Usvojena pravila za korišćenje finansijskih sredstava IPA programa
AnalizaInvesticijeIzdvajamoPoslovanje
11.11.2025 08:01 Autor: Ljiljana Begović 0

Vlada Srbije usvojila je novu Uredbu kojom se precizno uređuje način sprovođenja programa evropske teritorijalne saradnje sa državama članicama Evropske unije u okviru instrumenta pretpristupne pomoći – IPA III, za period 2021-2027. godina.
Ovim aktom definišu se pravila, odgovornosti i procedure za realizaciju zajedničkih projekata finansiranih iz fondova Evropske unije, čime se stvara okvir za saradnju i efikasnije korišćenje sredstava.
Uredba se odnosi na tri tipa programa – prekogranične, međuregionalne i transnacionalne – koji za cilj imaju jačanje ekonomskih i društvenih veza, podsticanje zajedničkih inicijativa i unapređenje regionalnog razvoja. Dokument utvrđuje način pripreme, sprovođenja, praćenja i izveštavanja o projektima, kao i obaveze državnih i lokalnih organa koji učestvuju u njihovoj realizaciji.
Instrument pretpristupne pomoći (IPA III) definisan je kao finansijski mehanizam Evropske unije namenjen zemljama kandidatima i potencijalnim kandidatima za članstvo, među kojima je i Srbija. Njegova svrha je da podrži usklađivanje sa evropskim standardima i jačanje institucionalnih kapaciteta kroz konkretne projekte u oblastima ekonomskog razvoja, infrastrukture, zaštite životne sredine i socijalne inkluzije.
Uredba detaljno opisuje pojmove i aktere uključene u sprovođenje programa – od korisnika bespovratnih sredstava, koji mogu biti državne institucije, lokalne samouprave, škole, univerziteti i organizacije civilnog društva, do vodećeg korisnika koji ima ključnu ulogu u finansijskom upravljanju projektom. Propisana su i pravila o sufinansiranju, refundaciji troškova i odgovornom finansijskom upravljanju, čime se obezbeđuje transparentnost u korišćenju sredstava EU.
Posebno su definisane nadležnosti tela poput upravljačkog organa, revizorskog organa i nacionalnih institucija koje sprovode kontrolu trošenja evropskog novca. Uredbom je predviđena i uloga AFKOS-a, nacionalne službe koja koordinira aktivnosti u borbi protiv prevara i nepravilnosti u korišćenju fondova.

U sistemu sprovođenja programa evropske teritorijalne saradnje u Srbiji ključne uloge imaju tri tela – Nacionalni IPA koordinator, Nacionalni organ i Kontrolno telo.
Nacionalni IPA koordinator, koga imenuje Vlada Srbije, odgovoran je za planiranje, koordinaciju i praćenje sprovođenja IPA III pomoći, kao i za saradnju sa Evropskom komisijom. On nadgleda učešće Srbije u programima teritorijalne saradnje i može imenovati predstavnike u odbore prekograničnih programa.
Nacionalni organ, koji funkcioniše u okviru Ministarstva za evropske integracije, obavlja tehničke i administrativne poslove. Njegove nadležnosti uključuju pripremu i sprovođenje programa, obezbeđivanje sredstava za sufinansiranje i kontrolu troškova, praćenje projekata, saradnju sa partnerima iz EU i rešavanje žalbi korisnika. Takođe učestvuje u odborima za praćenje i nadzire zakonitost finansijskog upravljanja.
Kontrolno telo, takođe u okviru Ministarstva za evropske integracije, zaduženo je za proveru zakonitosti troškova i javnih nabavki u projektima finansiranim iz EU fondova. Ono izdaje sertifikate o izvršenoj prvoj kontroli, prijavljuje nepravilnosti.
Korisnici bespovratnih sredstava imaju pravo da se žale na rezultate kontrole Kontrolnog tela. Žalbe razmatra posebna komisija koju formira Nacionalni organ, a odluke donosi odgovorno lice tog organa.
Deo uredbe posvećen je i postupanju u slučaju nepravilnosti, koje podrazumevaju svako nepoštovanje propisa ili ugovora koje može izazvati neosnovano trošenje sredstava EU. Za to je zaduženo Kontrolno telo, dok Komisija za nepravilnosti utvrđuje težinu i predlaže korektivne mere. U slučaju sumnje na prevaru ili krivično delo, informacije se prosleđuju nadležnim organima i Evropskoj komisiji u saradnji s AFKOS-om.
Korisnici bespovratnih sredstava iz programa evropske teritorijalne saradnje u Srbiji dužni su da vrate sve neopravdano isplaćene ili neutrošene iznose ako se utvrdi nepravilnost u trošenju, odustajanje od projekta ili raskid ugovora. Povraćaj se vrši prema pravilima programa i zahtevima upravljačkog organa ili vodećeg partnera.
Ako korisnik ne izvrši povraćaj, sredstva se privremeno vraćaju iz budžeta Republike Srbije, iz razdela Ministarstva za evropske integracije, a zatim se protiv korisnika pokreće postupak za povraćaj duga (regresiranje) u skladu s domaćim propisima.
Reviziju programa vrše revizorski organi i Evropska komisija, uz mogućnost angažovanja nezavisnih revizorskih institucija. Cilj je da se proveri delotvornost sistema kontrole i trošenja evropskih sredstava. Korisnici su obavezni da revizorima omoguće pristup kancelarijama i dokumentaciji.
Pročitajte još:
Za nesmetano sprovođenje projekata obezbeđena su i posebna sredstva tehničke pomoći namenjena finansiranju svih troškova praćenja, kontrole, revizije, komunikacije i rešavanja žalbi. Ta sredstva služe i za rad programskih tela – upravljačkog organa, nacionalnog organa, revizorskog tela i zajedničkih sekretarijata. Raspodelu tih sredstava odobrava Odbor za praćenje programa.
U završnim odredbama precizira se da se, pored domaće uredbe, primenjuju i pravila definisana u međunarodnim finansijskim sporazumima i memorandumima, što obezbeđuje usklađenost Srbije sa standardima EU u sprovođenju programa saradnje.















Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.