U većini kompanija radnici sami predlažu način usavršavanja

Poslodavci mahom nezadovoljni kvalitetom kandidata, probleme rešavaju dodatnim obukama

AnalizaBiznisBolji posaoU fokusu

29.7.2022 14:39 Autor: Ljiljana Begović 4

Poslodavci mahom nezadovoljni kvalitetom kandidata, probleme rešavaju dodatnim obukama Poslodavci mahom nezadovoljni kvalitetom kandidata, probleme rešavaju dodatnim obukama
Prema istraživanju sajta za zapošljavanje Poslovi Infostud, poslodavci u Srbiji su u velikoj meri nezadovoljni kvalitetom kandidata na tržištu rada. Neki od najčešćih problema... Poslodavci mahom nezadovoljni kvalitetom kandidata, probleme rešavaju dodatnim obukama

Prema istraživanju sajta za zapošljavanje Poslovi Infostud, poslodavci u Srbiji su u velikoj meri nezadovoljni kvalitetom kandidata na tržištu rada.

Neki od najčešćih problema sa kojima se kompanije susreću su broj prijavljenih ljudi, manjak iskustva i nerealni standardi koje kandidati imaju o sebi. Više od 60 odsto anketiranih poslodavaca smatra da se na oglase javlja izuzetno mali broj kandidata, dok je svega 36 procenata zadovoljno brojem konkurisanja.

Kada je u pitanju kvalitet prijava, polovina kompanija ocenjuje da je kvalitet niži od očekivanog, a samo 15 procenata je zadovoljno. Na ovo nezadovoljstvo takođe utiče i stepen kompetentnosti samih kandidata. Istraživanje pokazuje da je skoro polovina prijava manje kompetentna nego što je sam oglas zahtevao, dok samo 13 odsto kandidata ispunjava zahteve koje je poslodavac naveo u konkursu za posao.

Najveće nezadovoljstvo vlada u IT sektoru, gde se poslodavci najčešće žale na kandidate koji se prijavljuju, a koji imaju niži senioritet nego što je to traženo (48 odsto), dok problem postoji i u tome što se u velikoj meri na konkurse javljaju osobe koje uopšte nisu stručne, a čine čak trećinu od ukupnog broja konkurisanja. Samo pet odsto kompanija dobija prijave sa traženim kvalifikacijama i senioritetom.

Intervju za posao
Foto: Shutterstock

Da bi rešili probleme pri zapošljavanju poslodavci se najčešće odlučuju da svoje zaposlene šalju na profesionalna usavršavanja, a najčešći vid dodatnih edukacija jesu seminari, kraće obuke za razvoj veština, kao i različite vrste stručnih konferencija, pokazalo je najnovije istraživanje Privredne komore Srbije.

U anketi je učestvovalo skoro 200 kompanija, a rezultati su pokazali da zaposleni najčešće mogu samostalno da predlože usavršavanje i obuke, kao i druge mogućnosti profesionalnog razvoja. Takva situacija je čak kod 94,2 odsto anketiranih firmi, dok je razvoj sektora ljudskih resursa znatno doprineo povećanju produktivnosti, efikasnosti poslovanja i smanjenju grešaka, ističu poslodavci.

Oblasti u kojima se zaposleni najčešće usavršavaju

Radnici se, prema rezultatima istraživanja, najčešće dodatno obrazuju u oblastima kao što su finansije i računovodstvo, pravni poslovi i zakonska regulativa i poslovne veštine, dok najmanji udeo u ukupnom uzorku ima međunarodno poslovanje, svega 9,2 odsto.

Osim navedenih oblasti, anketirani su kao ključne dodatne teme istakli prodaju i nabavke, bezbednost, marketing, informacione tehnologije i infrastrukturu kvaliteta. Prekvalifikacije i dokvalifikacije imaju najmanji procenat zastupljenosti, i to 6,4 procenta.

Kompanije koje zapošljavaju više od 250 ljudi u organizacionoj strukturi imaju posebnu službu za ljudske resurse koja zapošljava više od tri osobe. Nasuprot njima, u malim firmama koje zapošljavaju između devet i 49 radnika ljudskim resursima najčešće se bavi osoba zadužena i za druge oblasti poslovanja.

U većini velikih i srednjih kompanija postoji predviđen budžet namenjen obukama i razvoju ljudskih resursa, a definisan je godišnjim planom. Anketa je pokazala da u mikro preduzećima budžet namenjen obukama i razvoju ljudskih resursa uglavnom nije predviđen godišnjim planom.

Organizovanje obuka se vrši dva ili tri puta godišnje u okviru kraćih ciklusa edukacije kod malih i srednjih preduzeća, dok se u velikim kompanijama sprovodi u toku cele godine u okviru dužih ciklusa obrazovanja.

Iz PKS kažu da je istraživanje sprovedeno sa ciljem da se dobiju relevantne informacije „sa terena“ koliko su poslodavci spremni da ulažu u zaposlene.

“Kontinuirano pratimo potrebe poslodavaca, zaposlenih, kao i onih koji su u potrazi za poslom, i u skladu sa tim organizujemo raznovrsne specijalističke treninge i obuke“, ističe Ivana Kovačević, rukovodilac Službe za edukaciju PKS. Za predstojeću jesen najavljuje bogatu ponudu edukacija iz različitih oblasti poslovanja, počev od prava i finansija preko marketinga i brendiranja do zaštite životne sredine.

  • TATJANA

    29.7.2022 #1 Author

    Mozda da posaljemo kandidate na obuku za pilote

    Odgovori

  • suncokret

    30.7.2022 #2 Author

    Vreme je takvo da je neophodno stalno usavršavanje jer se sve brzo menja.

    Odgovori

  • TEA02

    4.8.2022 #3 Author

    Zivimo u 21 veku sve se jako brzo menja konstantna obuka je neophodna!

    Odgovori

  • BIJUTI27

    26.11.2022 #4 Author

    Pa kad izađu iz školskih klupa sa poklonjenim ocenama

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.