NAPLATA TROŠKOVA OBRADE KREDITA PRAKSA JE SVUDA U SVETU Iz UBS za Biznis.rs kažu da od tužbi klijenti banaka imaju malu korist

BankeIntervjuNovacU fokusu

19.11.2020 14:27 Autor: Ljiljana Begović

NAPLATA TROŠKOVA OBRADE KREDITA PRAKSA JE SVUDA U SVETU Iz UBS za Biznis.rs kažu da od tužbi klijenti banaka imaju malu korist NAPLATA TROŠKOVA OBRADE KREDITA PRAKSA JE SVUDA U SVETU Iz UBS za Biznis.rs kažu da od tužbi klijenti banaka imaju malu korist
Iako se naknade za troškove obrade kredita naplaćuju decenijama unazad klijenti pojednih banaka odlučili su da tuže banke tražeći povraćaj novca uzetog na ime... NAPLATA TROŠKOVA OBRADE KREDITA PRAKSA JE SVUDA U SVETU Iz UBS za Biznis.rs kažu da od tužbi klijenti banaka imaju malu korist

Iako se naknade za troškove obrade kredita naplaćuju decenijama unazad klijenti pojednih banaka odlučili su da tuže banke tražeći povraćaj novca uzetog na ime troškova obrade kredita. Iz Udruženja banaka Srbije kažu da je naplata naknada u potpunosti u skladu sa zakonom i da ovakva praksa postoji decenijama, ne samo u Srbiji, već i u nekadašnjoj SFR Jugoslaviji.

Narodna banka Srbije je, u skladu sa Zakonom o bankama, propisala jedinstven način obračuna i objavljivanja troškova, kamata i naknada bankarskih usluga. NBS je svojim odlukama koje regulišu efektivnu kamatnu stopu dala mogućnost bankama da klijentima tarifiraju naknade i druge troškove.

„Zakon o zaštiti korisnika finansijskih usluga kaže da banke svojim aktima utvrđuju naknade i druge troškove. Dakle, jasno je da naknade postoje u osnovnim aktima koji regulišu poslovanje banaka“, navode za Biznis.rs iz Udruženja banaka Srbije (UBS).

Foto: UBS

Praksu naplate naknade pri obradi kredita praktikuju banke širom sveta

Troškovi obrade kredita su uobičajeni u poslovanju banaka svuda u svetu. I ne samo to, prilikom zaduživanja Republike Srbije, ili bilo koje druge države, kod međunarodnih institucija takođe se naplaćuju različite vrste naknada.

„Pri tome, ovi međunarodni ugovori ne sadrže nikakvo dodatno objašnjenje na šta se tačno te naknade odnose. Nije jasno kako pristup može biti dvojak: da su ti ugovori validni za državu Srbiju, a da je ista praksa nezakonita kod banaka koje rade u Srbiji“, kažu iz UBS.

Prema nezavničnim podacima oko 30.000 klijenata već je podnelo tužbe protiv banaka zbog, kako kažu, neosnovane naknade za naplatu pri obradi kredita.

„Situacija sa presudama se menja iz dana u dan zbog čega nemamo precizne podatke o tome koliko je do sada presuda doneseno u korist klijenata, a koliko u korist banaka. Mi imamo određene stavove Vrhovnog kasacionog suda, imamo i nedvosmislen stav Evropskog suda pravde koji je potvrdio pravo banaka da naplaćuju naknade. Međutim, moramo reći da imamo i tendenciju u delu srpskog pravosuđa da se stave na stranu onih koji tuže banke“, navode iz UBS.

Udruženje banaka Srbije smatra da nam je potrebna jedinstvena sudska praksa i da ona, naravno, mora biti zasnovana na zakonu.

Računanje i rad za laptopom
Foto: Pexels

Novčana korist za klijente od ovih postupaka je vrlo mala

Iako su klijenti mnogih banaka požurili da podnesu tužbe, zapravo novčana korist i kod dobijenog sudskog postupka je izuzetno mala.

„Novčana korist za klijente nije velika u odnosu na potrošeno vreme, ponekad i novac. Prema nekim presudama, praksa pokazuje da na 1 dinar dosuđen u korist klijenta, 24 dinara bivaju dosuđena nekom drugom, na ime sudskih i sličnih troškova“, navode iz UBS.

Naši sagovornici iz Udruženja banaka Srbije kažu da ova statistika jasno govori o ekonomskom interesu i da je on na nekoj drugoj strani, a ne na strani bankarskih klijenata. Uostalom, to potvrđuje aktuelna kampanja koja se vodi u javnosti za pokretanje tužbi, a koja uključuje i liflete, stranice na društvenim mrežama, čak i radio reklame.

„Ne treba da podsećamo da je reklamiranje takvih usluga zakonom zabranjeno“, naglašavaju iz UBS.

UBS/Printscreen youtube

Tužbe narušavaju poslovanje banaka, domaćih i stranih investitora kao i sudova. Međutim banke za sada nisu menjale svoje uslove kreditiranja niti tako nešto najavljuju.

„Kreditna politika zavisi od mnogo faktora, pa je teško predviđati je. U svakom slučaju, ovako veliki broj sudskih procesa nikako ne pogoduje normalnom poslovanju banaka. Jasno je da, kada se retroaktivno dovode u pitanje ugovori potpisani pre 10 ili čak 15 godina, to ne može biti prijatno ni za jednog stranog, ni domaćeg investitora“, kažu iz UBS.

Osim toga, takav broj tužbi, koji se već meri u desetinama hiljada, najmanje je prijatan za srpsko pravosuđe, koje je, po rečima samih tužilaca i sudija, već sada ozbiljno zagušeno.

„Očito je da je kampanja za pokretanje tužbi protiv banaka već sada izazvala štetu za naše društvo, a verujem da donosi korist samo nekim pojedincima“, zaključuju iz Udruženja banaka Srbije.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.