AR tehnologija menja pogled na svet
Hi-techInovacijeLifestyleMoja firmaPreduzetnikZanimljivosti
3.3.2021 14:30 Autor: Ljiljana Begović
Tehnologije virtualne i proširene stvarnosti nisu novi pojmovi, ali nisu ni nešto što svakodnevno koristimo u životu. Za sada se VR i AR tehnologije još uvek se najčešće vezuju za igrice i zabavu.
Proširena stvarnost (AR) je nadogradnja realnog sveta putem digitalnog sadržaja, tako da se unapređuje okruženje u kom se trenutno nalazimo. Vrlo jednostavan primer koji vam može pomoći da razumete na koji način AR možete da koristite u poslovanju ili svakodnevnom životu je Domino’s New Pizza Chef.
Sedite u restoranu i ispred vas – u realnom svetu, ne na računaru – možete videti virtualnu pizzu i da odaberete veličinu, dodatke, začine i slično, sve dok u potpunosti ne budete zadovoljni svojom porudžbinom.
Na domaćem tržištu kompanija NewCo bavi se proizvodnjom alata AR tehnologije. Generalni direktor, Filip Cvetković je kako kaže, oslonac svom timu, zaljubljenik u svoj posao i dobru energiju ljudi koji čine NewCo porodicu.
„Na ideju da osnujemo našu kompaniju dolazimo još u periodu bavljenja profesionalnim sportom, sa željom da u našoj zemlji nakon sportske karijere osnujemo nešto inovativno, što će služiti ljudima, savremeno, i tako hodamo u korak sa 21. vekom i u ovom delu sveta“, kaže za Biznis.rs, Filip Cvetković.
Naš sagovornik kaže da njihova inovacija funkcioniše uz pomoć Augmented Reality tehnologije – tehnologije koja menja viđenje stvari. Ova tehnologija namenjena je svima onima koji svoju realnost žele da upotpune umetnutim motivima koji služe nauci, kulturi, obrazovanju i mnogim drugim poljima, a kroz to, na prvom mestu, služe ljudima.
„Ona može poslužiti i za zabavu, ali je naš cilj prvenstveno edukacija i kreiranje alata koji olakšavaju život savremenog čoveka. Najveće kompanije prave i najveći proboj u ovim tehnologijama, međutim, naša fokusirana rešenja im daju smisao u konkretnim primenama. Naši proizvodi su fokusirani na konkretne probleme sa kojima se susreću kako obični ljudi, tako i biznisi“, objašnjava Cvetković.
Strategija biznis plana počinje kad i razvijanje ideje
Osnivači kompanije NewCo počeli su da se za ovu stranu tehnologije interesuju još u periodu bavljenja profesionalnim sportom. Navode da su svaki slobodan trenutak koristili za razvijanje ideja i strategije budućeg poslovanja.
„Važno je istaći da računanje vremena u uspešnoj kompaniji ne počinje od momenta njenog osnivanja, već seže i do nekoliko godina pre toga. Tako je i sa kompanijom NewCo. U prvoj godini poslovanja ukazale su se brojne prilike za saradnju, a ono što nas najviše raduje je činjenica da poslujemo sa kompanijama iz potpuno različitih delatnosti. To mnogo govori o potencijalu AR tehnologije, kao i o moći koja se u njoj krije“, naglašava generalni direktor NewCo.
Kada je reč o finansiranju nove kompanije, deo novca za NewCo osnivači su dali iz sopstvenog džepa, dok su kasnije partneri pomogli kako u poslovnom tako i u finansijskom pogledu.
„I mnogo pre trenutka zvaničnog otvaranja naše kompanije, prikupljali smo i ulagali svoj novac koji je služio za osnovne potrebe poslovanja u tom trenutku, a kasnije i za kancelarijske potrepštine, primarne kompanijske troškove, kao i za sve ono što je neophodno za početak rada jedne IT kompanije. Svakako, začetak našeg rada zabeležila je i saradnja sa našim partnerima, pa tako i naše poslovanje sprovodimo zajedničkim snagama – što idejno, što finansijski“, navodi Cvetković.
Informisanost neophodna za početak uspešnog biznisa
Svaka kompanija susreće se sa problemima u poslovanju, a prečice kojima neke od njih možemo zaobići obično leže u informisanosti i proveri infromacija kod relevantnih institucija.
„Kada je ova grana tehnologije u pitanju, čini se da u poslednjih nekoliko godina ima više školovanog kadra nego što je to ikada bio slučaj. Svakako, kvantitet ne znači nužno i kvalitet, te je vrlo važno temeljno sprovoditi selekciju stručnog kadra – jer dobru kompaniju isključivo čine kvalitetni ljudi u njoj“, naglašava Cvetković.
Osim toga, vrlo je važno biti informisan u vezi sa fondovima koje za pomoć kompanijama izdvajaju kako Evropska unija, tako i naša država.
„Takva pomoć neizmerno znači, pogotovo kada ste na početku poslovanja. Naravno, ponekad nije tako lako doći do informacija, ali je predanost i spremnost da do njih i dođete ključ uspešnog rešenja zadatka“, kažu iz NewCo.
Značaj AR tehnologije u savremenom svetu
Onog trenutka kada različiti privredni sektori primene AR i uvide benefite ove grane tehnologije, promeniće se pogled na svet, u svom doslovnom značenju. Olakšice koje ova tehnologija pruža u građevini, medicini, kulturi i edukaciji uopšte, na jednom novom nivou – višestruke su.
Kada primenom tehnologije koja dopunjuje i proširuje realnost za cilj imamo realizaciju građevinskog projekta – na primer, možemo očekivati da njeni alati u tolikoj meri olakšaju takav projekat od trenutka zasnivanja ideje do same realizacije da će – ono što ljudsko oko zapaža i vidi u dve dimenzije, AR zapaziti u tri, te instant prikazom kroz ekrane pametnih uređaja to i prikazuje.
„Tada shvatamo da je ušteda vremena ogromna, da ova tehnologija preskače nekoliko stepenika i daje uvid u sliku nečega što smo do sada mogli da spoznamo mnogo kasnije u toku realizacije građevinskog projekta, zadatka ili ideje“, kaže Cvetković.
Okruženje u kome živimo u sve većoj meri obraća pažnju na prednosti AR tehnologije, dok ujedno i nesvesno upotrebljava neke od njenih alata.
Predviđa se da će u narednih nekoliko godina ova tehnologija zauzimati sve više prostora u neposrednom razviću različitih privernih grana, te se prostor za napredovanje i rast na ovom polju sve više razotkriva.
Klijenti kompanije NewCo bave se različitim delatnostima – te sama ta činjenica umnogome govori o raznovrsnosti AR bogatstva. Aktuelni projekti primenljivi su na polju građevine, uređenja enterijera, kulture – zahvaljujući aplikaciji koja je od velikog istorijskog značaja, a koju AR dodatno oplemenjuje.
„Kako vreme ne brojimo od osnivanja, teško je reći koliko je tačno vremena bilo potrebno da dođe do prvih rezultata, ali je svakako jasno da se u jednoj godini ne može doći od blata do zlata. Zato je važno da verujete u sebe i u svoje ideje i pre nego što postanete deo biznis sveta. Energija je ono što nas u njemu razlikuje. A naša je, izgleda, dosta dobra, budući da naši klijenti i saradnici to osećaju“, zaključuje Filip Cvetković.