C8 je „iPhone“ među čamcima, tvrdi proizvođač
Hi-techInovacijeLifestyleLuksuzPreduzetnik
29.8.2021 14:01 Autor: Vladimir Jokanović
Švedska kompanija Candela proizvela je prvi električni hidrogliser, čamac sjajnih performansi, koji je dizajniran za masovnu proizvodnju. Inovativnom tehnologijom, model C8 privukao je pažnju javnosti, a proizvođač navodi da predstavlja „iPhone“ među čamcima, dok je Candela u medijima proglašena „švedskim Teslom“.
C8 će biti proizveden u 1.000 primeraka i trebalo bi da dokaže prednosti električnog čamca i dvostruko veću efikasnost od motora na fosilna goriva, prenosi PlugBoats. Prethodni model švedske kompanije, C7 iz 2019. godine je najprodavaniji električni čamac u Evropi, koji se odlikuje velikom brzinom.
Model C8 je duži (8,5m) i veći, a tehnologija njegovog C-POD motora smatra se revolucionarnom. To je dvostruki elektromotor u obliku torpeda, težak 50kg, sa kontra rotirajućim propelerima koji proizvode snagu od 50 kilovata (67 konjskih snaga). Pri brzini oko 40 kilometara na sat, motor oslobađa 21 konjsku snagu, a takav režim omogućava vožnju od 50 nautičkih milja (92,6km) bez punjenja baterije. Maksimalna brzina čamca je 55 km na sat.
C-POD motor predviđen je za 3.000 sati upotrebe bez servisa, što je ekvivalentno vremenu do 50 do 100 godina rekreativne plovidbe. Dakle, ovaj elektromotor praktično ne zahteva održavanje. Tim stručnjaka Candele razvio je tehnologiju motora od nule, a u tome su učestvovali inženjeri hidrodinamike, građevine, elektronike, mašinstva, modeliranja i teorije upravljanja. Inženjerski tim Candele broji 25 ljudi.
Iako je C-8 skoro besplatan za upotrebu, ovaj čamac nije jeftin. Njegova cena je 290.000 evra, ali to je približno ceni čamaca iste klase koje pokreću fosilna goriva i čiji motori zahtevaju redovan servis. Kompanija Candela procenjuje da je C8, zahvaljujući kompozitnim materijalima trupa, motoru i hidrofilisanom sistemu jeftiniji za vožnju za oko 95 odsto, nego konvencionalna plovila.
„Poletanje“, odnosno podizanje čamca na skije u položaj za glisiranje, troši najviše energije. Prema rečima Gustava Haselskoga (Gustav Hasselskog), osnivača i izvršnog direktora kompanije Candela, oblaganje dobro projektovanog trupa broda folijom „ima puno smisla“. „Mislim da smo maksimalno povećali performanse trupa“, ocenio je Haselskog.
Kada je reč o otporu vazduha pri poletanju, jer ovaj brod poleće u plovidbu, on se meri brojem 17. Poređenja radi, ptica galeb ima otpor 10, a albatros 20. Novi oblik trupa takođe omogućava plovidbu po nemirnom moru. Kada naiđu veliki talasi brod se spušta na trup i nastavlja plovidbu.
Prvi u industriji čamaca za razonodu C8 ima funkciju automatskog pilota, što vožnju na većim udaljenostima čini opuštajućom. Kada kapetan pusti kormilo, čamac automatski nastavlja plovidbu prema učitanom kursu. Napredan softverski sistem sa senzorima visine i dubine kontroliše sve parametre plovidbe, a mehaničke operacije potpuno su isključene. Čamac reaguje na okretanje upravljača u deliću sekunde.
Sva podešavanja, od uključivanja aparata do navigacije kontrolišu se sa ekrana od 15,4 inča na sopstvenom interfejsu Candele. Istoimena aplikacija omogućava kontrolu različitih sistema broda sa kopna. Osim efikasnosti, C8 pruža sve udobnosti vrhunskog čamca za krstarenje. U velikom udobnom kokpitu ima mesta za osam osoba, a u prostranoj prednjoj kabini su kreveti za dve odrasle osobe i dvoje dece. Čamac je opremljen toaletom.
Kompanija Candela osnovana je 2014. godine, a zahvaljujući velikim ulaganjima fondacije TED, istraživanja su eksponencijalno porasla u poslednje dve godine. Projekat C8 pokrenut je kako bi konačno električni čamci ušli u masovnu upotrebu. Haselskog veruje da će C8, kao prvi moderan čamac, inspirisati proizvođače u budućnosti, kao što je „iPhone“ inspirisao proizvođače mobilnih telefona.