Prodaja cveća može biti unosan biznis
3.6.2021 08:01 Autor: Ljiljana Begović
Pokretanje biznisa može biti lak posao ako na vreme uzmete u obzir i planirate sve troškove, a jedan od rastućih u Srbiji je prodaja cveća. Naime, prema analizama Udruženja za biljnu proizvodnju i prehrambenu industriju Privredne komore Srbije (PKS), potrošnja cveća raste po godišnjoj stopi od 10 odsto, uz promet od preko 200 milijardi evra na svetskom i oko 20 miliona evra na domaćem tržištu.
„Cvećarstvo, kao specifičan vid poljoprivredne proizvodnje i ozbiljan činilac u privrednom sistemu zemlje, treba da postane profitabilna proizvodna grana. U tom smislu je neophodno udruživanje proizvođača radi čvršćeg povezivanja na planu organizovanja proizvodnje i plasmana cveća i ukrasnog bilja, kako na domaćem tako i na svetskom tržištu“, kažu u Udruženju.
Proizvođači cveća i ukrasnog bilja na osnovu direktnih plaćanja imaju pravo na subvencije – 2.000 dinara po hektaru, regres za đubrivo – 2.000 dinara po hektaru, i subvencije za gorivo u iznosu od 1.200 dinara po hektaru.
Ukoliko se odlučite za otvaranje cvećare važno je poznavati minimum neophodnih aktivnosti pri osnivanju firme, tržište, lokaciju, robu, kupce, i alat potreban za rad.
Za početak potrebno je da imate prodajno mesto, odnosno poslovni prostor. Cvećare se najčešće nalaze u malim kioscima na trgovačkim paviljonima, poput pijaca, kraj prometnih saobraćajnica, železničkih ili autobuskih stanica.
Takvi lokali su često znatno povoljniji od „luks lokacija“ u ekskluzivnim kvartovima grada. Prodavnice srednje kategorije, nalaze se u trgovačkim centrima, u blizini supermarketa, stambenim naseljima. Premijum lokacije su uglavnom nedaleko od poznatih salona i butika, često se nalaze blizu poslovnih i trgovačkih centara, važnih institucija u centru grada, na aerodromima.
Važna preporuka u uslovima današnjeg poslovanja je da cvećara ima svoju internet prezentaciju i online prodavnicu.
Kada otvorite firmu registraciju vršite u Agenciji za privredne registre (APR). Najčešći oblik registracije cvećara je kao sportsko udruženje/klub ili sportsko privredno društvo, sa šifrom delatnosti 4778 (ostala trgovina na malo novim proizvodima u specijalizovanim prodavnicama).
Troškovi pokretanja biznisa
Prodaja cveća može se organizovati na kiosku ili u zatvorenom prostoru od oko 50 kvadratnih metara, a cena iznajmljivanja prostora zavisi od lokacije na kojoj se prostor nalazi.
Ako je lokalu koji ste izabrali za buduću cvećaru potrebna adaptacija, možete po osnovu toga što sređivanju poslovnog prostora spada u obrtna sredstva aplicirati za kredit za obrtna ulaganja. On funkcioniše po principu 100 odsto ukupnog iznosa za obrtna ulaganja, ili proporcijalno 70 do 30 procenata od ukupnog iznosa kredita, od čega je 70 odsto deo kredita za investiciona ulaganja, a 30 procenata deo kredita za obrtna sredstva.
Prosečna tržišna vrednost mašina i opreme neophodne u poslovanju cvećare | |
---|---|
Naziv sprave | Cena po jedinici proizvoda u RSD |
Rashladna vitrina (polovno) | Od 120.000 do 290.000 |
Radni sto (novo) | Od 12.000 do 50.000 |
Klima uređaj (novo) | Od 25.000 do 80.000 |
Ovi troškovi stavljaju se u Bilans stanja u bilansnoj poziciji – Osnovna sredstva |
Rashladni sistem je veoma važan, jer je cveće kvarljiva roba, te je potrebno obezbediti rashladne vitrine ili klima uređaje.
