Da bi transport bio efikasniji neophodno unapređenje intermodalnosti

Poboljšanje logistike osnov za napredak žitne industrije u Srbiji

AgrobiznisBiznis

10.3.2025 13:35 Autor: Redakcija Biznis.rs 0

Poboljšanje logistike osnov za napredak žitne industrije u Srbiji Poboljšanje logistike osnov za napredak žitne industrije u Srbiji
Direktor Produktne berze u Novom Sadu Vlado Kovačević izjavio je na otvaranju međunarodne konferencije „Grain Logistica powered by MSC“ u Beogradu, da je transport... Poboljšanje logistike osnov za napredak žitne industrije u Srbiji

Direktor Produktne berze u Novom Sadu Vlado Kovačević izjavio je na otvaranju međunarodne konferencije „Grain Logistica powered by MSC“ u Beogradu, da je transport strateški stub žitne industrije i da će poboljšanje logstike biti osnov za napredak žitne industrije u Srbiji i regionu.

„Da bi transport bio efikasniji neophodno je unapređenje intermodalnosti, odnosno stvaranje dobrih veza između luka, železnice i drumskog saobraćaja“, kazao je on na skupu u Privrednoj komori Srbije (PKS), posvećenom izazovima transporta žitarica u svetu, na kome učestvuju predstavnici više od 200 kompanija i institucija, među kojima i Savske komisije i Dunavske komisije, prenosi Beta.

Kovačević smatra da je prava kombinacija, koja bi mogla da pomogne unapređenje sektora logistike i efikasnijeg transporta, saradnja privatnog kapitala i državnog kapitala u zemljama Zapadnog Balkana, kao i učešće evropskih institicija.

Istakao je da je zato bitno da su na koferenciji predstavnici svih zemalja crnomorskog i dunavskog regiona.

„Nakon početka sukoba u Ukrajini narušeni su logistički kanali po pitanju transporta žitarica. Posledica je velika nepredvidivost cena saobraćaja i različite neizvesnosti na tržištu žita i po pitanju proizvodnje i logistike. Cilj konferencije je da se ti kanali ponovo uspostave, ali i unaprede, učine efikasnijim, kao i jeftinijim i da domaće žitarice nađu nova tržišta po povoljnijm uslovima“, rekao je Kovačević.

Podsetio je i da su žitarice jedan od najbitnihih proizvoda Srbije, zbog čega je važno da postoji dobra logostika.

„Dobra logistika znači sigurnost izvoza i manje prelazne zalihe“, naglasio je Kovačević.

On smatra da je konferencija dobra mogućnost da se nađu odgovori na probleme u lancu snabdevanja.

Prema njegovim rečima, jedna od njih su i administrativne barijere, koje se osećaju svakodnevno, jer nisu usklađene granične procedure sa susednim zemljama, a neke od njih su i članice EU.

Naveo je i da se na graničnim prelazima gubi dosta vremena u čekanju, što povećava troškove transporta i sveukupnog poslovanja.

„Ove procedure usporavaju saobraćaj i dovode do dodatnih troškova. Posebno je važno uskladiti ove procedure i da se obezbedi neometan tok saobraćaja za poljoprivredne proizvode“, kazao je on.

Naveo je da je konferencija prilika da se procedure harmonizuju, što bi bilo pozitivno za žitnu industriju.

Džakovi stočne hrane
Foto: Pixabay.com

„Efikasnost transporta je važna u svim oblastima i naša i evropska strategija je da se rečni saobraćaj poveća za pet odsto. Kako bi se to postiglo moraju da se razmotre različite tehnike digitalizacije, kako bi se povećala efikasnost i smanjili troškovi transporta u okviru naše industrije“, rekao je Kovačević.

Ukazao je da će se na konferenciji diskutovati i o mogućnostima alternativnog transporta, odnosno novih modela, poput kontejnerskog transporta, koji bi bio prilika za domaće manje ili srednje izvoznike da dođu na neka nova tržišta.

Direktor Stalnog sekretarijata Transportne zajednice Matej Zakonjšek kazao je da ova konferencija stavlja u fokus transportnu mrežu koja mora da bude otporna, a koja obuhvata plovidbu, puteve i železnicu.

Podsetio je i da je u oblasti transporta bilo više izazovnih situacija tokom proteklih godina, od pandemije korona virusa, vremenskih katastrofa, do situacije zbog napada Rusije na Ukrajinu, koje se sada moraju rešavati kako bi transportna mreža mogla da na efikasan način odgovori na neke buduće, slične izazove.

On je istakao i da je region Zapadnog Balkana deo integralne transportne mreže Evrope.

„Kada se investira u Koridor 10 i u Koridor 8, govorimo ne samo o pitanjima koja su važna za Srbiju, već i za celu EU“, kazao je Zakonjšek.

Dodao je da ljudi i roba čekaju predugo na prelazima, zbog čega se zajedno sa EU radi na tome da čitav region smanji vreme čekanja na prelazima.

Konferenciju o izaovima u transportu žitarica organizovali su Produktna berza Novi Sad, uz podršku PKS i Mediteranske brodske kompanije (MSC).

Na skupu učestvuju kompanije iz sektora logistike i transporta, proizvodnje hrane, bankarstva, IKT-a.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.