LEGENDARNE ČIZME UŠLE U SEDMU DECENIJU

Dr Martens bi ostala jeftina radnička obuća da nije bilo muzike

LifestyleZanimljivosti

18.4.2021 12:51 Autor: Vladimir Jokanović

Dr Martens bi ostala jeftina radnička obuća da nije bilo muzike Dr Martens bi ostala jeftina radnička obuća da nije bilo muzike
Aprila prošle godine navršilo se tačno 60 godina od kada je napravljen prvi par legendarnih čizama Dr Martens. Da nije bilo muzike Dr Martens... Dr Martens bi ostala jeftina radnička obuća da nije bilo muzike

Aprila prošle godine navršilo se tačno 60 godina od kada je napravljen prvi par legendarnih čizama Dr Martens. Da nije bilo muzike Dr Martens bi zauvek ostala jeftina radnička obuća. Na talasu britanskog panka sedamdesetih brend je postao simbol radničkog bunta, a zatim i modni klasik širom sveta.

Šezdesete u kojima je rođen model 1460 Dr Martens čizama obeležena je promenama, novim idejama, kulturnim preokretima i socijalnom revolucijom. Radikalna atmosfera šezdesetih pogodovala je kreiranju ekstravagantne i egzotične mode, ali Dr Martens je bila kvalitetna obuća za britansku radničku klasu i ništa više od toga.

Foto: Pixabay.com

Čizme su u početku nosili poštari i radnici u fabrikama, a prvih nekoliko godina radna obuća Dr Martens koštala je dve funte, zbog čega je bila široko popularna među radničkom klasom. Bez upozorenja i namere proizvođača, Dr Martens postaje ulična moda prvih skinhedsa, ljubitelja ska muzike. Pit Tauzend iz grupe The Who bio je prva slavna osoba koja je nosila danas čuvene čizme.   

Britanska omladina sedamdesetih muzički se podelila tako reći na plemena, a pankeri su nastavili tradiciju prethodne Dr Martens generacije. Na kraju te decenije čizme su postale žestok simbol samoizražavanja u samom srcu britanske omladinske kulture, kako navodi kompanija. Funkcionalna radna obuća postala je supkulturna ikona.

Dok su osamdesetih Veliku Britaniju pratili antivladini neredi i društveno nezadovoljstvo, kulturu nošenja Dr Martens čizama prihvatile su devojke. U međuvremenu i američka hard kor muzička scena prihvatila je britanske čizme i one su ubrzo postale deo supkulture zapadne obale.

Kada se devedesetih pojavio novi muzički pravac, grandž, bila je to pobuna protiv takozvane apatije “gubitničkog deteta“, a “deca“ su svirala i pevala u čizmama model 1460. Modu su u međuvremenu usvojili hevimetalci i drugi žanrovi, a brend je postao sinonim za festivalsku kulturu.    

Foto: Pixabay.com

Prodaja obuće Dr Martens dramatično je opala u prvim godinama 21. veka, tako da su sve britanske fabrike osim jedne bile zatvorene da bi se firma sačuvala od bankrota. Revitalizacija brenda počela je 2003. godine kada su dizajneri visoke mode iz celog sveta preradili i prilagodili klasični model 1460. Rast je nastavljen 2007. kada je originalna fabrika Cobbs Lane u Northemptonu ponovo pokrenula proizvodnju ručno rađene obuće model 1460.

Nadaleko čuveni britanski brend počeo je u posleratnom Mihnenu, 1945. kada je nemački lekar Dr Klaus Maertens napravio sebi obuću za stopalo koje je, kako se tvrdi, povredio na skijanju. Doktorova inovacija bila je uložak ispunjen vazduhom, umesto klasičnog ortopedskog od kože. Uskoro se Maertens udružio sa prijateljem Dr Herbertom Funkom i njih dvojica pokrenuli su proizvodnju 1947. godine. Dobro im je išlo, a glavni kupci bile su starije gospođe.

Foto: Google.com

Ekskluzivnu licencu za proizvodnju 1959. otkupila je porodična obućarska radionica Bila Griga i nakon nekoliko ključnih izmena dizajna i izbacivanja slova “e“ iz naziva brenda, započela pravljenje čizama u Engleskoj, koje su markirane sa “airvair“ etiketom. Danas se svega oko dva odsto od sedam miliona pari godišnje proizvodi u Engleskoj, jer su fabrike sada u Aziji.

Dr Martens predstavila je ove godine u saradnji sa poznatim dizajnerima i kompanijama Suocike i Supreme jubilarni model 1461 koji se prvi put pojavio pre 60 godina. Cene Dr Martens obuće kreću se između 150 i 250 evra, a prihodi kompanije u 2020. godini premašili su 672 miliona funti, što je za oko četvrtinu više nego prethodne godine. Akcije kompanije pale su u prvim mesecima pandemije, ali su u drugoj polovini godine oživele rast.   

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.