Za privrednike je i dalje najvažnije da sačuvaju zaposlene
BiznisIntervjuMesečnikPoslovanje
16.2.2022 17:04 Autor: Marko Andrejić 18
Naš najveći uspeh su naši članovi. Danas ih ima više od 400, mnogo smo porasli od svog osnivanja 2006. godine. Što je članstvo veće, to je i snaga naše asocijacije veća. Srpska asocijacija menadžera je posvećena njihovom profesionalnom razvoju i promovisanju menadžerske struke, efikasnom povezivanju menadžera u Srbiji i regionu i promociji najboljih poslovnih praksi, odgovornog i održivog poslovanja, kaže u razgovoru za Biznis.rs Jelena Bulatović, izvršna direktorka Srpske asocijacije menadžera (SAM).
SAM ove godine slavi 15. rođendan, a naša sagovornica ističe da asocijacija konstantno radi i na edukaciji menadžera jer je to ključ trajanja.
– Zato smo u godini jubileja pokrenuli i SAM Akademiju, koja je kroz sinergiju razmene iskustva, znanja i najboljih primera iz korporativne i preduzetničke prakse, doprinela razvoju i jačanju pojedinaca koji će voditi poslovnu zajednicu u Srbiji u narednim godinama. To je program orijentisan ka stvaranju lidera 21. veka.
Tokom 15 godina smo mnogo toga zajedno prošli, pokrenuli smo mnoge programe za razvoj menadžera, inicijative za unapređenje poslovnog okruženja, društveno odgovorne akcije. Ustalili smo praksu prenošenja znanja i na mlade članove, koji čine našu budućnost. I nastavićemo da radimo u tom pravcu i u narednim godinama.
Kako ćete obeležiti jubilej?
– Pokretanjem SAM Akademije napravili smo prvi korak u obeležavanju jubileja jer je to bila dugogodišnja želja mnogih od nas. Ispratili smo prvu generaciju polaznika i imamo ambiciozne planove za budućnost. Dodatno, ove godine obeležili smo još jedan jubilej, 10. dodelu SAM Godišnje nagrade, na našoj SAM Gala večeri koja je jedan od najprestižnijih poslovnih događaja ne samo u zemlji, već i u regionu. Kontinuitet ove nagrade nam je važan jer se trudimo da stavimo u prvi plan menadžere, mlade menadžere, poslodavce, pojedince i inicijative koje ponašanjem, izuzetnošću i odgovornim poslovanjem demonstriraju liderstvo i daju dobar primer drugima. Time negujemo prave vrednosti – pouzdanost, prijateljstvo, promenu, odgovornost i princip davanja. Takođe, podstičemo dalji razvoj menadžerske struke i pokazujemo snagu i doprinos koje menadžeri i dobre kompanije daju društvu.
SAM aktivno radi na unapređenju poslovnog okruženja. Koji su trenutno najveći izazovi za privrednike i koji su njihovi predlozi za poboljšanje poslovne klime?
– Za privrednike je i dalje, kao i na početku pandemije, najvažnije da sačuvaju zaposlene. Tu govorimo o zdravstvenom aspektu, ali i o očuvanju radnih mesta. U proteklom periodu najuspešniji su bili oni privrednici koji su zadržali svoje zaposlene u koje su godinama ulagali. Iako se situacija donekle stabilizuje, neizvesno tržište je i dalje jedan od važnih izazova. Ipak, privrednici uvek traže isto, a to je predvidivost poslovnog okruženja.
Prošli smo kao društvo pravi zdravstveni, ali i ekonomski udar tokom prethodne i ove godine usled pandemije. Kako privrednici i menadžeri, članovi SAM-a gledaju na protekli period? Kako ocenjuju ovu i prošlu godinu, koliko je pandemija uticala na srpsku privredu?
– U godini pandemije menadžeri su imali posebnu ulogu i pokazali su snagu struke. Trebalo je brzo reagovati, sačuvati poslovanje, ali pre svega ljude. Tu su se videli pravi lideri. Kroz Asocijaciju smo preko online formata delili iskustva, pokrenuli i državne organe da reaguju i pruže pomoć privrednicima. Sadašnje poslovanje se nastavlja na sve promene koje je pandemija donela, a digitalizacija i kratkoročnija planiranja su samo neke od njih. Naši članovi su više nego ikada osetili šta znači krizni menadžment. Preostaje savladavanje daljih izazova i oporavak najugroženijih privrednih grana.
