Moda, inovacija i održivost

Kako probuditi i održati preduzetnički duh u savremenoj industriji mode?

Bolji posaoInovacijeKulturaMoja firmaPoslovanjePreduzetnik

24.6.2024 08:15 Autor: Redakcija Biznis.rs

Kako probuditi i održati preduzetnički duh u savremenoj industriji mode? Kako probuditi i održati preduzetnički duh u savremenoj industriji mode?
U svetu preduzetništva, pokretanje održivog biznisa zahteva biznis plan i vizionarski pogled, ali i podršku koja će pomoći u ostvarenju ciljeva. Kroz saradnju sa... Kako probuditi i održati preduzetnički duh u savremenoj industriji mode?

U svetu preduzetništva, pokretanje održivog biznisa zahteva biznis plan i vizionarski pogled, ali i podršku koja će pomoći u ostvarenju ciljeva.

Kroz saradnju sa Erste bankom, čiji je snažan strateški fokus upravo socijalno bankarstvo i otvaranje i očuvanje radnih mesta u zemlji i regionu, preduzetnice Nataša Niškanović i Katarina Ejdus (Festival drugačije mode) i Maria Šuranji (My Way Fashion) istražuju put ka održivom razvoju, oslanjajući se na snagu zajedništva i inovativnost u modnoj industriji.

Možete li nam reći nešto o inspiraciji koja je stajala iza vaše preduzetničke priče? Šta vas je motivisalo da započnete ovaj biznis?

Nataša Niškanović & Katarina Ejdus: Festival drugačije mode inspirisala je ideja o zajedništvu, međusobnom podsticanju ženskog preduzetništva i deljenju znanja i iskustava. Ne samo između nas dve, nego i šire, sa zajednicom žena koje smo okupile oko naše platforme. Nikada druge žene nismo posmatrale kao konkurenciju, već kao saradnice u borbi za ravnopravno društvo i tržište rada. Patrijarhat i kapitalizam su neumoljivi, a mi smo zajedno jače. Moda i odevanje utiču na živote svih nas, da li kroz sam izbor toga šta nosimo i kakve poruke time šaljemo ili kroz činjenicu da je ta industrija jedan od najvećih zagađivača na svetu. U svakom slučaju, ovo je pitanje koje zahteva kreativna rešenja i odgovore, a Festival drugačije mode je naš mali doprinos.

Nataša Niškanović & Katarina Ejdus / Foto: Ana Adžić

Maria Šuranji: Naša preduzetnička priča počela je 2017. godine, vođenjem tekstilne fabrike u Senti sa 65 radnika, gde smo šili i štrikali sopstveni brend za tržišta Nemačke, Austrije, Švajcarske i Engleske. Ljubav prema tekstilnoj industriji i želja da kreiram visokokvalitetne proizvode motivisale su me da razvijem veštine neophodne za uspeh poslovanja – nabavka, kontakt sa kupcima, prodaja i slično. Nakon dugogodišnje saradnje sa evropskim fabrikama metraže i agentima, stekli smo solidan temelj za pokretanje sopstvenog porodičnog biznisa. Naša vizija je da stvorimo prepoznatljiv brend koji kombinuje kvalitet, inovaciju i posvećenost detaljima.

Kako je izgledao sam početak razvoja vašeg biznisa, odnosno vaš prvi projekat?

Nataša Niškanović & Katarina Ejdus: Upoznale smo se na programu za razvoj održivih ideja u organizaciji Smart kolektiva, a prvi projekat sprovele 2022. godine kada smo mapirale žene koje samostalno vode biznise, i kroz dubinske intervjue pokušale da saznamo šta je to što im je potrebno da njihovi biznisi rastu, kao i koji su izazovi sa kojima se susreću. Napisale smo studiju „Kulturna raznolikost u održivoj modi“, koja nam je ujedno služila kao okosnica za sve buduće aktivnosti, a jedna od njih bila je Market drugačije mode u martu 2023. godine kada su se žene koje smo mapirale iz cele Srbije, njih 13, predstavile beogradskoj publici sa svojim proizvodima.

Ponete uspehom ovog događaja, odlučile smo da odemo korak dalje i pokrenemo Festival drugačije mode, koji je 20. aprila održan u Dorćol Platzu. Ovoga puta on je okupio 20 kreatorki, uz tri radionice kreiranja održive mode, masterclass italijanske dizajnerke Flaminije Sakući, izložbu, solidarni i kutak socijalnog preduzetništva Erste Banke.

