Koliko su domaći proizvođači elektronskih elemenata zavisni od cena transporta?
20.7.2025 13:44 Autor: Ljiljana Begović 13



Proizvodnja elektronskih elemenata neophodna je za funkcionisanje gotovo svih grana privrede, budući da ovi proizvodi predstavljaju temelj svih elektronskih uređaja – od mobilnih telefona, računara i televizora, do medicinske opreme, automobilske elektronike, vojnih sistema i industrijske automatizacije.
Proizvodnja elektronskih komponenti zahteva visoko specijalizovanu radnu snagu, preciznu tehničku infrastrukturu i stalna ulaganja u istraživanje i razvoj.
U savremenoj ekonomiji, proizvodnja elektronskih elemenata ima strateški značaj i za tehnološku samostalnost jedne zemlje. Povećanje digitalizacije i automatizacije, kao i ubrzani razvoj veštačke inteligencije, Interneta stvari (IoT) i 5G tehnologija, dodatno povećavaju potražnju za naprednim elektronskim komponentama kao što su mikroprocesori, senzori, memorijski moduli i različite vrste čipova. Ova tendencija istovremeno pojačava konkurenciju na globalnom tržištu, jer se vodeće tehnološke sile trude da osiguraju sopstvenu proizvodnju kako bi umanjile zavisnost od uvoza.
Kako je ranije u razgovoru za Biznis.rs izjavio vlasnik i direktor kompanije Wissen Hoch Ivica Tomović tržišna utakmica liči na rovovski rat – naporna, iscrpljujuća i neizvesna.
“Pandemija je dodatno zakomplikovala situaciju, a njen uticaj i dalje je prisutan, naročito u smislu izgubljenog vremena i novca koji nije nadoknađen”, kaže Tomović.
Problemi u transportu i dalje su izraženi, posebno jer se deo opreme uvozi iz Kine. Poremećaji u železničkom, drumskom, vazdušnom i pomorskom saobraćaju dodatno usporavaju poslovne procese. Produženi rokovi isporuke i promene u ceni transporta usporavaju protok novca, pa se vreme od narudžbine do isporuke i naplate često proteže duže od tri meseca. To otežava likvidnost, usporava rast i smanjuje sposobnost firme da brzo odgovori na potrebe tržišta.

Tomović kao ključne prepreke ističe i birokratske zastoje u procedurama uvoza i izvoza, koje smatra nelogičnim i apsurdnim. Skupi avio-transporti koji se obavljaju kako bi roba brzo stigla često gube smisao kada ta ista roba danima čeka carinu. Uz to, dodatno opterećenje predstavljaju povećani troškovi poslovanja. Cene proizvoda i usluga ostaju stabilne, dok troškovi rastu, što se naročito oseća u budžetiranju projekata gde se unapred određena sredstva više ne mogu uklopiti u realne cene na tržištu.
Tomović ukazuje na neprekidne varijacije cena transporta, posebno u avionskom i pomorskom sektoru, što dodatno komplikuje poslovno planiranje. Tokom pandemije cene avio-transporta su skočile i do deset puta, a i danas su značajno veće u poređenju sa pretpandemijskim periodom. Čak i kada se nađe povoljniji prevoz, dodatni lučki troškovi poništavaju svaku uštedu.
Visoke cene goriva i putarina u Srbiji, u poređenju sa zemljama EU poput Austrije, predstavljaju dodatni teret poslovanju. Takođe, sve je teže pronaći kvalifikovane radnike koji opravdavaju sve veće plate, koje, iako realne s obzirom na inflaciju, ne garantuju zadovoljavajući kvalitet rada.
U poslednje vreme, ova industrija je pod sve većim pritiskom da odgovori i na zahteve održivosti. Od nje se traži ne samo povećanje energetske efikasnosti u samom procesu proizvodnje, već i dizajniranje komponenti koje omogućavaju lakšu reciklažu i duži vek trajanja krajnjih uređaja.
Domaće kompanije koje žele da se pozicioniraju u ovoj oblasti moraju da se oslone na strateške investicije, obrazovanje kadrova i saradnju sa akademskim sektorom i inovacionim centrima. Takođe, podsticaji države kroz poreske olakšice, subvencije za opremu i podršku izvozu mogu imati ključnu ulogu u razvoju ove visokotehnološke industrije i rasta konkurentnosti cele privrede.
