Youtube biznis u Srbiji - san ili java

Kako i koliko zarađuju jutjuberi, a koliko plaćaju porez?

AnalizaHi-techLifestylePoreziPreduzetnikU fokusu

19.6.2021 08:01 Autor: Julijana Vincan

Kako i koliko zarađuju jutjuberi, a koliko plaćaju porez? Kako i koliko zarađuju jutjuberi, a koliko plaćaju porez?
Koliko god pratilaca da imaju, jutjuberi u Srbiji, a verovatno i šire, ne mogu da žive samo od zarade preko platforme Youtube (YT), već... Kako i koliko zarađuju jutjuberi, a koliko plaćaju porez?

Koliko god pratilaca da imaju, jutjuberi u Srbiji, a verovatno i šire, ne mogu da žive samo od zarade preko platforme Youtube (YT), već ona može da im predstavlja dodatni izvor zarade.

Jutjuber koji stoji iza kanala Balkantech, i koji je često u svojim videima obrađivao ove teme, Igor Rakocija, napominje da kada je u pitanju zarada putem čuvenog sajta za deljenje video datoteka, nema nekih striktnih pravila, jer je jedan deo zarade od samog YT, odnosno programa AdSense, a drugi deo potiče od sponzorstava i poslovnih saradnji.

„Koliko uopšte može da se zaradi isključivo od YT zavisi od broja pregleda i odakle ti pregledi dolaze, a naravno zavisi i od sadržaja. Trenutno, na mom tech YT kanalu, na 470.000 pregleda zarada je oko 388 dolara u poslednih 28 dana. Situacija je drugačija na mom drugom kanalu gde govorim o kriptovalutama. Dodatno, postoji opcija da se vaši gledaoci pretplate i na taj način podrže kanal. Možete postaviti razne tipove pretplata sa raznim bonusima za one koji se pretplate, i onda pretplatnici plaćaju nešto na mesečnom nivou“, objašnjava Rakocija za Biznis.rs.

Kako kaže, da bi moglo da se zarađuje na ovaj način, neophodno je da ste na kanalu imali 4.000 sati pregleda i 1.000 pretplatnika u poslednih 12 meseci, i onda možete monetizovati vaš sadržaj preko višeplatformskog softvera AdSense.

„Naravno, uvek ima šanse da neko ko tek sada počinje da razvija svoj YT kanal napravi od toga nešto, ali je već mnogo kanala, mnogo sadržaja, tako da ukoliko ne nudite nešto posebno, niste redovni i slično, teško da možete uspeti. YT mora da se shvati kao posao i mora da se uloži mnogo vremena, truda, a nekada i novca, i na kraju vam ništa nije zagarantovano“, upozorava naš sagovornik.

Rakocija dodaje da veliku ulogu ima vrsta sadržaja koja se postavlja, pa tako njegov kanal o kriptovalutama donosi veću zaradu sa manjim ili istim brojem pregleda.

„Na glavnom kanalu recimo, video klipovi vezani za računare ne zarade skoro ništa, dok oni vezani za telefone ili neke skuplje uređaje zarađuju neuporedive više. Klipovi o zaradi i finansijama su najbolji, oni donose najviše novca od AdSense. Trenutni trendovi su podkast videi i uglavnom duži sadržaj, jer dosta ljudi koristi TikTok, i tamo gledaju tu neku kraću formu i onda kada dođu na YT uglavnom žele neki duži sadržaj, a to je i nešto što YT algoritam gura, jer je njemu cilj da što duže gledate, kako biste videli što više reklama“, ističe uspešni jutjuber.

YT kanal Bakina Kuhinja razvija Jelena Petrović koja kaže da je na internetu od samog početka, tako da je veoma upoznata sa svim novitetima i kontinuirano prati tutorijale i uči sve što je interesuje bez obzira na njene godine.

„Tu sve možete saznati i treba samo znati postaviti dobro pitanje i tagove, i eto odgovora… Ništa nije teško, lako je. Pre nego sam krenula da radim na kanalu, pisala sam recepte na svom sajtu mladostimoja.com i blogu dugo godina. Pošto na internetu nema nikakvog zakona, svi otvaraju sajtove, kopiraju tuđe recepte i tekstove, kao i slike, i postavljaju na njih reklame i lako dobijaju oglase na kojima zarađuju preko Google platforme. Zato sam otvorila svoj YT kanal, misleći da to na kanalu neće moći. Posle godinu dana moj nalog je bio hakovan, pa sam bila prinuđena da se obratim YT, i oni su odreagovali“, priseća se Petrović.

Baka Jela navodi da su, kada se ona upustila u jutjuberske vode, aktuelne bile kuhinje i kulinarstvo, dok ih sada ima na hiljade.

„Nisu svi uspešni onako kako bi trebalo, ali su uporni i veoma dobri, neki čak i veoma profesionalni. Čovek radi na kanalu ono šta najbolje zna, što voli i u čemu ima uspeha. Narod voli jutjubere, a svaki jutjuber može da nađe put do svojih gledalaca, pa ako ima sreće, dođe i do dobre zarade. Prve male zarade kreću već od 5.000 članova, a što je članova i pregleda više, samim tim je i ta zarada bolja“, otkriva naša sagovornica.

