Inovacije koje kreiraju ponudu za nove generacije putnika

Turizam zahteva stalnu adaptaciju, travel tech startapi imaju rešenje

Hi-techInovacijeTurizam

2.6.2025 15:33 Autor: Aleksandra Kekić 3

Turizam zahteva stalnu adaptaciju, travel tech startapi imaju rešenje Turizam zahteva stalnu adaptaciju, travel tech startapi imaju rešenje
Turizam, kao jedna od najdinamičnijih grana privrede, zahteva stalnu adaptaciju na nove potrebe tržišta, tehnološke promene i vrednosti savremenih putnika. Inovacije koje su danas... Turizam zahteva stalnu adaptaciju, travel tech startapi imaju rešenje

Turizam, kao jedna od najdinamičnijih grana privrede, zahteva stalnu adaptaciju na nove potrebe tržišta, tehnološke promene i vrednosti savremenih putnika. Inovacije koje su danas neophodne odnose se pre svega na digitalizaciju usluga, personalizaciju ponude, ali i na veću inkluzivnost i održivost.

Ovako za Biznis.rs govori Andrea Mladin, osnivačica startapa Pet Travel Advisor i organizator događaja Travel Startup, održanog u Novom Sadu.

Ona ističe da su neophodni digitalni alati koji ne samo da olakšavaju proces rezervacije i boravka, već i omogućavaju lakši pristup specifičnim nišama – poput avanturističkog, ruralnog, vinskog, „pet-friendly” ili turizma pristupačnog osobama sa invaliditetom.

Inovacije ne treba da budu privilegija velikih sistema već alat pomoću kojeg i mali akteri, uz pravu podršku, mogu unaprediti kvalitet usluge i profesionalizovati svoje poslovanje”, smatra Mladin.

Kada je reč o startapima, kaže da su oni često ti koji prvi prepoznaju probleme na tržištu i kreiraju brza, agilna i tehnološki inovativna rešenja.

“Njihova snaga leži u tome što funkcionišu van rigidnih sistema, osluškuju potrebe korisnika i vrlo brzo testiraju i skaliraju ideje”.

Ipak, njihova vidljivost i podrška u sektoru turizma i dalje nisu na nivou koji bi omogućio sistemsku transformaciju.

“Zato je važno graditi mostove između institucija, turističke privrede i inovativnih timova. Turistički sektor ne može napredovati bez aktivnog uključivanja mladih, digitalno pismenih timova koji donose novu vrednost, energiju i pristup radu. Ključ leži u povezivanju, jer samo udruženi možemo kreirati turizam koji odgovara novim generacijama putnika”, napominje naša sagovornica i dodaje da je podrška važna ne samo u finansijskom smislu, već i kroz priznanje, mentorstvo i pristup tržištima.

Prvi događaj koji je spojio turističke aktere i startap zajednicu / Foto: Travel Startup

Travel Startup – prva manifestacija ovoj tipa u Srbiji

Događaj Travel Startup, prvi ovog tipa u našoj zemlji, održan je početkom aprila u Novom Sadu, uz podršku Sekretarijata za privredu i turizam i Naučno-tehnološkog parka u Novom Sadu. Učestvovali su, uz Pet Travel Advisor, i drugi „travel tech” startapi: OTA Sync, CARGO, PIRKE Solar, TechMe, TSS Tourist Agent, MAIIA Concierge i Poslovi u ugostiteljstvu.

Nastao je iz lične potrebe i profesionalnog uverenja naše sagovornice da turizam u Srbiji može i mora da ide u korak s inovacijama. Bio je to prvi događaj kod nas koji je spojio turističke aktere i startap zajednicu, otvorio prostor za dijalog i dao glas inovatorima u ovoj industriji.

