Više od polovine preduzeća u Srbiji ne planira digitalnu transformaciju
AnalizaBiznisBolji posaoU fokusu
9.2.2021 14:49 Autor: Ljiljana Begović
Jedna od retkih, ako možemo reći, dobrih strana pandemije je ta što je proces digitalizacije postao neophodan u svim sferama, naročito u poslovanju.
Rezultati istraživanja koje je sproveo Centar za digitalnu transformaciju PKS pokazuju da kod jedne trećine preduzeća u Srbiji ne postoji inicijativa po pitanju digitalne transformacije poslovnih procesa a da više od polovine preduzeća nema planove za buduće projekte digitalne transformacije.
“Proces digitalne transformacije je suštinski važan, jer smo svedoci četvrte industrijske revolucije, u čijem je središtu upravo pomenuti proces. Kompanije koje ranije započnu taj proces imaju veće šanse za adekvatne odgovore na izazove poslovanja i konkurencije, i u domaćim i međunarodnim okvirima“, objašnjavaju za naš portal iz Centra za digitalnu transformaciju (CDT).
Dakle, reč je o neminovnosti koja je već započeta, i kompanije koje su to ranije shvatile, bez obzira iz kog domena privrede dolaze, imaju veće šanse da budu uspešne.
„Pandemija koja se dogodila samo je ogolila ovu istinu, kako kod nas tako i u svetu – kompanije koje su imale razvijene digitalne kanale komunikacije sa dobavljačima i kupcima, razvijen digitalni marketing, e-commerce metode naplate, bile su mnogo otpornije na ogromne teškoće koje je pandemija donela svima nama“, kažu iz CDT.
Prepoznat je značaj i pozitivni uticaj digitalne transformacije, najviše u uslugama, a najmanje u poljoprivredi. Zaključci su da prvi koraci u digitalnoj transformaciji u Srbiji moraju biti edukativni.
Najviše prepreka za bržu digitalizaciju u Srbiji predstavljaju konzervativni pristupi poslovanju, kao i neobaveštenost o značaju digitalne transformacije, ili bojazan da taj proces zahteva neke visoke investicije.
CDT je u saradnji sa Privrednom komorom i nemačkom razvojnom agencijom GIZ, razvio nekoliko programa pomoći, pre svega za mala i srednja preduzeća, kako bi lakše započela program digitalizacije.
“Jedan od prvih koraka ka uspostavljanju modela podrške digitalnoj transformaciji, bio je stvaranje mreže sertifikovanih konsultanata za digitalnu transformaciju u procesima povezanim sa digitalizacijom celokupnog poslovanja. U roku od dve godine obučili smo i sertifikovali (ISO 17024 standard) 43 konsultanta iz oblasti poslovnih modela i procesa, e-trgovine i društvenih medija, kao i IT bezbednosti i GDPR”, objašnjavaju iz CDT.
Plan je da se osposobi 100 sertifikovanih konsultanata u naredne dve godine kako bi kroz proces konsaltinga prošlo 1.000 kompanija do kraja 2022. godine. Konsultantski program sastoji se iz nekoliko faza.
“Ukratko, konsultant odlazi u kompaniju, pravi ekspertsku analizu tokom početne faze, sagledava mogućnosti, nedostatke i izazove, potom predlaže strategiju za adresiranje pomenutih izazova i unapređenja. Na kraju se nalazi implementacija individualizovanih rešenja za tu kompaniju. Prelazak iz svake od ovih faza je precizno definisan i zahteva odobrenje i konsultanta i kompanije”, kažu naši sagovornici iz CDT.
Kompanije koje su bile spremne da razvijaju određene procese i investiraju do 5.000 evra bile su podržane u okviru ovog programa od Razvojne agencije Srbije sa istim tim iznosom kao bespovratnom pomoći namenjenom investiranju u digtalizaciju.
Kompanijama na raspolaganju dva online konsultantska programa
CDT je takođe zbog pandemije korone i usporavanja svih privrednih procesa razvio dva nova programa brze, besplatne konsultantske pomoći kompanijama online, kroz Speed 1.0 i Speed 2.0.
Naši sagovornici objašnjavaju da je prošle godine, i to na proleće kada je počela pandemija, u kratkom roku razvijen program Speed 1.0 koji je omogućio da stotinu kompanija dobije besplatnu konsultantsku pomoć, koja se odnosila upravo na unapređenje digitalnih aspekata poslovanja u doba pandemije. Tokom leta je taj program dalje unapređen, u smislu da je proces prijavljivanja kompanija digitalizovan.
Kompanije kroz program popunjavaju dva upitnika – test digitalne konkurentnosti i test digitalnog imuniteta – posle čega konsultant stiče precizan uvid u dijagnozu stanja.
“Konsultanti sagledavaju svaku kompaniju ponaosob i prave prioritete, ali se rešenja odnose na unapređenje komunikacije sa dobavljačima ili kupcima, finansijski menadžment, unapređenje poslovnih procesa, digitalni marketing, korišćenje softvera za uspešniji menadžment decentralizovanih segmenata kompanije, organizaciju rada od kuće tamo gde je to moguće, i drugo”, zaključuju iz CDT.