Petrović napominje da nema baš mnogo pravila, ali ako su slika, naslov, pa i sama tema loši, može se imati i na hiljade pratilaca, ali zarade nema mnogo.

„Publika voli kanale jutjubera naročito zabavnog karaktera, dok stariji, žene pre svega, vole kulinarstvo i vole da nauče nešto novo. Bakina kuhinja je objavila više od 2.500 recepata i veoma je popularan kanal koji ima više od 300.000 pratilaca i više od 100 miliona pregleda. Kanal se vidi u celom svetu, a svima je interesantan jer ga vodi jedna baka. Nekoga mojih godina retko možete naći da vodi ovakav online program, pre svega što deka i ja sve to sami radimo“, ispričala je baka Jela.

Kako kaže, njihov kanal namenjen je mladima, jer teže da ih usmere na zdravu ishranu, da spremaju i kuvaju domaću hranu svojoj porodici i svojoj deci, kao i da ih od malena uče na kuvana jela.

Oporezivanje i početak na YT

Dobrom strategijom koja je kombinacija marketinga, znanja i veština, poreski savetnik Dušan Roglić smatra da je moguće je da se dođe do prihoda putem YT.

„Zarade od YT u Srbiji funkcionišu tako da, pre svega odlučite da želite time da se bavite. Ja sada neću vas da motivišem kako da krenete i pokrenete tu priču, nego da sagledate šta sve to obuhvata. Pre svega, treba da se prijavite za učešće u YT partnerskom programu, i da vam prijem bude odobren. Takođe postoji više vrsta prihoda koje možete da ostvarite putem ove platforme“, naveo je poreski savetnik Dušan Roglić i istakao koji su ti načini zarade na YT:

  1. Prihodi od oglašavanja – punoletne osobe ili maloletne čiji roditelji imaju nadzor nad finansijama i gde se poštuju smernice kada je reč o sadržajima
  2. Članstvo na kanal – punoletna osoba koja ima 1.000 pratilaca
  3. Polica sa robom – punoletna osoba koja ima 10.000 pratilaca  
  4. Super chat – punoletna osoba i strimovanje (dostavljanje multimedijskog sadržaja)
  5. Prihod od YT premium – kada vas gledaju premium korisnici

Kako poreski savetnik napominje, posle određenog vremena konačno se monetizacija isplaćuje i dolazi trenutak za plaćanje poreza.

„Kada pričamo o prilivima od YT, oni spadaju u grupu ostalih prihoda, odnosno u član 85. zakona o porezu na dohodak građana. To znači da ćete biti oporezovani kao frilenser, i to sa 50 odsto iznosa na ime normiranih troškova i 384.000 dinara godišnje neoporezivog iznosa.

U prevodu, ako prihodujete 768.000 dinara i to podelite sa 50 procenata dobijate 384.000, i to oduzmete sa neoporezivim iznosom i dobijete nula, što znači, do 768.000 dinara (oko 6.500 evra) godišnje ne plaćate porez u Srbiji“, objašnjava Roglić.

Dodaje da ukoliko mnogo više zarađujete, otvorite firmu, jer ako to ne učinite, ono najgore tek dolazi.

„Od nove godine, mesečno će biti neoporezivo samo 18.300 dinara mesečno, odnosno 54.900 dinara tromesečno, kako će se i predavati prijava na tri meseca. To znači da onih 50 odsto normiranih i 384.000 dinara neoporezivog ne važe od 2022. godine. U tom slučaju, pošto je YT reklamiranje takođe i zarada od reklama, ta šifra ne može biti paušalno oporezovana. Apelovao bih na ljude da ne prikazuju i prijavljuju lažne šifre da bi bili paušalci, a ostvarivali prihode od marketinga, jer u slučaju kontrole, poreska uprava može da ospori vašu delatnost, i da vam retroaktivno naplati sve“, upozorava naš sagovornik.

Kako kaže, šifra 7.311 najviše odgovara YT, ali postoje i nekoliko dodatnih, koje opet ne mogu da budu paušalno oporezovane.

„Ukoliko otvorite d.o.o, porez na dobit plaća se 15 procenata, i da podignete tu dobit još 15 odsto, doprinose plaćate kao direktor. Možete se registrovati i kao preduzetnik knjigaš, on isto doprinose plaća na isplatu lične zarade, a dobit, odnosno prihod, od samostalne delatnosti plaća 10 procenata, bez dodatnog plaćanja uzimanja iz dobiti. Treba naglasiti još da, ukoliko imate preglede iz Sjedinjenih Američkih Država, ta zemlja će sama da vam naplati porez za to i ne možete da tražite povraćaj tog poreza, jer nemamo potpisan međunarodni sporazum o dvostrukom oporezivanju sa SAD“, naglasio je Roglić.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.