Razlike u poreskim obavezama

Kako kupiti nekretninu preko firme?

InvesticijeNekretninePoslovanje

1.5.2025 12:31 Autor: Ljiljana Begović 9

Kako kupiti nekretninu preko firme? Kako kupiti nekretninu preko firme?
Kupovina nekretnine preko firme donosi specifične poreske obaveze, a one se tiču poreza na dodatu vrednost i poreza na prenos apsolutnih prava. Na primer,... Kako kupiti nekretninu preko firme?

Kupovina nekretnine preko firme donosi specifične poreske obaveze, a one se tiču poreza na dodatu vrednost i poreza na prenos apsolutnih prava.

Na primer, ukoliko firma kupuje stan u novogradnji, plaća se PDV za stan od 10 odsto, dok se za starogradnju, odnosno drugi promet nekretnina, plaća porez na prenos apsolutnih prava od 2,5 odsto od cene stana.

Nakon kupovine nekretnine bitno je istaći da je sama firma dužna da plaća i godišnji porez na imovinu, čija visina zavisi od lokacije i vrednosti stana. U određenim slučajevima firme mogu ostvariti poreske olakšice, posebno ako nekretnina služi za poslovne svrhe.

“Preduzetnik u Srbiji može preko svog preduzeća da kupi nekretninu, ali postoje određene stvari koje treba imati na umu. Bez obzira na to da li je paušalac ili preduzetnik koji vodi knjige, on jeste fizičko lice koje obavlja delatnost, tako da se pravno gledano nekretnina vodi na njegovo ime, a ne na ‘posebno’ pravno lice kao što je slučaj sa društvom sa ograničenom odgovornošću”, kaže advokat Nevena Petrović.

Ona navodi da ako preduzetnik kupi nekretninu kao sredstvo za obavljanje delatnosti (na primer, poslovni prostor, magacin, lokal) može tu nekretninu uneti u poslovne knjige kao stalno sredstvo. Tada se priznaju troškovi amortizacije, kao i eventualno troškovi održavanja, komunalija i slično.

Foto: Freepik

Ako se nekretnina koristi za lične potrebe, a ne za poslovne, postoji rizik da Poreska uprava ospori troškove vezane za tu nekretninu. Takođe, preduzetnik mora obratiti pažnju na porez na prenos apsolutnih prava od 2,5 odsto ili PDV ako kupuje novu nekretninu od investitora. Postoji i razlika u odnosu na d.o.o. Kod društva sa ograničenom odgovornošću nekretnina je u vlasništvu firme (pravnog lica), dok je kod preduzetnika ona vlasništvo fizičkog lica, iako se koristi za poslovne svrhe”, objašnjava naša sagovornica.

Agenti za nekretnine savetuju preduzetnike da pre nego što se upuste u kupovinu stana temeljno razmotre sve finansijske aspekte, kao i potencijalne zamke koje mogu doći u paketu sa vlasništvom nad nekretninom.

“Prvi korak na ovom putu jeste da se dobro raspitate o mogućnostima kreditiranja. Na raspolaganju su vam različite opcije – fiksna, varijabilna i kombinovana kamata. Fiksna kamata pruža sigurnost, jer vaša mesečna rata ostaje ista tokom celog perioda otplate. S druge strane, varijabilna kamata može biti niža na početku, ali nosi rizik povećanja u zavisnosti od kretanja tržišta. Kombinovana kamata predstavlja svojevrsni kompromis – u početnom periodu imate fiksnu kamatu, dok kasnije prelazite na varijabilnu”, pojašnjavaju agenti.

Ali kamata nije jedina stvar na koju treba obratiti pažnju. Kreditiranje gotovo nikada ne dolazi bez dodatnih troškova, a oni mogu dodatno da opterete budžet. Naknada za obradu kreditnog zahteva, troškovi izdavanja menice i izveštaja Kreditnog biroa samo su početak liste. Tu su još i premija osiguranja Nacionalne korporacije za osiguranje stambenih kredita, kasko osiguranje, kao i troškovi podnošenja zahteva za upis hipoteke. Ne treba zaboraviti ni procenu vrednosti nepokretnosti i sve izdatke vezane za pribavljanje potrebne dokumentacije.

Svaki od ovih troškova može delovati sitno kada se posmatra pojedinačno, ali zajedno mogu formirati iznos koji značajno povećava cenu nekretnine.

“Nekretnina može doneti veliki benefit poslovanju, bilo da se koristi kao poslovni prostor ili kao investicija koja donosi pasivne prihode”, zaključak je stručnjaka za nekretnine.

  • LEBRON

    1.5.2025 #1 Author

    Zanimljiv tekst,treba procitati.

    Odgovori

  • Jelena

    1.5.2025 #2 Author

    Odličan vodič za preduzetnike koji razmišljaju o kupovini nekretnine! Posebno je korisno razjašnjenje razlika između preduzetnika i d.o.o. u pogledu vlasništva i poreskih obaveza.

    Odgovori

  • Iksi

    2.5.2025 #3 Author

    Treba razmisliti o tome

    Odgovori

  • REA

    3.5.2025 #4 Author

    Prvi put cujem da to moze

    Odgovori

  • Emilija

    3.5.2025 #5 Author

    Odlična informacija za zainteresovane preduzetnike

    Odgovori

  • SASHKA

    5.5.2025 #6 Author

    Nisam znala da je to moguce

    Odgovori

  • Tara

    7.5.2025 #7 Author

    Ukratko ako ste preduzetnik u Srbiji ili imate doo vi ste unapred kažnjeni u odnosu na iste u ostalim državama. Počev od toga da imate limit u podizanju novca što nigde ne postoji tako da ne raspolažete sopstvenim novcem. Zakon mora da se menja i da se smanje nameti jer država ništa ne garantuje (čak ni naplatu PDV-a odnosno potraživanja) a opterećuje vas sa SEF-om, kvartalnim izveštajima koje traži Zavod za statistiku 4x godišnje, troškovima kroz banke koje su suvišne u lancu poslovanja (uzimaju novac za transakcije iako koriste vaša sredstva sa računa, plaćate održavanje računa a dve radite sami kroz aplikaciju što znači da banke više nemaju trošak zaposlenih ni poslovnih prostora).

    Odgovori

  • Jovica

    9.5.2025 #8 Author

    Nista novo

    Odgovori

  • SANJA91

    10.5.2025 #9 Author

    Vrlo koristan članak vezano za poresko-pravni tretman nepokretnosti u pogledu strukture vlasništva.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.