Država reagovala korektno
Kako menadžeri ocenjuju mere podrške koje je država pripremila kroz nekoliko “paketa”?
– Kad se osvrnemo sada na sve mere koje su uvedene, država je reagovala korektno i mi smo podržali sve ono što je bilo usmereno ka očuvanju naše ekonomije. Ono što smo naglašavali od početka, kad smo uputili pismo Vladi Republike Srbije jeste briga o onima koji su bili najviše pogođeni, kao i da poseban fokus bude na mikro, malih i srednjim preduzećima, koji podnose i dalje najveći teret krize. Mi smo kao asocijacija slali poruku između ostalog i da je veoma važno očuvanje poslovnih procesa, sa apelom da se ne prekida lanac plaćanja koji bi srpsku privredu uveo u dublju krizu – ističe Jelena Bulatović.
A kakva su im očekivanja od naredne godine?
– Menadžeri su već u prošloj godini shvatili koliko je važna brza reakcija, fleksibilnost u promenama i prepoznavanje prilika. Tako su ušli i u ovu godinu, a s obzirom na to da smo već navikli da živimo u novoj stvarnosti i da se ne osvrćemo već tražimo nove načine kako da bolje funkcionišemo, verujem da će biti usmereni i dalje u tom pravcu. I dalje će fokus biti na ljudima, to je ono što stalno pominjemo i provlačimo. Digitalizacija je tu da ostane, e-trgovina, hibridni rad, skraćivanje lanca snabdevanja, ali i veća pažnja ka promenjenim potrebama klijenata i partnera. Sa druge strane, na poslovanje će uticati i inflacija na svetskom nivou, opšti rast cena energenata, sirovina… Sve su to neke stvari kojima će se menadžeri baviti naredne godine.
Kakva je saradnja SAM-a sa institucijama, a kakva sa drugim poslovnim udruženjima?
– Već 15 godina, otkako postoji Srpska asocijacija menadžera trudimo se da pružimo doprinos u unapređenju poslovnog ambijenta, kako kroz saradnju sa državnim institucijama kroz otvoreni i konstruktivan dijalog, tako i sa ostalim poslovnim udruženjima. Da bismo neke stvari pokrenuli u društvu, moramo svi zajedno da radimo na tome, nije to pitanje samo SAM-a ili bilo kog drugog poslovnog udruženja pojedinačno, već svih nas, menadžera, da razmenjujemo iskustva, otvoreno govorimo o problemima i izazovima sa ciljem da pronađemo najbolja rešenja. U svemu tome, veoma je važno da postoji saradnja sa relevantnim institucijama upravo zbog podrške za pokretanje društveno odgovornih inicijativa i tema. Veoma je važno i da zadržimo fokus na podsticanje što šire saradnje sa privrednicima iz regiona.
Više od 400 članova SAM-a zapošljava 90.000 ljudi
– Među više od 400 naših članova ima predstavnika i korporacija i porodičnih firmi, menadžera različitih nivoa, od onih najmlađih, do vodećih rukovodilaca, koji dolaze iz svih industrija. To su uspešni rukovodioci firmi i timova sa više od 90.000 zaposlenih, koji godišnje realizuju posao vredan blizu 10 milijardi evra i čine veliki doprinos privredi Srbije. Pored menadžera koji su sa nama od osnivanja SAM-a, dolaze nam i mladi menadžeri i jako nam je drago što se podmlađujemo i učimo jedni od drugih – ponosno ističe izvršna direktorka Srpske asocijacije menadžera.
Na koji sve načine SAM pruža podršku svojim članovima? Imate posebne programe i za mlade menadžere…
– Veoma sam ponosna što smo u proteklih 15 godina zaista prepoznati kao Asocijacija koja radi na unapređenju menadžera, njihovom razvoju, koja otvara vrata mladima i pruža im razne mogućnosti da uče, napreduju, stvore nove kontakte, ohrabre se i pokažu svoj pun potencijal u budućnosti. Za sve menadžere, pogotovo za mlade, želimo da ostanemo asocijacija koja predstavlja najbolju platformu za razvoj i povezivanje menadžera.
