Кako intervjuisati kompaniju pre nego što ona intervjuiše vas?
BiznisBolji posaoPoslovanjePreduzetnik
7.4.2021 09:51 Autor: Julijana Vincan
Da bismo pronašli posao koji će nas zaista ispuniti, možda bi trebalo da obrnemo već ustaljeni proces gde se samo prijavljujemo na konkurs za posao i čekamo da nas neko pozove na razgovor. Umesto toga, možda nije loša ideja da preispitamo naš dosadašnji proces traženja posla, ukoliko nas tradicionalni postupak traženja posla do sada nije doveo do pozicije na kojoj se osećamo zadovoljno, ispunjeno i ostvareno u poslovnom smislu.
Tražeći posao činimo sve pokušavajući da udovoljimo i impresioniramo poslodavce – krojimo savršeni CV, doterujemo motivaciona pisma i prelistavamo sajtove u potrazi za što konkretnijim savetima za pripremu za nama toliko važan intervju. Ipak, često to sve činimo na štetu ključnog pitanja – da li je to ono što zaista želim?
U stvarnosti, da bismo pronašli savršen posao, možda treba da izokrenemo taj proces. Naime, trebalo bi prvo da razgovaramo sa kompanijama pre nego što one intervjuišu nas za određenu poziciju, jer ipak je posao mesto na kojem svako provodi dobar deo svog života.
Naime, pošto posvećujete svoje vreme i napor prilikom rada u kompaniji, družite se sa kolegama, preuzimate odgovornosti i pravite kompromise, ispravno je da radite ono što volite za firmu čije se vrednosti poklapaju sa vašim, kao i da radite sa ljudima koje poštujete.
Na kraju, posao je mnogo više od onoga što se radi, predstavlja čitav jedan ekosistem kulture, istorije, usluga i budućih planova, sve ono čemu morate da se pridružite prilikom zapošljavanja, prenosi portal Fast Company.
Kako se ističe, posao je zapravo samo skup ljudi koji zajedno rade na postizanju zajedničkih ciljeva i često se uspeh pojedinca određuje na osnovu toga koliko ceo tim dobro funkcioniše zajedno. Stoga je otkrivanje toga sa kim ćete raditi jednako važno koliko i saznanje o tome šta ćete raditi.
Šta zapravo želite od posla?
Ponekad se želje onoga ko traži posao nađu na drugom mestu u odnosu na potrebe za osećajem sigurnosti. Međutim, sa brojkom od 9,97 miliona nezaposlenih Amerikanaca i još mnogo nezaposlenih ljudi širom sveta, koji su bez posla ostali usled pandemije korona virusa, taj će lov postati samo još teži.
Umesto da, za početak, tražite posao kao što ste to činili pre, sada je vreme da zaista razmislite o tome šta želite da dobijete od svog rada. Prvi korak je analiza i utvrđivanje prioriteta i ciljeva u karijeri. Setite se nekih stvari od kojih ne biste odustali i zapišite ih.
Da li želite da date prioritet profesionalnom razvoju ili pak timskom načinu rada? Možda želite da su vaši nadređeni ljudi koji vas impresioniraju? Ili vas možda privlače obuka i edukativni resursi? Dobra ravnoteža između posla i života? Pogodnosti koje firma pruža za praznike i bolovanje? Кompanija sa dobrom pokretljivošću prema višim pozicijama i napredovanju? Кompanija koja ima vrednosti koje se poklapaju sa vašim?
Zatim pomoću tih prioriteta odredite da li će kompanija „raditi za vas“. Što se više firma uklapa u vašu celokupnu sliku, veća je verovatnoća da ćete se uklopiti u određeno preduzeće i istaći se na datoj poziciji.
Istraživanje kompanije koja vas zanima prevazilazi određivanje njenih usluga i proizvoda, pošto želite da saznate više o njenim ljudima, kulturi, istoriji, strategiji, liderskom timu i njenim budućim planovima. Trebalo bi da o istoriji, komunikacijama i uslugama firme, na čiji biste konkurs da se prijavite, saznate na njenom sajtu, ali postoji i niz drugih kanala koji vam mogu pomoći da zaista steknete osećaj o tome o kakvom se mestu radi i kakvi su ljudi.
Zašto je transparentnost važna?
Pristupačnost informacija o određenom preduzeću ukazuje na to u kojoj meri kompanija ceni transparentnost i pokazuje svoju sposobnost da jasno komunicira – kako interno, tako i eksterno.
Кada proučavate neku firmu, imajte na umu to koliko je bilo lako pronaći informacije o timu koji u njoj radi. Transparentno preduzeće treba da ima barem javno dostupne informacije o izvršnom timu rukovodstva i članovima odbora.
Vaša sposobnost da saznate informacije o kompanijskom timu pokazuje da kompanija preuzima odgovornost u donošenju odluka i pripisuje uspehe svojim zaposlenima, i ceni te zaposlene onakvima kakvi jesu – ljudi koji ulažu vreme da od firme naprave ono što jeste. To sve vam omogućava i da, kao neko ko traži posao, saznate ko su ljudi koji imaju te uloge, njihov put u karijeri, kao i da li deluju kao ljudi sa kojima biste bili uzbuđeni da radite.
Transparentnost oko kulture i vrednosti kompanije takođe je presudna za određivanje da li bi se nova kompanija dobro uklopila. Кada dobijete novi posao, o određenim stvarima kao što su plata i lokacija može se pregovarati, ali o kulturi i vrednostima sigurno ne.
Saznajte nešto više o svom potencijalnom poslodavcu
Zabeležite koliko je bilo lako pronaći misiju kompanije, njene osnovne vrednosti i izraz njene kulture. Da li je ovo kompanija iza koje možete stati etički? Da li se uklapa u vaša očekivanja o raznolikosti, socijalnoj svesti i ekološkim ciljevima? Proverite da li se firma bavi prikupljanjem sredstava za pomoć, bilo da su u pitanju unutrašnje i spoljne politike i prakse kompanije.
Da li su strategija i razvojni put kompanije lako dostupni i proverljivi? Možete li utvrditi kako bi se vaša uloga mogla uklopiti u ciljeve i osnovne vrednosti preduzeća? Postoji niz pitanja koja bi trebalo da postavite, a kompanija bi trebalo da vam pruži te odgovore i da vam pokaže zašto treba da želite da radite baš kod njih.
Proverite šta ima o firmi koju istražujete na društvenim mrežama, kako su mediji pisali o istoj, kako ljudi o njoj pišu u komentarima, dok na pojedinim blogovima možete pronaći konkretne informacije od sadašnjih i bivših zaposlenih, te različite recenzije i tome slično.
Cilj je naći odgovarajući posao, a ne bilo koji
Ako postoji kompanija prema kojoj ste strastveni i mislite da vam najbolje odgovara, obratite se menadžerima koji su zaduženi za zapošljavanje i iskažite svoje interesovanje. Sigurno želite da nađete posao na kojem ćete moći da se iskreno izrazite, a ne da se prisiljavate da radite nešto zbog čega ćete biti konstantno nesrećni.
Dobrobiti razgovora sa kompanijom pre nego što se prijavite za posao su višestruke. Saznaćete da li ste zaista strastveni prema datom poslu, naučićete nešto više o kompaniji koja vas je zainteresovala, bićete bolje pripremljeni za intervju ili obratno – saznaćete da ni ne treba da se mučite oko prijavljivanja na konkurs za posao.