Grande Panda ubrzava rast domaćeg lizing tržišta
AutomobiliBankeOsiguranjePoslovanje
25.7.2024 10:33 Autor: Ljiljana Begović 0
Rast lizing tržišta u prva dva kvartala 2024. godine iznosio je 25 odsto u odnosu na isti period 2023. godine.
„Dodatni rast se očekuje sada kada je predstavljen model automobila Fiat Grande Panda koji će upotpuniti ponudu električnih i hibridnih vozila po ceni koja je pristupačna još većem broju klijenata“, ističu iz Asocijacije lizing kompanija Srbije (ALCS).
Vrednost novozaključenih ugovora davalaca finansijskog lizinga u Srbiji je u prva dva kvartala iznosila 481,91 miliona evra, što predstavlja povećanje od 96,6 miliona evra u odnosu na prethodnu godinu.
Iz ALCS navode da se putem lizinga finansiraju najrazličitiji predmeti, uključujući putnička i teretna vozila, ali i električni autobusi, punjači za električne automobile i solarni paneli.
Posmatrajući prema segmentima, rast vrednosti novozaključenih ugovora davalaca finansijskog lizinga u prvoj polovini 2024. godine zabeležen je u skoro svim segmentima, naročito kod finansiranja putničkih vozila (novih i polovnih), komercijalnih i teretnih vozila, kao i u segmentu nekretnina.
U segmentu putničkih vozila vrednost novozaključenih ugovora davalaca finansijskog lizinga iznosila je 226,3 miliona evra, i u odnosu na prvu polovinu 2023. godine povećana je za 52,5 miliona evra ili 30,2 odsto.
„Vrednost novozaključenih ugovora davalaca finansijskog lizinga u segmentu komercijalnih, teretnih i ostalih vozila iznosila je 171,2 miliona evra, što je za 43,5 miliona evra više u odnosu na isti period 2023. godine i predstavlja povećanje od 34 procenata. U sektoru mašina i opreme vrednost novozaključenih ugovora davalaca finansijskog lizinga u prvoj polovini 2024. godine iznosi 75,6 miliona evra”, kažu iz ALCS.
Generalna sekretarka Asocijacije lizing kompanija Srbije Teodora Milenković kaže da prema strukturi finansiranja, putnička vozila učestvuju sa 47 odsto u ukupnom finansiranju.
“Slede segment komercijalnih i teretnih vozila sa učešćem od 35 odsto, segment mašina i opreme sa 16 procenata i nekretnina sa dva odsto. Rast vrednosti finansiranja teretnih vozila podržan je visokim investicijama u infrastrukturne projekte i takav trend se očekuje i u narednom periodu”, objašnjava Milenković.
Pročitajte još:
Broj ugovora sklopljenih u periodu od 1. januara zaključno sa 30. junom 2024. godine je za 27,7 odsto veći nego u istom periodu prethodne godine.
Predstavnici ALCS smatraju da će inovativnost lizinga kao finansijskog proizvoda omogućiti stabilan rast i u narednom periodu.
Kako razlikovati vrste lizinga?
Kada je reč o lizingu postoje dve vrste – operativni i finansijski. Finansijski lizing iz pozicije kupca automobila (kada je kupac fizičko lice) nema mnogo razlike u odnosu na klasičan auto kredit, osim što je u papirima automobil zvanično u vlasništvu lizing kuće sve dok se ne otplati poslednja rata.
Što se tiče operativnog lizinga, uglavnom se radi o iznajmljivanju automobila na duži rok, kao rent-a-car. Isplativ je uglavnom pravnim licima, odnosno firmama. Njegova najveća prednost je u tome što se ne računa u kreditnu zaduženost, a sa druge strane, rate se računaju u troškove firme.
Kod lizinga vlasnik vozila je lizing kuća, a firma koja kupuje vozilo je korisnik lizinga. Otplatom poslednje rate vozilo prelazi u vlasništvo kupca, odnosno firme. Pri kupovini automobila na lizing obavezno je učešće od 30 procenata, kao i kasko osiguranje. Korisnik lizinga može i sam da plaća kasko osiguranje odvojeno od lizing rata, u dogovoru sa osiguravajućom kućom, ili da ono bude uključeno u lizing rate.
Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.