REGIONALNO ISTRAŽIVANJE VISE Građani Makedonije najviše kupuju online, u Srbiji 70 odsto korisnika
24.7.2020 11:54 Autor: Redakcija Biznis.rs
Oko 70 odsto korisnika platnih kartica u Srbiji nabavlja robu i usluge putem interneta, pokazuje regionalno istraživanje koje je nedavno sprovela kompanija Visa u okviru kampanje „U korak sa digitalnom budućnošću.“
Kako je istaknuto, od toga, 44 odsto potrošača obavlja online kupovinu nekoliko puta mesečno, 45 odsto to čini nekoliko puta godišnje, dok sedam odsto kupuje preko interneta nekoliko puta nedeljno.
Kao glavne razloge za online trgovinu kupci ističu uštedu vremena, sigurnost, brzinu, uštedu novca i praktičnost, veliki izbor, zatim činjenicu da za kratko vreme mogu da pronađu i uporede razne ponude. Više od dve trećine navelo je da bi ih besplatna isporuka podstakla da u budućnosti više kupuju preko interneta, a kao prednosti potrošači ističu i niže cene (61 odsto) i popuste (56 odsto).
Neki proizvodi su dostupni samo putem interneta, dok u isto vreme online nabavka omogućava veći izbor proizvoda i usluga. Povoljnost su i domaći ili strani sajtovi koji povezuju potrošače i prodavce, kao i ugodnost kupovine iz sopstvenog doma ili druge lokacije po izboru.
Odeća i obuća su artikli koji se najviše kupuju online (65 odsto), dok 37 odsto njih plaća račune za komunalije putem interneta, po 31 odsto nabavlja male kućne aparate i kozmetiku i preparate za negu lepote.
Prostor za unapređenje online nabavke je u domenu prehrambenih proizvoda iz prodavnica, video igrica, softvera i hardvera, dok su u toj kategoriji i automobilske gume i drugi delovi, putovanja i rezervisanje smeštaja.
Oko 76 odsto potrošača najčešće koristi pametni telefon za online kupovinu, dok 45 odsto njih upotrebljava laptop, a 32 odsto desktop kompjuter.
Sa druge strane, skoro svaki treći građanin koji se oslanja na tradicionalne načine kupovine navodi da nema naviku plaćanja putem interneta, kao i da im ovaj oblik šopinga onemogućava da probaju odeću i obuću – 29 odsto. Oko 78 odsto ispitanika i dalje smatra plaćanje gotovinom prilikom dostave kao jedno od boljih rešenja, ipak, gotovo polovina naglašava da bi ih niže cene motivisale da se u budućnosti više okrenu savremenim metodama nabavke proizvoda. Takođe, ističu da bi se više zainteresovali za ovaj vid kupovine ukoliko bi bili sigurniji u kvalitet proizvoda koji im se isporučuje, a sam proces nabavke proizvoda jednostavniji.
Kada je reč o zemljama regiona, najbolje rezultate po pitanju e-trgovine beleži Severna Makedonija, gde čak 90 odsto građana kupuje putem interneta. U Bosni i Hercegovini takođe raste interesovanje za web prodavnice, budući da se 56 odsto ispitanika opredelilo za ovaj oblik nabavke, dok je u Albaniji to 59 odsto, a u Crnoj Gori svaki drugi građanin.
Istraživanje je sprovedeno tokom maja, na uzorku od po 500 korisnika kartica u zemljama iz regiona, starosti od 18 do 55 godina.