“Ponosna sam što su učesnici došli iz različitih sektora, od lokalnih samouprava, preko hotela i agencija, do startapa iz oblasti pametnih mapa, digitalnih vodiča i, naravno, „pet-friendly” turizma. Održavanje ovakvih događaja nije samo pitanje promocije, već i način da se postave temelji za novi inovacioni ekosistem u turizmu”, poručuje Andrea Mladin.

Dodaje da je u planu organizacija sličnih događaja i u budućnosti, jer je reakcija publike jasno pokazala da ovakav prostor za saradnju nedostaje.

“Verujemo da bi osnivanje inovacionog haba za turizam dodatno zbližilo zajednicu, podstaklo razmenu znanja i povezalo aktere koji dele zajedničku viziju razvoja sektora i već vodimo aktivnosti u tom pravcu”, kaže sagovornica našeg portala, koja učestvuje i u projektu Startup Generator.

TechMe – svi zaslužuju šansu da putuju na pametniji način

Jedan od startapova koji su učestvovali na pomenutom događaju bio je i TechMe. Reč je o kompaniji koja je za svoju ciljnu grupu odabrala male i srednje turističke agencije jer, kako kaže Marko Ljupković, smatraju da svi zaslužuju šansu da putuju na pametniji način.

“Želimo da omogućimo tim agencijama alat koji će im u tome pomoći, kako bi imali kontinuirani rast, pružili svojim putnicima ‘custom’ rešenja i povećali lojalnost”.

Njihovo rešenje je „AI travel assistant” koji pretvara upite u bukiranja.

Na primer – klijent traži romantično putovanje na Siciliju, ima budžet, preferencije, stil putovanja (voli vino, preferira hotele sa četiri zvezdice, „all inclusive” i slično), poslao je zahtev agenciji. TechMe koristi veštačku inteligenciju da analizira njihove želje i automatski ih poveže sa najrelevantnijim ponudama iz baze dobavljača koje agencije već koriste. Sastavlja personalizovan itinerer (plan putovanja) za nekoliko minuta, i to ne samo na osnovu lokacije i budžeta.

“Naš sistem razmatra afinitete putnika, profesije, sve detalje iz same komunikacije i na taj način otključava neka nova polja, predloge i ponude. Agenti na ovaj način razumeju svoje klijente na osnovu podataka i analize, a klijent dobija ono što zaista želi. Voleo bih da naglasim da ovde ni u jednom trenutku ne isključujemo rad agenta, naprotiv, on je veoma važan u ovom procesu, samo postaje rasterećeniji i jasnije razume klijenta”, navodi Ljupković.

Sagovornik primećuje da „travel tech” startapi još uvek nemaju sistemsku podršku u regionu, ali veruje da se prostor za razvoj polako otvara. Smatra da je potrebno kreirati zajednicu koja će se isključivo baviti razvojem ovih startapova i pomoći da i region ponudi rešenja koja će se takmičiti na svetskom nivou.

“Nedavno sam prisustvovao panelu u okviru događaja Travel Startup u Novom Sadu i mislim da je takva inicijativa i te kako dobar početak da se kreira zajednica koja će omogućiti našim mladim ljudima i startapovima da kreiraju alate za rešenje određenih izazova koje će koristiti svetsko tržište. Imamo sjajne ljude, tehnologiju, samo treba da povećamo fokus na ‘travel’ industriju, koja se razvija svakog dana i jedna je od najbrže rastućih privrednih grana”, zaključuje Marko Ljupković.

  • Aca1984

    3.6.2025 #1 Author

    Ovo je odlično . Samo nisam siguran da veštačka inteligencija moze bas sve da reši.

    Odgovori

  • Jelena

    3.6.2025 #2 Author

    Odlična inicijativa! Travel tech startapi su prava šansa da domaći turizam postane konkurentniji, digitalniji i pristupačniji novim generacijama putnika. Potrebno je još ovakvih događaja i konkretne podrške inovatorima.

    Odgovori

  • DOBRILA

    4.6.2025 #3 Author

    Super , mozda i ne bude tako lose. Treba da se ulaze u turizam

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.