Vladimir Cerović, generalni sekretar Brazilsko-srpske privredne komore, za Biznis.rs o saradnji dve zemlje

Tržište od 200 miliona Brazilaca čeka srpske proizvode

IntervjuInvesticijeIzdvajamoMesečnikPoslovanje

2.11.2025 14:16 Autor: Ljiljana Begović 17

Tržište od 200 miliona Brazilaca čeka srpske proizvode Tržište od 200 miliona Brazilaca čeka srpske proizvode
Ogromno tržište Brazila može biti velika trgovinska šansa za Srbiju. Ova ideja, kao i promovisanje investicija i kulturnih veza, bio je cilj osnivanja Brazilsko-srpske... Tržište od 200 miliona Brazilaca čeka srpske proizvode

Ogromno tržište Brazila može biti velika trgovinska šansa za Srbiju. Ova ideja, kao i promovisanje investicija i kulturnih veza, bio je cilj osnivanja Brazilsko-srpske privredne komore u Beogradu 2023. godine. Komora ima i podršku Ambasade Brazila u Srbiji, a imenovanjem nove ambasadorke, Marije Klara Rada (Maria Clara Rada), očekuje se dodatno jačanje političkih i ekonomskih odnosa između dve zemlje.

Generalni sekretar Brazilsko-srpske privredne komore Vladimir Cerović kaže u intervjuu za Biznis.rs da je zajednički cilj svih uključenih u rad ovog poslovnog udruženja da pretvore potencijal u konkretne projekte i dugoročne investicije.

Kako biste ocenili trenutne ekonomske odnose između Brazila i Srbije? Koje privredne grane su najperspektivnije za saradnju?

– Ekonomski odnosi između Brazila i Srbije i dalje se razvijaju, ali postoji jasan neiskorišćeni potencijal. Obim trgovine ostaje skroman u poređenju sa kapacitetima obe zemlje. Najperspektivniji sektori za saradnju uključuju poljoprivredu i preradu hrane, obnovljive izvore energije, IT usluge, farmaceutsku industriju, automobilsku industriju i mašine, kao i sportsku i turističku industriju.

Potencijali su ogromni. Jedan od ciljeva naše komore je poboljšanje trgovine između dve zemlje, kao i bolje razumevanje dva tržišta. Naše države imaju sjajne bilateralne odnose i mi mislimo da možemo dodatno da ih unapredimo. Ipak je Brazil tržište od preko 200 miliona ljudi i to predstavlja izuzetnu priliku za srpske kompanije koje žele da plasiraju svoje proizvode i usluge na globalnom nivou. Uz strateško planiranje i institucionalnu podršku obostrana korist bi mogla biti značajno veća nego danas.

Koje konkretne prilike postoje za srpske kompanije na brazilskom tržištu i obrnuto – za brazilske firme u Srbiji?

– Srpskim kompanijama Brazil nudi mogućnosti u IT autsorsingu, izvozu poljoprivredno-prehrambenih proizvoda (vino, mesni proizvodi, prerađena hrana), medicinskim uređajima i nišnoj proizvodnji. Brazilske kompanije mogu imati koristi od strateškog položaja Srbije kao kapije ka Evropskoj uniji i Zapadnom Balkanu, sa mogućnostima u agrobiznisu, građevinarstvu, obnovljivim izvorima energije i lancu snabdevanja automobilske industrije.

Vladimir Cerović / Foto: Ana Miladinović

Osim toga, saradnja može da podstakne i razvoj zajedničkih projekata u oblasti digitalnih tehnologija i inovacija. Povezivanjem ekspertiza obe strane mogu se stvoriti konkurentni proizvodi i usluge za treća tržišta.

Šta su najveće prepreke u bilateralnoj trgovini?

– Glavni izazovi su logistička udaljenost i troškovi transporta, razlike u regulatornim okvirima i standardima, ograničene direktne poslovne veze i nedostatak poznavanja tržišta sa obe strane. Finansijski instrumenti za izvoz i uvoz i jezičke, odnosno kulturne barijere, takođe igraju ulogu. Rešenje ovih problema zahteva zajedničke napore vlada, komora i poslovne zajednice. Kroz bilateralne sporazume i programe podrške moguće je smanjiti troškove i pojednostaviti pristup tržištu.

