APPLE I GOOGLE SU NEKAD BILI STARTAPOVI Saveti direktora Mainfluxa za početnike u poslovanju
BiznisBolji posaoPoslovanjePreduzetnik
25.12.2020 13:10 Autor: Julijana Vincan
Za one koji su rešili da se upuste u preduzetničke avanture to je prilika bez obzira na krajnji ishod da razviju i unaprede svoja znanja i veštine, bilo da su poslovne ili tehničke prirode, a time i svoje lične potencijale, kaže direktor kompanije Mainflux, Saša Klopanović.
„U članku „Psihološka cena preduzetništva“ autor ističe da niko nije rekao da je stvaranje kompanije jednostavno, ali da je vreme da budemo iskreni koliko je to zapravo brutalno“, priča naš sagovornik.
Dodaje da je izuzetno teško započeti sopstveni biznis uprkos tome što neko voli ono što radi, zbog količine energije potrebne da se uloži, ali i stresa i neizvesnosti koje uvek prate sve one koji pokreću svoju firmu.
„Nije redak slučaj da se ljudi sa prethodnim uspešnim poslovnim karijerama u velikim kompanjama teško ili nikako ne snalaze u startap kontekstu i preduzetničkim okolnostima. Sa druge strane, postoji jedna zabluda po kojoj se od startapova i malih preduzeća očekuje da kreiraju veliki broj novih radnih mesta i da budu glavni pokretači privrede. To je nerealno očekivati i u razvijenim društvima, a kamoli kod nas“, primećuje Klopanović.
Kaže da značaj startup firmi leži i u njihovoj ulozi da mogu da postoje samo u okviru sveobuhvatnih državih programa, koji su usmereni na razvoj infastrukture, nauke i tehnologije i privrede i malih inovativnih kompanija.
„Kina je dobar primer za to, koja uz sve navedeno ide korak dalje i nakon, recimo investiranja u startapove i nove inovativne komanije, kasnije kao država posebnim uredbama postaje i glavni kupac njihovih proizvoda i servisa“, objašnjava direktor startap preduzeća.
Dodaje da je malo poznato da je prvi investitor kompanije Apple bila američka vlada preko programa investicija za mala preduzeća (U.S. government’s Small Business Investment Company program).
„Algoritam na kome je zasnovan Google, finansiran je od strane National Science Foundation, dok su baterije i solarni paneli kompanije Tesla finansirani grantom Ministarstva za energiju (U.S. Department of Energy). Čak i naš mali primer saradnje sa Inovacionim fondom Republike Srbije pokazuje značaj i važnost države u celom procesu“, naglasio je Klopanović.
Šta treba da uradi neko ko započinje svoj projekat?
Kao ključnu i prvu stvar naš sagovornik početnicima u poslovanju savetuje da se ne zaljubljuju u svoju i ideju i da budu surovo iskreni, pa da provere sve pretpostavke na kojima je zasnovana ideja putem već etabliranih alata i metoda kao što su Business Model Canvas i Customer development, ali i standarnog istraživanja tržišta.
„Knjiga Isaka Adižesa „Ciklusi preduzeća“ odličan je putokaz sa neverovatnom preciznošću kroz šta se prolazi i koje su opasnosti od početka i osnivanja startapa do ozbiljne kompanije. Podjednako je važno da se ne očekuje da će proizvod sam od sebe da se prodaje, već da uče sve ono što je neophodno za razvoj i vođenje jedne kompanije“, konstatuje Klopanović.
Ako ne mogu da pristupe nekom od ozbiljnih Aceleratora, čija je upravo to svrha, dodaje da su sada osim knjiga dostupni i odlični kursevi najboljih američkih univerziteta na temu poslvone startegije, menadžementa, marketinga i prodaje, finansija, kao i razumevanja tržista.