Kompanija Aston Martin na putu da obori rekorde u prodaji
30.8.2021 19:36 Autor: Redakcija Biznis.rs
Trostruko povećanje prodaje ove godine nije uspelo da spasi kompaniju Aston Martin od višemilionskih gubitaka, ali barem po prvi put posle dužeg vremena nazire svetlo na kraju tunela.
Nemački finansijski regulatori su 24. avgusta objavili da nisu pronašli nepravilnosti nakon navoda o insajderskom trgovanju deonicama između kompanije Aston Martin Lagonde i šefa Mercedesovog trkačkog tima u Formuli 1 Totoa Volfa (Toto Wolff). Istraga nemačkog saveznog ministarstva finansija ispitivala je kupovinu udela u Aston Martinu zbog odnosa dva brenda, imajući u vidu da Daimler, kao vlasnik Mercedes-Benza od ranije ima manjinskog udela u Aston Martinu.
Bila je to još jedna pobeda čuvenog britanskog proizvođača automobila, nakon dugačke liste neuspeha i grešaka. Kompanija ima dugu tradiciju povremenog lošeg upravljanja tokom svoje 108-godišnje istorije, koja ju je dovela do sedam bankrota, od kojih je poslednji bio 1974. godine, i zamalo bankrotiranja 2014. godine. I ko još može da zaboravi katastrofalni IPO, kada je cena akcije kompanije na dan njenog listiranja na berzi pala za 6,5 odsto, a ubrzo nakon toga još za 75 odsto?
Asociranje ovog čuvenog brenda sa Džejmsom Bondom (James Bondom) ne pomaže mnogo. Kompanija globalno proda manje od 5.000 vozila godišnje, što je tek mali deo onoga što ostvare Mercedes-Benz ili Porsche, sa stotinama hiljada primeraka. Aston Martin je 2020. godina prodao 4.150 vozila širom sveta, što je 32 odsto manje u odnosu na 2019. godinu, piše Bloomberg.
Ali ove godine su već ostvareni bolji rezultati. U julu je kompanija najavila povećanje prodaje od 224 odsto za prvih šest meseci, pošto je prodato 2.901 vozilo, od čega više od polovine obuhvata model DBKS SUV, koji košta 189.000 dolara. Aston Martin kaže da će dosegnuti broj od 6.000 prodatih vozila do kraja 2021. godine.
Stvari u Aston Martinu počele su da se poboljšavaju kada je kanadski modni milijarder Lorens Strol (Lawrence Stroll) prošle godine kupio 16,7 odsto udela u kompaniji. U avgustu 2020. godine Strol je angažovao bivšeg šefa Mercedesa i dvodecenijskog veterana Daimlera, Tobijasa Morsa (Tobias Moers) za svog glavnog zamenika, a on je zauzvrat ubedio neke od svojih najboljih ranijih saradnika da mu se pridruže.
Očekuje se da će Aston Martinov tok novca ostati negativan u 2021. godini, uprkos tome. Ali ako kompanija sledi svoj plan, ulazak u plus se prognozira do 2023. godine, poručuje Mors.
Planiranje profitabilnosti
Taj plan uključuje prošireni portfolio proizvoda sa najmanje dva nova sportska automobila sa tzv. srednjim motorom -superautomobilom Valhalla i sportskim automobilom Vanquish. Tu je i serija na električni pogon, razvijena u partnerstvu sa Mercedesom, i višemilionska ulaganja za nadogradnju infotainment sistema za svaki od novih modela.
Mors napominje da će do prvog kvartala 2022. godine Aston Martin predstaviti nove varijante DBKS motora, uključujući hibridnu i verziju visokih performansi koje bi se teoretski mogle takmičiti sa Lamborghini Urusom, piše Bloomberg.