Koliko su brazilske investicije prisutne u Srbiji i u kojim sektorima očekujete njihov rast u narednim godinama?

– Brazilske investicije u Srbiji su i dalje ograničene, uglavnom prisutne u agrobiznisu, trgovini hranom i nekim proizvodnim partnerstvima. Međutim, postoji snažan potencijal za rast u obnovljivim izvorima energije, IT-u, farmaceutskoj industriji i poljoprivredi, posebno u transferu tehnologije i zajedničkim ulaganjima.

Veće prisustvo brazilskog kapitala moglo bi dodatno osnažiti domaću ekonomiju i otvoriti nova radna mesta. Uspostavljanje zajedničkih istraživačko-razvojnih centara posebno bi doprinelo jačanju inovacija i konkurentnosti.

Na koji način Brazilsko-srpska privredna komora pomaže malim i srednjim preduzećima da pronađu partnere i plasiraju proizvode na novo tržište?

– Komora pruža mogućnosti umrežavanja, organizuje trgovinske misije i olakšava učešće na sajmovima. Takođe, nudimo prilagođene usluge upoznavanja, istraživanje tržišta i direktne veze sa potencijalnim distributerima ili klijentima. Za mala i srednja preduzeća ovo smanjuje barijere za ulazak i ubrzava izgradnju poverenja na novom tržištu. Naši događaji su prilika da se direktno razgovara sa ključnim akterima iz obe privrede. Na taj način se stvara čvrsta osnova za dugoročnu saradnju i zajednički rast.

Umrežavanjem do novih tržišta

Vladimir Cerović je i direktor firme BNI Srbija, kao i ambasador organizacije Internations, koja posluje u 420 gradova sveta. Takođe je spoljni konsultant Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) na programu ABS, kao podrška mikro i malim preduzećima. Pitali smo ga kako ocenjuje trenutnu poslovnu klimu na Balkanu i gde vidi najveće šanse za zajednički nastup preduzetnika.

– Region Balkana je prošao jednu veliku krizu nedavno, tu mislim na pandemiju koronavirusa gde su ustaljeni tokovi poslovanja poprilično bili promenjeni. U današnje vreme je to još izraženije. Postoje problemi sa logistikom, a izgubili smo i neka tržišta kao što su Ukrajina i Bliski istok. Najveća šansa preduzetnika na Balkanu je što bliže povezivanje, inovacije, i zajednički nastup na trećim tržištima. Kroz organizaciju koju vodim moguće je povezati se sa privrednicima u regionu na nedeljnom nivou.

Naš region Zapadnog Balkana nije toliko veliki kao tržište, tako da kroz razna udruženja, kao što su komore, poslovni klubovi i klasteri možete da dobijete šansu da se povežete sa privrednicima iz regiona i podelite iskustva, čujete njihova iskustva, upoznate tržišta. Mi kao BNI radimo u više od 76 zemalja i kroz našu mrežu poslovnih ljudi možete da dođete u kontakt sa privrednicima iz mnogo zemalja i regiona. Ono što se često dešava kao greška jeste da preduzetnici postanu članovi nekih udruženja i onda očekuju da se nešto samo desi. Mora da se bude proaktivan i preduzetnik u duši.

Da li postoji interesovanje za zajedničke projekte u oblasti poljoprivrede i prehrambene industrije, s obzirom na značaj ovih sektora i u Brazilu i u Srbiji?

– Da, poljoprivreda i hrana su u srži saradnje Brazila i Srbije. Brazilska robna ponuda dopunjuje stručnost Srbije u proizvodnji visokokvalitetne hrane. Oblasti sinergije uključuju stočarsku genetiku, trgovinu žitaricama, tehnologije prerade, održivu poljoprivredu i inovacije u proizvodnji hrane. Ova saradnja može doprineti razvoju novih proizvoda i povećanju izvoza na globalno tržište. Uz to, zajednički projekti u oblasti istraživanja hrane mogu unaprediti kvalitet i konkurentnost obe strane.

