste.

Rešenje za uklanjanje Starog savskog mosta Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture izdalo je septembra prošle godine, a mesec dana kasnije i građevinsku dozvolu za izgradnju novog mosta. On će biti dug 420 metara, širok između 38 i 42 metra, sa po dve kolovozne trake za drumski saobraćaj u oba smera, između kojih će biti tramvajske šine, po jedna za svaki smer, i imaće pešačko-biciklističku stazu sa obe strane mosta.

Savski most, render / Izvor: @Siniša Mali, Facebook

U januaru ove godine stigla je i dozvola za izgradnju pristupnih saobraćajnica novom mostu – njihova dužina biće 620 metara, od kojih će 160 metara imati ona na desnoj obali reke od budućeg kružnog toka u Karađorđevoj ulici do mosta, dok će se na novobeogradskoj obali protezati na 460 metara od novog mosta duž Zemunskog puta do raskrsnice sa Ulicom Vladimira Popovića.

Projektovanje novog mosta sa pristupnim saobraćajnicama, njihova izgradnja, uklanjanje Starog savskog mosta, izgradnja gradilišnog platoa i vraćanje tog prostora u prvobitno stanje građane Srbije koštaće 94 miliona evra, precizira stručnjak. Iz kredita od oko 80 miliona evra koji je vlada potpisala sa francuskom bankom BNP Paribas da bi uklonila Stari savski most i podigla novi, kako je predviđeno, finansiraće se maksimalno 85 odsto od ukupne vrednosti posla.

Projektovanje novog mosta povereno je Fakultetu tehničkih nauka u Novom Sadu, Mostogradnji ing doo, Milenijum timu i IO Design Enterprise iz Beograda.

Izvođač radova je kineska kompanija Power Čajna, a stručni nadzor obavljaće kompanije Louis Berger Adria i CPM Consulting. Investitor je Republika Srbija, a finansijer Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, navedeno je na gradilišnoj tabli.

Idejni projekat uradio je Saobraćajni institut CIP na osnovu prvonagrađenog rešenja sa arhitektonskog konkursa za rekonstrukciju mosta iz 2017. Te godine bilo je jasno da postojeći most neće ostati na tom mestu niti da će biti proširen sa po dve trake sa obe strane, zasebne konstrukcije pripojene mostu, što je bilo predviđeno prvobitnim prostornim planom za Beograd na vodi.

Novi most trebalo bi da bude završen krajem sledeće godine, a pušten za saobraćaj pre početka specijalizovane međunarodne izložbe Expo 2027.

Do tada će, valjda, biti poznata sudbina Starog savskog mosta.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.