ISTIČE ROK ZA ODBIJANJE MORATORIJUMA NA OTPLATU KREDITA Građani koji žele da nastave da plaćaju treba ovo da urade
BankeIzdvajamoNovacSrbijaVesti
9.8.2020 10:08 Autor: Redakcija Biznis.rs
Građani koji žele da nastave sa plaćanjem rata kredita mogu do sutra da se jave matičnim bankama i odbiju moratorijum, odnosno pauzu u otplati obaveza.
Banke u Srbiji imale su obavezu da na svojim portalima objave obaveštenje za klijente o novom zastoju u otplati kredita.
Obaveštenje treba da sadrži informacije o početku primene i periodu trajanja moratorijuma, obračunu kamate, načinu otplate obaveza po prestanku moratorijuma, mogućim alternativnim načinima otplate obaveza, kao i reprezentativni primer iznosa obaveze pre i nakon prestanka moratorijuma.
Ukoliko dužnik u roku od deset dana od dana objavljivanja obaveštenja o ponudi, tu ponudu nije odbio, smatraće se da je ponudu prihvatio.
Klijent banke može da odbije ponudu o moratorijumu elektronskim putem, putem redovne pošte, telefonom ili u poslovnim prostorijama banke/davaoca finansijskog lizinga, i to u roku od deset dana od dana objavljivanja obaveštenja o ponudi, ali i da odustane od primene moratorijuma tokom njegovog trajanja, zahtevajući to od banke na prethodno opisan način ili uplatom u celini dospele, a neizmirene obaveze, objasnili su u NBS.
Vladimir Vasić, predsednika Udruženja banaka Srbije, rekao je na RTS, da smo u „prvom moratorijumu“ imali dosta pitanja i malo odgovora.
„Sada je već izvesnija situacija. Država, Narodna banka i banke su dosta toga uradili u prethodnom periodu i situacija je izvesnija. U tom smislu očekujem za nijansu manji broj ljudi i kompanija koji će se javiti za moratorijum“, ističe Vasić.
Prema njegovim rečima, vrlo je bitno da postoji mogućnost izbora. Klijent bira da li želi da zaustavi plaćanja obaveza prema banci ili želi da nastavi sa plaćanjem.
„Svako treba da izabere ono što njemu najviše odgovara. Ukoliko vam je potrebna likvidnost vi ćete napravti zastoj u otplati, ukoliko smatrate da imate dovoljno novca nastavićete sa izmirivanjem obaveza. Tako i za privredu i za građane“, naglašava predsednik Udruženja banaka Srbije.
Za penzionere najbezbednije telefonom da izraze želju
U skladu sa odlukom o privremenim merama za banke radi ublažavanja posledica pandemije, PIO fond je počev od isplate penzija za jul 2020. privremeno obustavio sprovođenje administrativnih zabrana na penzije korisnika po osnovu kredita kod banaka.
Moratorijum će Fond PIO primeniti na sve kredite kod banaka koji dospevaju počev od 1. avgusta do 30. septembra 2020, a primenjuje se na isplatu penzija za jul i avgust.
„Najčešći način plaćanja rata kod penzionera je putem administrativne zabrane. PIO fond ima 1.700.000 korisnika. Po redovnoj proceduri klijent treba da se javi banci, banka da pošalje informaciju fondu. Tu je mnogo informacija više od 100.000 administrativnh zabrana možda i više i onda je fond doneo odluku da uplati kompletan iznos sredstava, odnosno stornira adninistrativne zabrane za ova dva meseca“, objašnjava Vladimir Vasić.
Ukoliko penzoneri žele da izmiruju svoje obaveze treba da se jave banci. Najbezbedniji način je da pozovu kol-centar banke i izraze svoju želju.