Veštačka inteligencija sve prisutnija i u e-commercu

Druga godina prave transformacije srpske online trgovine

InovacijePoslovanje

14.2.2024 08:01 Autor: Marko Andrejić 5

Druga godina prave transformacije srpske online trgovine Druga godina prave transformacije srpske online trgovine
Srpsko retail tržište prolazi kroz izvesnu transformaciju. S jedne strane postoji uticaj makroekonomskih okolnosti koje utiču na opštu potražnju, osetljivost na cene i štedljiviju... Druga godina prave transformacije srpske online trgovine

Srpsko retail tržište prolazi kroz izvesnu transformaciju. S jedne strane postoji uticaj makroekonomskih okolnosti koje utiču na opštu potražnju, osetljivost na cene i štedljiviju kupovinu, dok sa druge strane vidimo rast transparentnijih, praktičnijih i zrelijih modela eCommerce-a.

U suštini, ono sa čime se suočavamo je maloprodaja sa dve uporedne trake sa različitim brzinama, a internet trgovina dobija na snazi i uplivu u svakodnevni život lokalnih potrošača. Procenjuje se da je eCommerce u 2023. godini rastao više od 20 odsto, kaže u razgovoru za Biznis.rs Darko Dujič, generalni direktor (CEO) kompanije WeTeh Ltd, koja upravlja platformom ePonuda.

On navodi da postoje ogromna ulaganja u podizanje pravih online marketplace-a, nacionalnih i regionalnih e-prodavnica, koje korak po korak prevazilaze standardne poslovne modele trenutnih učesnika na eCommerce tržištu.

Takođe možemo da posmatramo napredak u logistici i isporuci koji su ključni za rast eCommerce-a i poverenje korisnika.

„Još jedan važniji faktor rasta online trgovine su srpski kupci koji sve više postaju ‘smart shopperi’. Nekoliko miliona njih mesečno koristi platformu za poređenje prilikom kupovine – Eponuda.com, gde dobijaju transparentne informacije o proizvodima, prodavcima, cenama i druge važne informacije za donošenje odluka pre kupovine. Na ovaj način internet takođe ima značajan uticaj na offline, odnosno tradicionalnu prodaju, transformišući tradicionalni maloprodajni model push prodaje, pošto se potrošači sve više navikavaju na novo online iskustvo, benefite i transparentnost prilikom promocije prodaje“, ističe naš sagovornik.

Darko Dujič / Foto: privatna arhiva

Koji su glavni trendovi internet trgovine prisutni u Srbiji i regionu? Za koju vrstu proizvoda vlada najveće interesovanje?

“Tržište eCommerce-a u Srbiji u 2023. obeležili su rast i dominacija dve pojave koje su ključne za napredak online trgovine, koje su suštinske i koegzistiraju na svim zrelim evropskim tržištima. Prvo je podizanje lestvice poslovanja u svakom smislu na postojećim prodajnim online platformama, a drugo, platforma za komparaciju prilikom kupovine se snažno pozicionirala kao najveća platforma za e-trgovinu prema analitici korisnika i posete. Ova poslednja je ključna za izgradnju poverenja i transparentnosti među korisnicima jer predstavlja savetnika za digitalnu kupovinu i agregator informacija o cenama proizvoda koji donose transparentnost i udobnost svim kupcima.

Ono što možemo da vidimo iz naših podataka je da su moda, lepota kuće i bašte, nameštaj i deca i igračke najbrže rastuće glavne kategorije, koje rastu za više od 50 odsto, pa i do 150 odsto godišnje. Moda se takođe pomerila u Top 3 najtraženije kategorije na tržištu, odnosno već je ravnopravna sa kategorijama računara, kućnih aparata i audio video.”

Da li je još uvek vladajući model plaćanja pouzećem ili se transakcije češće završavaju online?

“Ne možemo da ne primetimo da srpski kupci imaju tendenciju da budu veoma tradicionalni u online plaćanju. Dominantno je da se skoro dve trećine kupovina obavlja uz plaćanje pouzećem, i taj udeo ne opada u poslednjim godinama. Čak je i duplo veći u poređenju, recimo, sa Slovenijom. Dva su razloga – prvi je taj što srpsko tržište nije otvoreno za prekograničnu prodaju koja se obično pokreće kreditnom karticom ili drugim savremenim online plaćanjima. Drugi je struktura kreditno sposobnog stanovništva i dostupnost kreditnih kartica i limita, tako da ćemo i dalje posmatrati postepeni rast plaćanja u godinama koje dolaze, verovatno najpre promenom strukture između gotovinskog ili debitnog i kreditnog plaćanja po isporuci.”

