Turizam zahteva stalnu adaptaciju, travel tech startapi imaju rešenje
2.6.2025 15:33 Autor: Aleksandra Kekić 3



Turizam, kao jedna od najdinamičnijih grana privrede, zahteva stalnu adaptaciju na nove potrebe tržišta, tehnološke promene i vrednosti savremenih putnika. Inovacije koje su danas neophodne odnose se pre svega na digitalizaciju usluga, personalizaciju ponude, ali i na veću inkluzivnost i održivost.
Ovako za Biznis.rs govori Andrea Mladin, osnivačica startapa Pet Travel Advisor i organizator događaja Travel Startup, održanog u Novom Sadu.
Ona ističe da su neophodni digitalni alati koji ne samo da olakšavaju proces rezervacije i boravka, već i omogućavaju lakši pristup specifičnim nišama – poput avanturističkog, ruralnog, vinskog, „pet-friendly” ili turizma pristupačnog osobama sa invaliditetom.
“Inovacije ne treba da budu privilegija velikih sistema već alat pomoću kojeg i mali akteri, uz pravu podršku, mogu unaprediti kvalitet usluge i profesionalizovati svoje poslovanje”, smatra Mladin.
Kada je reč o startapima, kaže da su oni često ti koji prvi prepoznaju probleme na tržištu i kreiraju brza, agilna i tehnološki inovativna rešenja.
“Njihova snaga leži u tome što funkcionišu van rigidnih sistema, osluškuju potrebe korisnika i vrlo brzo testiraju i skaliraju ideje”.
Ipak, njihova vidljivost i podrška u sektoru turizma i dalje nisu na nivou koji bi omogućio sistemsku transformaciju.
“Zato je važno graditi mostove između institucija, turističke privrede i inovativnih timova. Turistički sektor ne može napredovati bez aktivnog uključivanja mladih, digitalno pismenih timova koji donose novu vrednost, energiju i pristup radu. Ključ leži u povezivanju, jer samo udruženi možemo kreirati turizam koji odgovara novim generacijama putnika”, napominje naša sagovornica i dodaje da je podrška važna ne samo u finansijskom smislu, već i kroz priznanje, mentorstvo i pristup tržištima.

Travel Startup – prva manifestacija ovoj tipa u Srbiji
Događaj Travel Startup, prvi ovog tipa u našoj zemlji, održan je početkom aprila u Novom Sadu, uz podršku Sekretarijata za privredu i turizam i Naučno-tehnološkog parka u Novom Sadu. Učestvovali su, uz Pet Travel Advisor, i drugi „travel tech” startapi: OTA Sync, CARGO, PIRKE Solar, TechMe, TSS Tourist Agent, MAIIA Concierge i Poslovi u ugostiteljstvu.
Nastao je iz lične potrebe i profesionalnog uverenja naše sagovornice da turizam u Srbiji može i mora da ide u korak s inovacijama. Bio je to prvi događaj kod nas koji je spojio turističke aktere i startap zajednicu, otvorio prostor za dijalog i dao glas inovatorima u ovoj industriji.
“Ponosna sam što su učesnici došli iz različitih sektora, od lokalnih samouprava, preko hotela i agencija, do startapa iz oblasti pametnih mapa, digitalnih vodiča i, naravno, „pet-friendly” turizma. Održavanje ovakvih događaja nije samo pitanje promocije, već i način da se postave temelji za novi inovacioni ekosistem u turizmu”, poručuje Andrea Mladin.
Dodaje da je u planu organizacija sličnih događaja i u budućnosti, jer je reakcija publike jasno pokazala da ovakav prostor za saradnju nedostaje.
“Verujemo da bi osnivanje inovacionog haba za turizam dodatno zbližilo zajednicu, podstaklo razmenu znanja i povezalo aktere koji dele zajedničku viziju razvoja sektora i već vodimo aktivnosti u tom pravcu”, kaže sagovornica našeg portala, koja učestvuje i u projektu Startup Generator.
TechMe – svi zaslužuju šansu da putuju na pametniji način
Jedan od startapova koji su učestvovali na pomenutom događaju bio je i TechMe. Reč je o kompaniji koja je za svoju ciljnu grupu odabrala male i srednje turističke agencije jer, kako kaže Marko Ljupković, smatraju da svi zaslužuju šansu da putuju na pametniji način.
“Želimo da omogućimo tim agencijama alat koji će im u tome pomoći, kako bi imali kontinuirani rast, pružili svojim putnicima ‘custom’ rešenja i povećali lojalnost”.
Njihovo rešenje je „AI travel assistant” koji pretvara upite u bukiranja.
Na primer – klijent traži romantično putovanje na Siciliju, ima budžet, preferencije, stil putovanja (voli vino, preferira hotele sa četiri zvezdice, „all inclusive” i slično), poslao je zahtev agenciji. TechMe koristi veštačku inteligenciju da analizira njihove želje i automatski ih poveže sa najrelevantnijim ponudama iz baze dobavljača koje agencije već koriste. Sastavlja personalizovan itinerer (plan putovanja) za nekoliko minuta, i to ne samo na osnovu lokacije i budžeta.
“Naš sistem razmatra afinitete putnika, profesije, sve detalje iz same komunikacije i na taj način otključava neka nova polja, predloge i ponude. Agenti na ovaj način razumeju svoje klijente na osnovu podataka i analize, a klijent dobija ono što zaista želi. Voleo bih da naglasim da ovde ni u jednom trenutku ne isključujemo rad agenta, naprotiv, on je veoma važan u ovom procesu, samo postaje rasterećeniji i jasnije razume klijenta”, navodi Ljupković.
Pročitajte još:
Sagovornik primećuje da „travel tech” startapi još uvek nemaju sistemsku podršku u regionu, ali veruje da se prostor za razvoj polako otvara. Smatra da je potrebno kreirati zajednicu koja će se isključivo baviti razvojem ovih startapova i pomoći da i region ponudi rešenja koja će se takmičiti na svetskom nivou.
“Nedavno sam prisustvovao panelu u okviru događaja Travel Startup u Novom Sadu i mislim da je takva inicijativa i te kako dobar početak da se kreira zajednica koja će omogućiti našim mladim ljudima i startapovima da kreiraju alate za rešenje određenih izazova koje će koristiti svetsko tržište. Imamo sjajne ljude, tehnologiju, samo treba da povećamo fokus na ‘travel’ industriju, koja se razvija svakog dana i jedna je od najbrže rastućih privrednih grana”, zaključuje Marko Ljupković.
Aca1984
3.6.2025 #1 AuthorOvo je odlično . Samo nisam siguran da veštačka inteligencija moze bas sve da reši.
Jelena
3.6.2025 #2 AuthorOdlična inicijativa! Travel tech startapi su prava šansa da domaći turizam postane konkurentniji, digitalniji i pristupačniji novim generacijama putnika. Potrebno je još ovakvih događaja i konkretne podrške inovatorima.
DOBRILA
4.6.2025 #3 AuthorSuper , mozda i ne bude tako lose. Treba da se ulaze u turizam