Od Tetrisa do Minecrafta prošlo je skoro četiri decenije
27.2.2021 17:12 Autor: Marko Miladinović
Veoma često se mogu videti top liste video igara koje su ostvarile najveću zaradu u nekoj godini. Poput rezultata prodaje ulaznica na bioskopskim blagajnama, njih redovno objavljuje nekoliko stručnih portala. Međutm, kada je reč o najpopularnijim, odnosno najigranijim igricama, takvu podelu je jako teško objektivno izmeriti, jer ona podrazumeva uključivanje besplatnih naslova, a pre svega verovanje u podatke o broju igrača koje objavljuju proizvođači, kao i precizno izračunavanje količine preuzimanja originalnog sadržaja preko piratskih sajtova.
Nije mnogo vremena proteklo od osamdesetih i računara ZX Spectrum sa gumenom tastaturom, ili voljenog Commodore, koji je uspeo da u kućnim uslovima pruži utisak igranja arkadnih igara kao na automatima u starim tržnim centrima, sve do masovnije pojave prvih PC računara, za koje su se preko velikih i malih flopi disketa donosile sve bolje i bolje igrice.
Apsolutni šampioni osamdesetih na različitim platformama bili su Tetris, Super Mario Bros, Pac-Man, Donkey Kong, Sim City i Prince of Persia.
Kad već spominjemo Tetris, veoma verovatno je da je baš ova igrica do danas najigranija na svetu, međutim problem sa prihvatanjem njene statistike ogleda se u tome što je u rasponu većem od četiri decenije pušteno puno njenih verzija od strane različitih proizvođača, i na različitim platformama. Procene su da je kupovnu verziju kompanije EA Sports igralo oko 100 miliona ljudi, a famoznu Nintendovu varijantu za Gameboy iz 1989. još dodatna 43 miliona. Besplatnom igranju Tetrisa ne može se ući u trag, a pretpostavlja se da je reč o još nekoliko stotina miliona ljudi.
No, ulazak u novi milenijum doneo je eksploziju novih platformi, ali pre svega neviđeni proboj na mobilnim uređajima. Android i iOS su „obrnuli igricu“, a svaka osoba koja ima pametni telefon barem jednom je igrala neku igru na njemu.
Najveći proizvođači video igara stoga sada unapred planiraju multiplatformska lansiranja svojih naslova na tržište.
Prema podacima sa portala The Verge i Variety, zaključno sa 2020. godinom, najigranije igrice na svetu su bile Minecraft (700 miliona igrača), koji je opstao u samom vrhu čitavih deset godina od puštanja, PlayerUnknown Battleground’s – PUBG (više od 800 miliona igrača), i na prvom mestu, pomalo iznenađujuće, južnokorejsko-kineski Crossfire, sa preko milijardu igrača. Crossfire je „pucačka“ igrica koja nije značajnije prešla granice azijskog tržišta, ali je na njemu zauzela legendarni status, između ostalog i zbog toga što je besplatna za igranje.
Ipak, kategorija „besplatnosti“ danas je veoma rastegljiva. Najpopularnije igrice su upravo one koje se preuzimaju bez plaćanja ali zato tokom igranja ponekad „zamole“ igrača da potroši malo novčanih sredstava za kupovinu određene opreme za likove, otključavanje novih nivoa, ili isključivanje predosadnih reklama. Takve igre spadaju u „freemium“ segment i izrazito su dominatne na tržištu mobilnih platformi.
Rekorder je, po svoj prilici, gorepomenuti Minecraft. Nastao još 2011. godine u okrilju švedskog Mojang studija, da bi ga pet godina kasnije kupio Microsoft za 2,5 milijarde dolara, Minecraft i dalje beleži rast korisnika, a samim tim i prodaje. Pandemija je pogurala rezultate, pa je samo u 2020. godini prihodovano 415 miliona dolara, a od lansiranja do danas više od 3,2 milijarde dolara, prema podacima sa portala BusinessofApps.