Pandemija nije povećala rizike letenja
18.7.2021 13:20 Autor: Vladimir Jokanović



Demobilizacija globalne flote tokom pandemije bio je događaj bez presedana za vazduhoplovnu industriju. Postavljeno je pitanje – da li je letenje bezbedno kao pre? Da li je sada bezbedno, kada se broj letnjih letova umnožio. Stručnjaci tvrde da su avio-kompanije sistematski radile na održavanju aviona i obučavanju posada tokom perioda neaktivnosti.
Pandemija je promenila avio-industriju koju sada čeka transformacija ka čistoj energiji. Bez obzira na to kojom brzinom će se promeniti tehnologija i modeli poslovanja, bezbednost putnika biće i dalje ključna. “Nije bilo dokaza da je pandemija uticala na bezbednost letenja“, rekao je za Biznis.rs Petar Vojinović, urednik specijalizovanog vazduhoplovnog portala TangoSix.
“Procedure i standardi koje nalaže bezbednost primenjuju se sve vreme u svetu i tokom pandemije. Najvažnije, osposobljavanje pilota se i dalje obavlja uvežbavanjem reagovanja u hitnim situacijama u simulatorima letenja. Sve aviokompanije, kao i AirSerbia, rade to dva puta godišnje. Tehnika se takođe redovno održava“, naveo je Vojinović.

Velike aviokompanije razvile su programe obuke za pilote koji se vraćaju posle duže pauze. Letenje je i dalje najbezbedniji vid putovanja, a nekoliko udesa aviona ranije ovog meseca nisu bili u vezi sa pandemojom. Prema Vojinovićevim rečima, nedavni udesi, uglavnom teretnih aviona, nisu u vezi sa pandemijom, niti je bezdednost letenja dovedena u pitanje.
Mediji su posle nekoliko meseci od početka pandemije izveštavali o slučajevima da su u spoljašnjim avionskim instrumentima pronađene kolonije insekata. Prema rečima našeg sagovornika, sasvim je normalno da se posle izvesnog vremena mirovanja u neke delove aviona usele insekti, ali činjenica da su oni pronađeni govori o sistematičnosti tehničkog održavanja.

Prema izveštajima agencija za bezbednost letenja ranije ove godine, desetine pilota prijavilo je da su napravili greške. Najčešće je bilo reči o višestrukim pokušajima sletanja pilota koji su se vratili posle duge pauze. Aviokompanije su uvele posebne programe osvežavanja znanja za one koji se vraćaju posle pauze.
Nakon obnove letenja u SAD, pojavio se novi fenomen koji se naziva „air rage“ ili “vazdušni bes“, a reč je o neukrotivom ponašanju putnika u avionima. Do juna je zabeleženo oko 3.000 slučajeva, od kojih su većina bili putnici koji su odbijali da nose zaštitne maske tokom leta, a bilo je i drugih incidenata, koje su izazvali putnici pod dejstvom alkohola.