(FOTO) MALE TAJNE VELIKIH MAJSTORA Najstariji parfimer otkriva kako se prave najlepši mirisi, na koji način se biraju i kako izbeći klopke
BiznisBolji posaoIntervjuIzdvajamoLifestylePreduzetnikU fokusuZanimljivosti
19.10.2020 14:14 Autor: Marija Jovanović
Odabir parfema je individualna stvar, ali je industrija mirisa vrlo kompleksna iako se od davnina do danas nije suštinski promenila, kaže za Biznis.rs Nemanja Jovanov, koji je četvrta generacija parfimera ove porodice.
Nemanja, zajedno sa ocem Nenadom Jovanovim, koji je parfimeriju „Sava“ nasledio od svog oca, i dalje proizvodi parfeme i toaletne vode u centru Beograda.
Po ugledu na francuske parfimere, u porodici Jovanov ovaj zanat prenosi se generacijama, a u radnji koja je pod ovim imenom nastala 1954. godine, otac i sin ručno prave najlepše mirise koje Beograđani već decenijama unazad kupuju.
Na pitanje kako se danas proizvode parfemi, otac i sin odgovaraju – od srca. Kako navode, komercijalni pristup nije vodilja, a centralna i jedina tačka jesu mirisi.
Tester pri odabiru parfema nije dobra opcija
Danas, u velikim radnjama, kupci imaju tester, miris, i njihovo je da odaberu. Međutim, mnogi ne znaju da testeri, papirići i jastučići nisu adekvatni pri izboru parfema i da se pravi izbor jedino može napraviti strpljivim odabirom i direktnim nanošenjem na kožu.
„U hemijskom smislu to nije ispravno. Miris nije zagrejan na temperaturi kože, a svoju željenu mirisnu notu ispoljava tek kada se zagreje i ’otvori’. Zbog toga je za tih nekoliko minuta, koliko ćete biti strpljivi, već postignut neki uspeh za koji vam u tržnom centru niko ništa neće reći“, objašnjava Nemanja.
Posvećenost svakoj mušteriji i strpljenje pri odabiru mirisa jesu pomalo zaboravljene metode, ali su to davno ustanovljena pravila koja ih, kako navode, izdvajaju od globalističke i konzumerističke politike.
„Stara francuska škola podrazumevala je da pri izboru parfema zatvorite oči i pomirišete. Fokus je bio na tome da li vam je miris prijatan ili ne, da li vam aroma odgovara i zašto vas interesuje“, kaže Nenad i dodaje da je upravo takav način rada ono što ih izdvaja od „velikih igrača“.
Kako odabrati parfem za poklon
Težak zadatak je, objašnjava Nenad, kupovati mirise za drugog. No, bez obzira da li dama kupuje za muškarca ili obrnuto, parfem nikako ne treba mirisati direktno iz boce.
„Ukoliko kupujete muški miris na poklon bolje je da probate na sebi jer će krajnji mirisni otisak biti bliži, nego sa bilo kakvog pomagala. Mi neretko zamolimo prolaznike da pomognu, pa tako muškarci često pomažu damama u odabiru i obrnuto“, objašnjava Nenad.
Impulsne tačke za snažniji miris
Pri izboru mirisa posebno treba voditi računa o kojoj prilici je reč. Mnogi ne znaju da postoje različiti načini nanošenja mirisa, pa tako postoji takozvani biznis način, kao i “cake” za duže trajanje parfema.
„Ukoliko želite da Vam miris što duže traje, savet je da izbegavate impulsne, tople tačke na telu koje koristimo pri probi parfema kako bi se miris što pre aktivirao“, navodi Nemanja.
Kada je reč o načinu nanošenja, sve zavisi da li idete na posao, večeru, ili je neka intimnija prilika u pitanju, objašnjava naš sagovornik.
„Danas imate poslovne mirise koji su vrlo diskretni. Takozvani biznis način nanošenja podrazumeva korišćenje parfema na formalnim mestima, čiji miris će biti prijatan, neinvazivan. Takođe, postoje intimnija mesta kao što su unutrašnjost kolena, teme i donji dekolte”, ističe Nemanja.
