Uprkos protivljenju Kine

Italijan preuzima 43 luke od hongkonškog tajkuna

NovacSvet

14.4.2025 15:34 Autor: Redakcija Biznis.rs 1

Italijan preuzima 43 luke od hongkonškog tajkuna Italijan preuzima 43 luke od hongkonškog tajkuna
Italijanski milijarder Đanluiđi Aponte (Gianluigi Aponte) i njegova porodična firma preuzimaju vodeću ulogu u konzorcijumu koji pokušava da kupi 43 luke od hongkonškog tajkuna... Italijan preuzima 43 luke od hongkonškog tajkuna

Italijanski milijarder Đanluiđi Aponte (Gianluigi Aponte) i njegova porodična firma preuzimaju vodeću ulogu u konzorcijumu koji pokušava da kupi 43 luke od hongkonškog tajkuna Lija Ka-šinga, prenose upućeni izvori. Reč je o poslu koji je izazvao žestoko protivljenje Kine zbog umešanosti SAD.

Kompanija porodice Aponte, Terminal Investment Ltd. (TiL) sa sedištem u Ženevi, postaće vlasnik svih luka, osim dve u Panami, koje će biti pod kontrolom američke investicione firme BlackRock, navode izvori, prenosi Bloomberg.

Jedinica kompanije BlackRock, Global Infrastructure Partners, imaće 51 odsto udela u te dve strateški važne luke na Panamskom kanalu, dok će TiL posedovati preostalih 49 odsto. Ove dve luke predstavljaju oko četiri odsto ukupne vrednosti dogovora, koji bi trebalo da donese firmi CK Hutchison Holdings više od 19 milijardi dolara kada se posao završi.

Ipak, dogovor je i dalje u fazi provera, uključujući dubinsku analizu, poreske i računovodstvene kontrole, kao i odobrenja regulatora u zemljama u kojima se luke nalaze. Kupci su se obavezali da neće menjati menadžment ni operativna pravila luka, koje su u većini slučajeva otvorene svim brodarskim kompanijama bez diskriminacije, rekao je jedan od izvora.

Prema rečima upućenih, detalji još mogu da se promene, uključujući i konačnu strukturu i vlasništvo konzorcijuma. Ovaj posao je postao geopolitički najkompleksniji u karijeri Lija Ka-šinga, jer je izazvao pritiske iz Kine i proveru iz Paname. Kina je vršila pritisak na biznismena da odustane od prodaje, naročito zbog toga što su SAD zainteresovane za te luke. Istovremeno, glavni revizor Paname optužio je CK Hutchison za nepravilnosti, što je kompanija negirala.

Akcije CK Hutchisona porasle su u ponedeljak za 3,8 odsto u Hongkongu, nakon što je vest objavljena. Ipak, ukupno gledano, akcije su u 2025. godini pale za skoro jedan odsto. Prema dostupnim informacijama, BlackRock i singapurski državni investicioni fond GIC imaju zajednički manjinski udeo od oko 30 odsto u kompaniji TiL, koja upravlja sa više od 70 kontejnerskih terminala (uključujući planirane projekte) u 31 zemlji, navodi se na sajtu kompanije.

Kada je prodaja prvi put najavljena 4. marta, kupac je bio predstavljen kao konzorcijum BlackRock-TiL, ali tada nisu bili poznati svi detalji o strukturi vlasništva. Iako je prodaja bila otvorena za manje od 10 potencijalnih kupaca, Aponteov konzorcijum je izabran delimično zato što su imali dugu saradnju sa Lijem, a CK Hutchison je verovao da će luke biti u dobrim rukama, rekao je jedan od izvora.

Važno je napomenuti da brodovi mogu koristiti Panamski kanal kao autoput, bez obzira na to ko je vlasnik terminala. Vlasnici su dužni da posluju u skladu sa zakonima i ugovorima zemalja u kojima se terminali nalaze. Iako pregovori napreduju, strane u poslu nisu uspele da ispune prvobitni rok za zaključenje prodaje delova u Panami do 2. aprila. CK Hutchison zadržava svoje luke u Hongkongu i kontinentalnoj Kini, koje čine oko 12 odsto ukupnog prihoda ove kompanije, registrovane na Kajmanskim ostrvima.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.