ONLINE KUPOVINA I PRAVA POTROŠAČA Evo na šta sve treba da obratite pažnju

IntervjuIzdvajamoSrbijaU fokusuVesti

14.7.2020 10:18 Autor: Marija Jovanović

ONLINE KUPOVINA I PRAVA POTROŠAČA Evo na šta sve treba da obratite pažnju ONLINE KUPOVINA I PRAVA POTROŠAČA Evo na šta sve treba da obratite pažnju
Online kupovina sve je zastupljenija u Srbiji. Podaci pokazuju da je od početka pandemije internet kupovina, odnosno prodaja van poslovnog prostora, porasla čak tri... ONLINE KUPOVINA I PRAVA POTROŠAČA Evo na šta sve treba da obratite pažnju

Online kupovina sve je zastupljenija u Srbiji. Podaci pokazuju da je od početka pandemije internet kupovina, odnosno prodaja van poslovnog prostora, porasla čak tri puta, kaže za Biznis.rs potpredsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Zoran Nikolić.

Međutim, brojni potrošači nisu svesni svojih prava i obaveza prilikom ovakvog načina kupovine, pa neretko budu prevareni, ili i sami izbegavaju da vrate neadekvatan proizvod.

Osnovna prednost online kupovine je što kupac po zakonu ima pravo da od te kupovine odustane u roku od 14 dana. Međutim, treba da zna da proizvod koji je kupio, a želi da vrati, mora da bude nov, neupotrebljen. Ako na njemu postoje tragovi korišćenja, tada trgovac može da uvaži razlog za odustanak, ali u tom slučaju po zakonu ima pravo da obračuna naknadu“, objašnjava Nikolić.

Prema njegovim rečima, potrošaču je data mogućnost odustanka od kupovine, jer se neretko dešava da ono što kupci vide nije ona roba koju na kraju dobiju. Često se ne podudara kvalitet materijala, boje, performanse i karakteristike.

Foto: Pixabay.com

„Najbitnije je da proizvod koji, ipak, ne želite, vratite u stanju u kome trgovac može odmah da ga vrati u promet. Dakle, šta god se kupuje online podleže pravu odustanka u roku od 14 dana“, navodi naš sagovornik.

Zamke kupovine putem društvenih mreža

Kada je reč o brojnim prevarama putem interneta i prigovorima potrošača, Nikolić objašnjava da građani moraju da vode računa od koga i kako kupuju, jer su prigovori često svode na žalbe prilikom nedozvoljene prodaje.

Potrošačima stalno skrećemo pažnju da kupuju od registrovanih prodavaca, nikako putem društvenih mreža. Kupac mora da zna ko je trgovac, a samo registrovan prodavac ima obavezu da na svojoj internet stranici ima sve podatke kako bi potrošač znao od koga je šta kupio i kome može da se obrati za bilo kakvu reklamaciju“, kaže naš sagovornik.

Ukoliko se ipak kupci zbog niže cene opredele za kupovinu putem društvenih mreža, moraju da znaju da njihova prava ne mogu da budu u potpunosti zaštićena. Zato, kako kaže Nikolić, treba zaboraviti na kupovinu preko društvenih mreža, a preporuka za sve potrošače je da kupuju samo putem sajtova.

Foto: Pixabay.com

Svaki ozbiljan trgovac ima svoju internet stranicu koja je posvećena online šopu, gde su svi podaci o pravima potrošača, kao što su pravo na reklamaciju, rok dostave i slično. Znači, sve na šta potrošač po zakonu ima pravo, mora da bude istaknuto. Čim toga nema, znači da ne postoji registrovana prodavnica“, ističe Nikolić.

Prema njegovim rečima, često se dešava da čak i na sajtu, gde se prodaje raznovrsna roba, nema nikakvih informacija, osim broja telefona za narudžbine, a to nije dovoljno.

„Čim vidite da je nešto znatno jeftinije od nečega što je realna tržišna cena, znajte da je u pitanju neka prevara. Dolazite u situaciju da rizikujete i ko zna kada i da li će vam novac uopšte biti vraćen“, kaže potpredsednik NOPS.

Foto: Pixabay.com

Kako objašnjava Nikolić, naši potrošači putem društvenih mreža najčešće kupuju odeću, obuću i tehničku robu. Bez obzira na vrstu kupovine, sve što se kupi od fizičkih lica koja nisu registrovana ne podleže zakonu i u tom slučaju obeštećanja su vrlo retka.

„Postoji posebna grupa ljudi u okviru Minstarstva trgovine, odnosno sektora tržišne inspekcije, koja se efikasno bori sa svim tim prevarama, jer mi vrlo često ne možemo da odbranimo prava potrošača. I neophodno je da se onda uključe tužilaštvo, policija i poštanska inspekcija kako bi se utvrdilo koliki je promet neko ostvario, jer onaj ko prodaje često to radi sa više različitih adresa ili kao više fizičkih lica, što umnogome otežava pravo na zaštitu potrošača“, napominje Nikolić.

Prodavci dužni da poštuju rok isporuke

Pored brojnih prevara, potrošači se tokom pandemije najčešće žale na nepoštovanje roka isporuke. Međutim, zakon je tu vrlo jasan.

Ukoliko se roba ne isporuči u roku do 30 dana od dana porudžbine, ili u drugom roku koji je prodavac naznačio, potrošač ima pravo na raskid ugovora zbog neizvršenja isporuke. Kada proveri da li na stanju ima određenu robu, prodavac potvrđuje porudžbinu, a zatim ima obavezu da informiše kupca i naznači rok isporuke“, naglašava Nikolić.

Kada je reč o reklamacijama prilikom online kupovine, postupak je isti kao i kod obične kupovine i u tom slučaju ne postoji značajno odstupanje.

Sve što se kupuje, to se i reklamira. Znači nema razlike da li je kupljeno online ili u radnji. Sve podleže reklamaciji – od odeće, obuće, do bele tehnike i IT proizvoda“, zaključuje Nikolić.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.