Preplitanje mirisnih nota ključno
Mirisi se grubo mogu podeliti u nekoliko mirisnih grupa po ključnom, baznom sastavu, objašnjava Nemanja. To su cvetni mirisi, aldehidni mirisi, začinski, orijentalni, tabac i šiprasti mirisi. Nekada je to bilo polno definisano, ali se uglavnom mirisne note prepliću, pa, na primer, tabac učestvuje i u damskim mirisima iako ima karakteristično snažan opor ton.
„Naši balkanski muškarci iznenadili bi se kada bi znali da u gomili muških mirisa ima divnog cveća koje učestvuju u komponentama, ali i raznih mošusa, vanile koji su prepoznatljivo damske baze“, dodaje Nenad.
Po ugledu na francuski Chanel
Francuzi su nekada parfeme određivali po brojevima, pa odatle i čuveni Chanel pet.
„To je bila peta kompozicija na poziciji Chanel. Odatle i sam naziv. Poenta je da vas ništa ne skreće sa mirisa. Da ne mislite o boci, a ni o pakovanju“, objašnjava Nemanja i dodaje da se i oni danas drže tog principa.
„U našoj radnji sve je u istim bocama i sve je šifrovano, po ugledu na francusku školu. Ne znate šta je unutra i važan je samo miris. Skupa, zlatna boca će vas privući, ali miris možda ne. Zato smo se opredelili za nekoliko veličina boca, a najvažnije je da one ispunjavaju naše standarde – da imaju dobar atomizer i budu višekratne“, kaže Nemanja.
Šifrovane etikete pisane na pisaćoj mašini
Na stolu u parfimeriji „Sava“ i danas stoji pisaća mašina koja nije eksponat, već se svakodnevno upotrebljava.
„Pisaću mašinu koristimo za minijaturne etikete na kojima pišemo slovne kodove koji su unikatni i koje smo dali svakoj mirisnoj noti. Sve se bazira na četiri slova, a negde imamo i brojeve“, navodi Nemanja.
Zanimanje od davnina – takozvani nos
Postoji nekoliko hiljada mirisnih komponenti koje ljudi mogu da razlikuju, međutim, samo posebni ljudi, sa istančanim čulom, mogu biti na pozicijama takozvanih noseva.
Oni su u rafinerijama vrlo dobro plaćeni, žive asketskim životom, a kako objašnjava Nenad, oni i po nedelju dana promišljaju o jednoj mirisnoj noti, dva do tri puta dnevno koriste svoje čulo mirisa i onda odmaraju.
„Ljudi koji su na pozicijama tzv. noseva ne jedu ljuto, ne puše, dugo borave u prirodi i žive vrlo asketskim životom. Najlepša stvar kod mirisa je što on nastaje polako, a čak i dobro istrenirani nosevi daju sebi vremena, zato i jesu na takvim pozicijama i vrlo dobro plaćeni u rafinerijama“, objašnjava Nenad.
Srpska parfimerija na francuski način
Upravo od takvog čoveka, koji je u Francuskoj izučio svoj zanat, počinje i priča porodice Jovanov.
„Nakon Prvog svetskog rata Dragomir Milenović Dragoš našao se u Francuskoj. Tadašnji saveznici uzimali su siročad, a i decu na boravak i školovanje. Dragoš je počeo najpre kao šegrt, ali zbog svog istančanog čula mirisa završava parfimersku školu i postaje takozvani nos“, objašnjava Nenad.
Iako je imao fantastičnu karijeru, domovina ga je vukla nazad, pa se 30-ih godina vraća u Beograd gde upoznaje Nenadovog strica kome prenosi ljubav prema parfemima i mirisima.
Pod nazivom „Đurđevak“ na Topličinom vencu otvara se prva radnja porodice Jovanov. Nešto kasnije, nakon nacionalizacije i brojnih loših istorijskih okolnosti po zanatlije, parfimeriju “Sava” zvanično 1954. godine otvara Nenadov otac i do danas ona opstaje na istom mestu.