Dva internacionalna trgovinska lanca zainteresovana za dolazak u Srbiju, šta to znači za domaće tržište maloprodaje
AnalizaInvesticijeNovacU fokusu
19.10.2021 16:32 Autor: Ljiljana Begović
Ministarka trgovine, turizma i telekomunikacija Tatjana Matić rekla je da je tržište maloprodaje u Srbiji najperspektivnije u regionu, kao i da postoji prostor za dolazak novih trgovinskih lanaca.
Sekretar Udruženja za trgovinu Privredne komore Srbije (PKS), Žarko Malinović, za naš portal kaže da postoje dva internacionalna lanca koja su već nekoliko puta radila određene analize i raspitivali se za učešće na srpskom tržištu.
“U nekom trenutku su im i postojeći igrači na domaćem tržištu bili interesantni da kroz njihovu akviziciju uđu u srpsku maloprodaju, međutim to zavisi od daljeg razvoja. Činjenica je da smo do sada imali ulazak na srpsko tržište i kroz akviziciju lanaca kao što je Delhaize, ali i kroz dolazak Lidla. Oba primera pokazuju potencijale za dolazak drugih internacionalnih lanaca”, navodi Malinović.
Osvrnuvši se na potencijale domaćeg maloprodajnog tržišta Malinović kaže da je Srbija jedna od najperspektivnijih zemalja u regionu u tom sektoru.
“Ono što jeste specifikum srpskog tržišta u odnosu na region je to što i dalje imamo značajan broj regionalnih lanaca koji pokrivaju određene delove teritorije Srbije, samim tim možemo reći da je tržište maloprodaje prehrambenih proizvoda u našoj zemlji prilično razvijeno. Ono što je dobro i specifično za naše tržište je što primat na policama, kada govorimo o prehrambenoj industriji, imaju domaći proizvodi, što govori o značajnoj svesti naših potrošača da svoje poverenje poklanjaju domaćim proizvodima”, naglašava Žarko Malinović.
On dodaje da u zavisnosti od trgovinskog lanca udeo domaćih proizvoda u prehrambenom sektoru iznosi od 80 procenata, pa naviše. Pogotovo u zavisnosti od sezone, kada su u ponudi domaći proizvodi iz sektora sveže hrane.
Ekonomista Milan Kovačević takođe smatra da je dolazak internacionalnih i regionalnih trgovinskih lanaca u Srbiju dobar za domaće tržište.
“Mi smo imali zaista loše razvijenu maloprodaju u trgovini i to pokazuje i statistika koliko imamo takvih trgovina u odnosu na neke zemlje u okruženju. I tu kod nas ima prostora za razvoj, što je izuzetno dobro jer stvara veću konkurenciju. U nekim mestima po Srbiji postoji koncentracija trgovaca koji diktiraju cene. Pošto smo se mi inače opredelili za podržavanje konkurencije, onda bi bilo dobro da se novi trgovci pojavljuju”, objašnjava za Biznis.rs Milan Kovačević.
Naš sagovornik smatra da bi bilo dobro da komisijia za zaštitu konkurencije ne pomaže da se otkupljuju već postojeći lanci, jer to onda može da ide ka nekim dogovorima oko stvaranja monopola, kao što je prema njegovim rečima bilo na primeru cena kafe.
Dobri rezultati domaćih trgovina
Kada je reč o domaćim trgovinskim lancima, sekretar Udruženja za trgovinu PKS Žarko Malinović kaže da domaći proizvođači po osnovu vlasništva kapitala, odnosno domaćeg kapitala, imaju izuzetno pozitivne rezultate na domaćem tržištu i da neki od njih imaju dobru saradnju sa trgovinskim lancima iz Crne Gore i Bosne i Hercegovine.
“Za sada ne možemo očekivati u ovom trenutku da neko od njih ima planove za širenje u regionu, zato što još uvek postoji prostor za njihovu ekspanziju na domaćem tržištu. Biznis logika nalaže da na regionalna i strana tržišta idete onda kada ste dostigli maksimum na domaćem”, ističe Malinović.
On kaže da u nekim delovima Srbije postoji dominacija regionalnih lanaca, što predstavlja prostor za širenje nacionalnih lanaca koji imaju pokrivenost na teritoriji cele zemlje.
Pročitajte još:
“Dobro je što u poslednje vreme razvoj srpske maloprodaje idu u evolutivnom pravcu, što nemamo tzv. predatorsku modernizaciju trgovine, što je i u skaldu sa državnom strategijom”, navodi Malinović.
I ekonomista Milan Kovačević smatra da je dobro što se najavljuje dolazak stranih trgovinskih lanaca, ali ističe da je na duge staze dobro i da se domaća preduzeća razvijaju.
“Mislim da bi bilo bolje da izrastaju neki trgovinski lanci i kod nas. Dolazak i ulaganja stranih kompanija jesu dobra stvar, pogotovo za brzi efekat koji se može pojaviti, jer su u mogućnosti da se brže organizuju i zaposle veći broj ljudi. Ipak, za nas bi bilo korisnije kada bismo imali razvijenu domaću trgovinu na malo”, zaključuje Kovačević.