Ova godina je protekla u znaku pokretanja SAM Akademije. To je veoma važan projekat za nas, već smo imali prvu generaciju koja je pokazala da su mladi menadžeri danas spremni za izazove, hrabri da preuzmu odgovornost i voljni da iniciraju i probaju nešto novo. Želja nam je da kroz ovaj projekat dodatno ojačamo menadžerske veštine naših članova i drugih menadžera, da ubrzamo njihov razvoj i pomognemo im da spremni preuzmu uloge lidera u budućnosti, a to sve činimo pružajući im da uče od već ostvarenih profesionalaca, istinskih lidera na srpskoj poslovnoj sceni. Istovremeno želimo i da ih osnažimo u upravljanju kompanijama, ljudima i poslovnim procesima. Iz godine u godinu realizujemo i Mentorski program, kao i program za preduzetnike, a kontinuirano sarađujemo i sa fakultetima, sa predavanjima za studente. Jedan smo od partnera Erasmus projekta ADA kroz koji ćemo nove generacije osnažiti modernim znanjima neophodnim za budućnost.
Pročitajte još:
Kakva su vaša očekivanja za 2022. godinu? Kakvi su planovi SAM-a za naredni period?
– Pre svega, najvažnije je da svi sačuvamo zdravlje i da i dalje budemo veoma posvećeni brizi o zaposlenima. SAM će nastaviti da radi na projektima koji su već prepoznati kao oni koji povezuju, kroz koje se uči, napreduje i osvajaju nova znanja i veštine. Takođe, nastavićemo da iniciramo aktivnosti, da i dalje budemo odgovorni i da budemo primer kako sjajni pojedinci, profesionalci, okupljeni oko zajedničke ideje o boljoj budućnosti, mogu da naprave izuzetne stvari. Još intenzivnije ćemo raditi na tome kako da zadržimo menadžere u zemlji ili bar regionu, kako da sačuvamo kvalitetan kadar, ali i napravimo nove, mlade ljude koji su budućnost našeg poslovnog sveta.
Autor: Marko Andrejić
Tekst je objavljen u novogodišnjem broju štampanog izdanja Biznis.rs
SANJA
16.2.2022 #1 AuthorSvakako,najteze je naci dobru radnu snagu
ZVEZDICA01
16.2.2022 #2 AuthorJelena kao primer uspešne poslovne žene
IVAN
16.2.2022 #3 AuthorDa ali kako?
Zorica S.
17.2.2022 #4 AuthorZa zaposlene se u realnosti nije nista uradilo na bolje….
SUNCOKRET
17.2.2022 #5 AuthorSvakako je u ovim turbulentnim vremenima najvažnije sačuvati radnike jer epidemija mora jednog dana prodje, i već je pri kraju. Privreda mora da se vrati u normalne tokove.
SNEZANA
17.2.2022 #6 AuthorTo treba svakom privredniku da je u interesu.
Anna
17.2.2022 #7 AuthorZa proteklih 15 godina zapravo ništa nije urađeno. Mnogo priče a nimalo rezultata.. Akademija koju vode tzv stručnjaci samo dokazuje koliko se amaterski ovde vode kompanije i rade poslovi.
NINO
17.2.2022 #8 AuthorIpak su zaposleni najvaznija karika izmedju profita i preduzetnika.
MIŠKOVIĆ
17.2.2022 #9 Authorzaposlene treba čuvati jer dobar radnik se teško nalazi, naravno i radnici bolje rade kada je stimulacija dobra od ovih menadžerskih trikova i priča se ne zarađuje plata
STEFAN
17.2.2022 #10 AuthorU ovom vremenu je zaista tesko održati i zadržati radnike
BRANA19
17.2.2022 #11 AuthorNormalno , mada nesto ne rade po tom pitanju …
LUKA
17.2.2022 #12 AuthorTesko je doci do dobre radne snage
Maša
17.2.2022 #13 AuthorTacno, najbitnija je dobra radna snaga
Lelica
17.2.2022 #14 AuthorPrvo treba da se ceni dobar radnik,jer se danas tesko nalazi. A radne snage sve manje i manje.
BOJANA
17.2.2022 #15 AuthorDobar radnik se čuva korekn7m odnosom prema njemu i dobrom platom. Ako si zadovoljan radnom atmosferom i primanjima teško da će neko napustiti posao.
Vockica
17.2.2022 #16 AuthorDanas je tesko naci i dobrog radnika i zadrzati ga. I pandemija je uticala jako na sve to. Nadam se da ce se popraviti i da ce vise biti i dobrih radnika i da ce ljudi vise biti zaposleni.
IRINA
18.2.2022 #17 Authornajteže je naći i zadržati kvalifikovane i stručne ljude
MARE
25.4.2022 #18 AuthorBalkanski gazda voli da istakne kako je svako zamenjiv.