Online kupovina u 2021. godini ipak porasla za četvrtinu

Bezgotovinsko plaćanje nikada nije koristilo čak 39 odsto građana Srbije

AnalizaNovacU fokusu

11.4.2022 12:52 Autor: Redakcija Biznis.rs 2

Bezgotovinsko plaćanje nikada nije koristilo čak 39 odsto građana Srbije Bezgotovinsko plaćanje nikada nije koristilo čak 39 odsto građana Srbije
Druga godina pandemije korona virusa bila je podsticajna za građane da još više koriste bezgotovinska plaćanja prilikom kupovine, te su tokom 2021. godine obavili... Bezgotovinsko plaćanje nikada nije koristilo čak 39 odsto građana Srbije

Druga godina pandemije korona virusa bila je podsticajna za građane da još više koriste bezgotovinska plaćanja prilikom kupovine, te su tokom 2021. godine obavili više od 350 miliona transakcija karticama na prodajnim mestima, internetu i putem mobilnih telefona.

To je za petinu više u odnosu na isti period 2020. godine, kada je taj broj iznosio gotovo 290 miliona. Takođe, vrednost ovih kupovina je porasla za četvrtinu, sa 4,6 na 5,7 milijardi evra, pokazuju najnoviji podaci Narodne banke Srbije.

Budući da građani pokazuju sve veće opredeljenje da papirni novac zamene „plastikom“ i novim tehnologijama i tako uštede vreme potrebno za plaćanje na kasama i odlazak u prodavnice, Nacionalna inicijativa za bezgotovinsko plaćanje pokrenula je projekat za proširenje prihvatne infrastrukture. Zato je na sajtu boljinacin.rs otvorena pretprijava za učešće u POS programu. Program je namenjen malim trgovcima i svim drugim preduzetnicima i malim biznisima koji žele da prošire broj mušterija tako što će im ponuditi mogućnost kupovine bez gotovine.

Promene navika u kupovini potvrđuju i podaci Republičkog zavoda za statistiku. U prošloj godini 39 odsto građana navelo je da nikada nije kupovalo putem interneta što je najmanji procenat u poslednjih pet godina.

Šta se najviše kupuje online?

Kada je reč o onima koji naručuju preko sajtova, najveći deo (42,3 odsto) to je učinio u poslednja tri meseca 2021. godine što govori o sve većoj frekventnosti i redovnosti bezgotovinskog načina kupovine.

Građani su putem interneta najviše kupovali odeću i sportske proizvode (68,2 odsto), sportsku opremu (29,6 procenata), nameštaj i pokućstvo (14,1 odsto) i IT opremu (10,7 odsto).

Prošla godina završena je sa 115.000 POS terminala u prodavnicama i gotovo 2.800 prodajnih mesta na internetu.

„Želimo da pomognemo da se ta infrastruktura poveća i tokom narednih godina. Zato planiramo da kroz POS program u ovoj godini opremimo 4.000 prodajnih mesta, uključujući i online prodavnice, od ukupno 25.000 koliko je predviđeno tokom čitavog projekta. Ovo je izuzetna prilika za male biznise jer će moći da otvore nove prilike za dalji razvoj poslovanja, osvoje nova tržišta i smanje troškove upravljanja gotovinom. Pored njih, korisnici programa mogu da budu i institucije javne uprave. Svi oni moći će besplatno da dobiju instalaciju i korišćenje POS terminala, uz subvencionisanu trgovačku naknadu, u trajanju od godinu dana“, kaže šef Jedinice za konkurentnost u NALED-u, Marko Danon.

Foto: Rawpixel.com

Za pretprijavu je potrebno uneti naziv radnje, grada, delatnosti i email adresu, kao i informaciju da li su obveznici fiskalizacije. Preporučuje se svima koji su u procesu nabavke nove kase da uđu na listu čekanja za POS program, jer će moći će da dobiju dodatnu subvenciju za bezgotovinska plaćanja i da tako, zajedno sa subvencijom države za fiskalizaciju, još lakše i brže dođu do kase i POS terminala.

„Pandemija je promenila navike građana, koji se više orijentišu ka online kupovini, što je ogromna prednost. Podaci NBS pokazuju da je broj kupovina putem interneta u 2021. godini porastao za 70 odsto, dok je vrednost tih kupovina dostigla čak 800 miliona evra, što je 73 procenata više nego 2020. godine. Očekujemo da će se ovakav trend rasta intenzivirati u budućnosti i da će građani u sve većem broju prepoznavati praktičnost, efikasnosti i pouzdanost bezgotovinskih plaćanja jer je to i globalni trend“, smatra Danon.

S druge strane, činjenica da 39 odsto građana nikada nije koristilo internet usluge ukazuje da je i dalje neophodna edukacija i promocija bezgotovinskog plaćanja. Na sajtu boljinacin.rs zato su, osim informacija o POS programu i Nacionalnoj inicijativi, postavljene i veoma korisne informacije o značaju razvoja bezgotovinskog društva i trendovima u ovoj oblasti u zemlji i svetu.

Nacionalna inicijativa za bezgotovinsko plaćanje je zajednički projekat Deutsche Gesellschaft fur Internationale Zusammenarbeit (GIZ) i kompanija Mastercard i Visa, koji se sprovodi pod okriljem develoPPP programa Nemačkog saveznog ministarstva za ekonomsku saradnju i razvoj (BMZ) u saradnji sa NALED-om i Ministarstvom finansija Republike Srbije.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...