Preporučljiva temperatura za prostorije u kojima se čuva cveće iznosi 14°C, dok je za prostorije u kojima se cveće prodaje i slaže u aranžmane 18°C.
Troškovi dodatne opreme | |
---|---|
Naziv proizvoda | Cena po jedinici proizvoda u RSD |
Plastične saksije | Od 170 do 2.500 |
Usadne saksije | Od 240 do 1.600 |
Visoke saksije | Od 3.000 do 18.000 |
Dekorativne keramičke saksije | Od 170 do 1.800 |
Metalik saksije | Od 650 do 15.000 |
Saksije za orhideje | Od 190 do 1.000 |
Dekorativne kutije | Od 30 do 1.500 |
Dekorativne kese i torbice | Od 5 do 400 |
Dekorativne trake | Od 120 do 750 |
Dekorativni papir | Od 250 do 1.800 |
Dekorativne posude | Od 20 do 3.500 |
Dekorativne staklene vaze | Od 90 do 10.000 |
Ovi troškovi stavljaju se u Bilans stanja u bilansnoj poziciji – Ostale investicije |
Neophodnu opremu za cvećaru čine police, radni sto, vaze i saksije, rashladna komora ili klima uređaj, prostor za izlaganje, oprema za rezanje i povezivanje cveća, skladište. U manjim cvećarama jedan zaposleni je zadužen za izradu cvetnih aranžmana, a neophodno je angažovati knjigovođu.
Troškovi poslovanja u RSD | |
---|---|
Jedan zaposleni sa punim radnim vremenom (bruto plata na godišnjem nivou) | Minimum 515.556 |
Čistačica (bruto plata na godišnjem nivou) | 58.000 |
Izrada logotipa i vizuelnog identiteta | 117.000 |
Troškovi knjigovođe (na godišnjem nivou) | 99.000 |
Higijenska/sanitarna sredstva | 140.500 |
Kartice za fiskalnu kasu | 23.500 |
Fiskalna kasa | 11.500 |
Protivpožarna obuka i bezbednost na radu | 164.000 |
Voda | 40.000 |
Struja | 175.500 |
Telekomunikacije (telefoni, internet) | 175.500 |
Odnošenje smeća | 189.000 |
Ovi troškovi tretiraju se kao fiksni ili varijabilni troškovi i ulaze u deo Bilansa uspeha. *Varijabilni troškovi: Varijabilni troškovi su direktno proporcijalni obimu prodaje ili proizvodnje i mogu biti nabavna vrednost robe ili nabavna vrednost materijala za proizvodnju. To podrazumeva da što je poslovna aktivnost veća (veći obim proizvodnje i prodaje), odnosno što je profit veći, veći su i varijabilni troškovi. *Fiksni troškovi: Obavezni troškovi koji ne zavise od obima prodaje. Uglavnom ga čine plate, doprinosi, zakup, gorivo (ukoliko nije za sirovine/robu/materijal), reklama i sl… |
Za uspešno poslovanje cvećare, ključna je saradnja sa dobavljačima koji bi trebalo da donose svežu i kvalitetnu robu na vreme.
Prosečne tržišne cene aranžmana i buketa na domaćem tržištu, možete pogledati u tabeli.
Najčešći asortiman usluga u cvećari i prosečna tržišna cena | |
---|---|
Naziv proizvoda | Cena po jedinici proizvoda u RSD |
Buket | Od 1.500 do 12.000 |
Aranžmani | Od 2.500 do 25.000 |
Bidermajer | Od 4.000 do 20.000 |
Rezano cveće | Od 150 do 350 |
101 ruža | Od 20.000 do 30.0000 |
Ove stavke stavljaju se u Bilans stanja u bilansnoj poziciji – Zalihe materijala, robe, sirovina, gotovih proizvoda |