Foto: Pixabay.com

Koliko globalne krize i geopolitika utiču na eCommerce, u smislu rasta cena, dostupnosti proizvoda ili brzine isporuke?

“Ovo posmatramo još od Covida, kada smo se prvi put suočili sa ovakvom vrstom poremećaja, i to je izazvalo haos u sektorima nabavke s jedne strane, i na kraju cene sa druge strane. Logistički ‘last mile & fullfilment’ je od tada nadograđen. Sada postoje inflatorni pritisci koji će kontinuirano uticati na potražnju u maloprodaji, ali online trgovina će nastaviti da povećava svoj udeo u ukupnoj prodaji, jer je mnogo transparentnija, agilnija i dinamičnija u ponudi i u pogledu cena. Za nekoliko meseci mogli bismo da se suočimo sa još jednom evropskom transportnom krizom jer je transportna ruta na Crvenom moru ugrožena i troškovi rastu.

Verujem da su potrošači i vlasnici preduzeća naučili prvi put, tako da niko od njih ne bi trebalo da oseti značajan negativan uticaj ako se nabavka i potražnja dobro planiraju. Po mom mišljenju, kompanije koje su primarno fokusirane na gradnju e-trgovine i online kanala u Srbiji biće pobednici u trenutnoj makroekonomskoj situaciji.”

Kako dinamičan razvoj veštačke inteligencije (AI) i njena sve češća primena u različitim oblastima utiče na online trgovinu?

“Veštačka inteligencija se koristi u poslovnim procesima već decenijama, ali nikad nije bila tako opipljiva i dostupna kao sada sa rapidnim napretkom koji dolazi od generativne veštačke inteligencije i alata podignutih na istoj, koji su dosegli stotine miliona korisnika za manje od godinu dana.

Prodaja svake sekunde generiše obilje podataka u svakom poslovnom procesu, od nabavke do upravljanja kategorijama, prodaje, isporuke i postprodajnih usluga koje podstiču novu prodaju. Podaci i metode njihove integracije, dobijanje novih relevantnih informacija, ciljanje i prilagođavanje za optimizaciju interakcije sa kupcima pokreću novo maloprodajno iskustvo. Sa sigurnošću mogu da kažem da će većina ovog novog iskustva kupovine biti usmerena na rast online i omnichannel maloprodaje.”

Koji su benefiti za eCommerce, a koji izazovi sa kojima će morati da se suoče i kupci i trgovci?

“Nove tehnologije unapređuju efikasnost procesa, donose bolje i brže informacije i na kraju stvaraju personalizovaniju ponudu za korisnike. Ako će se koristiti u ovom pravcu, onda možemo očekivati da će kupci imati koristi od toga kroz povoljnije predloge za kupovinu i isporuku, bolju uslugu i još bolju vrednost za novac, nadamo se konkurentnim cenama. Nema mnogo prostora za poslovni uspeh trgovca koji ne prepoznaju značaj tehnologije i fokus na transparentne prakse koje zahtevaju kupci prilikom kupovine.”

Kakva su vam očekivanja za 2024. godinu i naredni period?

„Čvrsto verujem da bi upotreba tehnologija zarad razumevanja načina povezivanja sa kupcima trebalo da bude na vrhu naših strateških poslovnih planova. Moramo da izgradimo jednostavna, praktična i transparentna rešenja, prodajući kvalitetne proizvode i postavljajući jasne servise podrške, poštujući privatnost korisnika, ali sa druge strane uspostavljajući interakcije zasnovane na vrednosti.

Godina 2024. je po mom mišljenju druga godina prave transformacije srpske (online) trgovine. Tradicionalni trgovci koji ne budu radili na transformaciji poslovanja sa fokusom na online poslovanje – izgubiće priključak. Srbija je još uvek prilično zatvoreno tržište, sa besmisleno malom prekograničnom prodajom proizvoda i sa samo nekoliko pravih igrača za CIE e-trgovinu. Šta će se dogoditi ako se ovo promeni u narednih tri do pet godina?“

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.