Kako ocenjujete interes srpskih preduzetnika za učešće na sajmovima i poslovnim forumima u Brazilu?

– Interesovanje raste, posebno kako se povećava svest o tržišnom potencijalu Brazila. Srpske kompanije prepoznaju potrebu da budu vidljive na brazilskim sajmovima u sektorima kao što su hrana, tehnologija i obnovljivi izvori energije.

Komora igra ključnu ulogu u promociji ovih mogućnosti i koordinaciji delegacija. Prisutnost na ovakvim događajima omogućava bolje razumevanje tržišnih trendova i poslovne kulture. Takođe, to je prilika za uspostavljanje direktnih kontakata koji su ključni za uspeh na stranom tržištu.

Kakvi su planovi komore za naredni period i gde vidite najveći potencijal za produbljivanje saradnje između dve zemlje?

Naši planovi uključuju proširenje trgovinskih misija, pokretanje radnih grupa specifičnih za sektore (agrobiznis, IT, energetika) i produbljivanje institucionalne saradnje sa ministarstvima, izvoznim agencijama i privrednim komorama u obe zemlje. Najveći potencijal leži u poljoprivredi, prehrambenoj industriji, zelenim tehnologijama, IT uslugama i logistici. Jačanje akademskih i kulturnih veza takođe će podržati poslovne odnose.

U narednim godinama planiramo i organizaciju bilateralnih foruma posvećenih inovacijama i održivom razvoju. Time želimo da stvorimo platformu za dugoročne projekte koji će koristiti privredama obe zemlje.

Autor: Ljiljana Begović

Tekst je objavljen u oktobarskom broju štampanog izdanja Biznis.rs

  • HANA

    2.11.2025 #1 Author

    Njihove investicije u Srbiji su baš ograničene.

    Odgovori

  • VALE

    2.11.2025 #2 Author

    Nama ce mnogo znaciti saradnja sa Brazilom

    Odgovori

  • REA

    2.11.2025 #3 Author

    Ogromno tržište poput brazilskog predstavlja izuzetnu priliku za srpske izvoznike, posebno u oblastima poljoprivrede, prehrambene industrije i IT usluga.

    Odgovori

  • MARA

    2.11.2025 #4 Author

    Bilo bi lepo da je tako

    Odgovori

  • Žarko

    2.11.2025 #5 Author

    Sjajne vesti za nas.

    Odgovori

  • VALERIJA

    2.11.2025 #6 Author

    Ma wow do Brazila stižemo sa proizvodima a naše tržište se pretrpava robom niskog kvaliteta.

    Odgovori

  • Jeca

    2.11.2025 #7 Author

    Daj Boze da i neko nase proizvode ceka.

    Odgovori

  • ZVONČICA

    2.11.2025 #8 Author

    To je lepa prilika za nas

    Odgovori

  • PIKSI

    2.11.2025 #9 Author

    Velika prilika za izvoz Srbija bi mogla da iskoristi prednosti bilateralnih veza i podršku institucija da prodre na brazilsko tržište.

    Odgovori

  • SUNCICA

    2.11.2025 #10 Author

    Sprovesti ideju u delo

    Odgovori

  • Vanja

    2.11.2025 #11 Author

    Izvoz poljoprivrednih i prehrambenih prozivoda je dobra investicija!

    Odgovori

  • LAV

    2.11.2025 #12 Author

    Mi smo kapacitet tako da pored Brazila mozemo da imamo korist i od drugih zemalja.

    Odgovori

  • NATI

    2.11.2025 #13 Author

    Samo nek sirimo kontakte

    Odgovori

  • WanderingSpirit

    2.11.2025 #14 Author

    To je ogromna prilika.

    Odgovori

  • DANI

    3.11.2025 #15 Author

    Istice se veliki potential brazilskog trzista I poziva srpske firme na izvoz

    Odgovori

  • SUNCE

    3.11.2025 #16 Author

    Brazil je veliko tržište ali je predaleko pa bi svaki proizvod bio opterećen velikim troškovima transporta.

    Odgovori

  • DUCA

    3.11.2025 #17 Author

    Veliki uspeh Srbije zbog osnivanja Brazilsko-srpske Privredne komore.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.