Novi Nacionalni savet za zaštitu potrošača neće ništa bitno promeniti, smatraju Goran Papović i Udruženje Efektiva

Propisi za zaštitu potrošača u Srbiji dobri, ali se ne primenjuju

AnalizaNovacU fokusu

12.2.2021 13:23 Autor: Ljiljana Begović

Propisi za zaštitu potrošača u Srbiji dobri, ali se ne primenjuju Propisi za zaštitu potrošača u Srbiji dobri, ali se ne primenjuju
Iako je zaštita potrošača u Srbiji na papiru u velikoj meri dobra, građani se u praksi ipak sreću sa brojnim problemima. To je jedan... Propisi za zaštitu potrošača u Srbiji dobri, ali se ne primenjuju

Iako je zaštita potrošača u Srbiji na papiru u velikoj meri dobra, građani se u praksi ipak sreću sa brojnim problemima.

To je jedan od razloga zašto je Vlada Srbije donela odluku da se formira novi Nacionalni savet za zaštitu potrošača koji treba da učestvuje u izradi strategije, da izveštava Vladu o aktuelnom stanju, predlaže mere i aktivnosti za unapređenje oblasti zaštite potrošača. Zadatak novog saveta biće i da svaka tri meseca o svom radu izveštava Vladu i javnost.

Udruženja za zaštitu potrošača smatraju da će promena biti kozmetička i da novi Nacionalni savet neće ništa uraditi na popravljanju situacije potrošačkih prava i zaštite istih.

Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Goran Papović smatra da se ništa bitno neće promeniti i da, sudeći po prethodnom Savetu koji se poslednji put sastao 2014. godine, primena propisa i dalje ostaje najveći problem.

Foto:Pixabay.com

Novi Nacionalni savet za zaštitu potrošača biće sastavljen od predstavnika ministarstava finansija, pravde, poljoprivrede, zdravlja, zaštite životne sredine, RATEL, doktora prava i ekonomije, kao i predstavnika brojnih udruženja potrošača. Na čelu saveta naći će se ministarka trgovine Tatjana Matić i zamenik državnog sekretara Uroš Kandić.

“Formiranje novog Nacionalnog saveta potrošača (NSP) može biti od koristi samo ako se njegovi akteri, tj. članovi promene. Dokle god u njemu kao bitni figuriraju predstavnici ministarstva trgovine i udruženja potrošača koje ovo ministarstvo deceniju unazad finansira i stimuliše radi pomoći trgovcima, ne potrošačima, pomaka u pravima potrošača neće biti”, kažu za Biznis.rs predstavnici Udruženja Efektiva.

Zaštitne maske
Foto: Tanjug

Predstavnici Udruženja Efektiva i Nacionalne organizacije potrošača Srbije naglašavaju da, kada se pogledaju rezultati finansiranih udruženja, ona svesno i planski nikakav pozitivan uticaj na prava potrošača nemaju.

“Od prošlog formiranja NSP, kao i onoga pre toga, ništa se nije promenilo, čak se od 2014. godine savet nije ni sastajao”, navodi Papović.

Naši sagovornici se slažu da su postojeći propisi dobri, da mogu biti unapređeni, ali se isti svakako ne poštuju, te je to najveći problem.

Sve što potrošaču ostaje kao opcija je pokretanje sudskog postupka, što takođe ne dovede do željenog ishoda.

“Često se dešava u praksi da advokat trgovca odloži suđenje dva puta, prođu dve godine i spor zastari. Na taj način država gubi stotine miliona evra”, objašnjava Papović.

Potrebna i efikasnija medijacija

Udruženje Efektiva napominje da najavljena medijacija neće doneti ništa dobro potrošačima, jer niti će želeti, niti će imati mogućnosti, da primoraju trgovca da prihvati žalbu potrošača.

“Isto već imamo u primeru NBS, koja se pojavljuje kao medijator između banaka i dužnika. Dužnik uputi reklamaciju banci, ona ga odbije, a on zatim traži pomoć od NBS, koja se obrati banci, dobije identičan odgovor koji je banka već dala dužniku, i tu se proces zaustavlja. Da je drugačije, da je ta medijacija efikasnija, ne bismo imali 80.000 tužbi protiv banaka na redovnom sudu. Isto će biti i sa potrošačkim problemima”, zaključak je Efektive.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.