Ukupno 97 kompanija koje posluju u okviru delatnosti proizvodnje elektronskih elemenata, prihodovale su u 2024. godini 14.022.164.000 dinara. Dobro poslovanje pratila je i značajna dobit, koja je prema podacima bonitetne kuće CompanyWall prošle godine iznosila 364.163.000 dinara.
Najveći doprinos dobrom poslovnom rezultatu dalo je preduzeće iz Niške Banje – Integrated Micro-Electronics sa 492.046.000 dinara neto dobiti. Kao jedan od vodećih svetskih eksperata za pružanje proizvodnih rešenja u sferi mikroelektronike (EMS), Integrated Micro-Electronics Inc (IMI) se svrstava među 25 najboljih EMS provajdera na svetu (prema izvoru Manufacturing Market Insider-a), kao i među deset najboljih kompanija u automobilskoj industriji (na osnovu analiza i rezultata istraživanja New Venture Researcha).
Kada je reč o Srbiji, ova kompanija posluje u oblasti pružanja usluga u sferi mikroelektronike (EMS), montaže poluprovodnika napajanja i testiranja.
“Prvi zaposleni u Nišu počeli su sa radom 2017. godine, a pokretanje proizvodnje i svečano otvaranje održano je u septembru, 2018, kada su svi radovi i završeni. Sarađujemo sa vodećim svetskim proizvođačima originalne opreme (OEMs) u oblasti računarstva, komunikacije, automobilske, industrijske i medicinske elektronike”, navodi se na sajtu kompanije u zvaničnom predstavljanju.
Na drugom mestu liste najboljih u okviru delatnosti proizvodnje elektronskih elemenata prema dobiti našlo se preduzeće Ei-Opek iz Niša. Dobit od 169.448.000 dinara najbolji je poslovni rezultat za ovo preduzeće u poslednje tri godine.
Ei-Opek se bavi projektovanjem i proizvodnjom složenih elektronskih uređaja i sistema iz oblasti primenjene elektronike i telekomunikacija.
Pročitajte još:
Programiranjem mikrokontrolera u skladu sa specifičnim aplikacijama, kao i programiranjem korisničkih aplikacija za računare ili mobilne telefone, bavi se preduzeće GSL iz Novog Sada.
Ova mlada firma osnovana 2021. godine nalazi se na trećem mestu liste najuspešnijih u delatnosti proizvodnje elektronskih elemenata u 2024. godini, sa dobiti od 48.097.000 dinara.
KIMCHI
20.7.2025 #1 AuthorSve je povezano i lanac je opterecen cim jedna kopča zakaže
LAV
20.7.2025 #2 AuthorCena transporta je vazna kada je krajnja cena proizvoda u pitanju.
Vanja
20.7.2025 #3 AuthorCene stalno rastu sto otezava transport!
Jelena
20.7.2025 #4 AuthorVisoka zavisnost domaćih proizvođača elektronskih elemenata od troškova i brzine transporta pokazuje koliko je ulaganje u logistiku i lokalnu proizvodnju ključno za otporniju privredu. Bez toga, rast u ovoj strateškoj grani ostaje ograničen.
ZVONČICA
20.7.2025 #5 AuthorVerujem da jesu u velikoj meri
SUNCICA
20.7.2025 #6 AuthorSve je to povezano
VERDE17
20.7.2025 #7 AuthorDelatnost sa dobrim potencijalom
VALERIJA
20.7.2025 #8 AuthorRealna slika malih proizvođača u svim delatnostima.
Jeca
20.7.2025 #9 AuthorPa sve zavisi od toga. Jer sve jedno drugo vuce.
ZVEZDA
20.7.2025 #10 AuthorNeverovatno , ko zna koliko ce jos to trajati ?
MinjaKristalŠminkanje
20.7.2025 #11 AuthorDomaći proizvođači elektronskih elemenata značajno zavise od cena transporta, posebno jer većinu sirovina i delova uvoze. Svaka promena u ceni transporta direktno utiče na ukupne troškove proizvodnje, konkurentnost na tržištu i krajnju cenu proizvoda. S obzirom na globalne poremećaje u lancima snabdevanja, ova zavisnost dodatno povećava poslovni rizik i potrebu za lokalizacijom nabavke kad god je to moguće.
ZELJKA
20.7.2025 #12 AuthorKoliko znam, uvek je logistika tj. transport uticao na konacnu cenu
HEPO
21.7.2025 #13 AuthorTeska je to roba gabaritna