My Way Fashion

Maria Šuranji: Naš prvi projekat bilo je dizajniranje prolećno-letnje kolekcije za 2024. godinu. Pre toga, morali smo da kreiramo jedinstveni logotip i brend koji bi reflektovao našu viziju i vrednosti. Odredili smo ciljnu grupu, pažljivo istražujući tržište kako bismo razumeli njihove potrebe i želje. Nakon toga, krenuli smo sa nabavkom visokokvalitetnih materijala i pozamanterije, birajući samo najbolje za naše kolekcije. Svaki materijal i svaki detalj birali smo s posebnom pažnjom, želeći da naši proizvodi budu sinonim za kvalitet i stil. Ovaj početak je bio temelj našeg My Way Fashion biznisa, ali i inspiracija za sve buduće projekte koje jesmo i koje ćemo tek realizovati.

Erste banka je na samom početku prepoznala potencijal vašeg biznisa i pružila vam podršku – na koji način ta podrška uticala na dalji poslovni razvoj?

Nataša Niškanović & Katarina Ejdus: Nakon uspeha pilot projekta, shvatile smo da naša inicijativa mora dalje da se razvija. Kao i svim drugim preduzetnicima, a naročito preduzetnicama, podrška i prepoznavanje potencijala ideje spolja veliki je podsticaj za rad. Erste banka je odmah u nama videla saveznice za osnaživanje sektora ženskog preduzetništva i bez zadrške su podržali prvo izdanje Festivala drugačije mode. Uz njihovu podršku, uspele smo da realizujemo festival, dovedemo kreatorke iz cele Srbije i omogućimo im da svoj rad predstave, a svoje proizvode plasiraju u Beogradu i ostvare profit kojim su, kako same kažu, veoma zadovoljne.

Festival je zaista pokazao da postoji tržište koje je zainteresovano za alternativu brzoj, kapitalističkoj i konzumerističkoj modi, jer ga je posetilo preko 500 ljudi tog dana. Mi smo zahvalne za svaku reč, povezivanje i savet, ali kada ta podrška dođe u obliku u kom je došla od Erste Banke, onda zaista svoj poduhvat možete da podignete na viši nivo. Njihova podrška prelila se dalje i na žene koje su učestvovale na ovom događaju i tako se zapravo kreira promena u društvu.

My Way Fashion

Maria Šuranji: Erste banka nam je pružila ogromnu podršku na samom startu, prvenstveno odobrenjem start-up kredita, kojim smo finansirali našu prvu kolekciju. Zahvaljujući ovom kreditu, mogli smo da investiramo u nabavku visokokvalitetnih materijala, kao i u opremu koja nam je bila neophodna za realizaciju naših ideja. Ova podrška nam je omogućila da se fokusiramo na kreativni proces i izgradnju našeg brenda, sigurni da imamo stabilnu finansijsku osnovu za rast i razvoj. Njihova podrška, međutim, nije bila samo finansijska – bili su uz nas i kao savetnici, što nam je takođe bilo dragoceno za uspešan početak.

Kolika je važnost podrške početnicima u poslovanju za održivi razvoj malih i srednjih preduzeća – iz vaše lične perspektive?

Nataša Niškanović & Katarina Ejdus: Za razvoj biznisa, ključno je verovati u sebe, svoju ideju, i prepoznati potrebu za njom na tržištu. Kao početnicima, važno nam je bilo da imamo programe podrške za oblikovanje ideje, pronađemo istomišljenike za međusobnu podršku, kao i da dobijemo pristup mentorstvima za usmeravanje i umrežavanje. Pored lične motivacije, materijalna ulaganja su neophodna za realizaciju ideja, što je Erste banka omogućila svojim programima, posebno u segmentu socijalnog preduzetništva. Podrška nije samo finansijska niti rezervisana za početak – ona mora biti kontinuirana i mentorska, jer preduzetništvo je proces učenja i lakše je napredovati uz stalnu podršku.

Maria Šuranji: Podrška početnicima u biznisu ključna je za njihov uspeh. Prvi koraci su najteži, jer mnogi imaju odlične ideje i iskustvo, ali im nedostaju finansijska sredstva. Banke uglavnom pružaju kredite firmama koje posluju najmanje dve godine, ali je pomoć na samom početku poslovanja daleko važnija. Bez te inicijalne podrške, mnogi preduzetnici ne bi mogli ni da naprave taj prvi, odlučujući korak u realizaciji svojih ideja.

Koji savet biste dali drugim preduzetnicima koji razmišljaju o pokretanju održivog biznisa uz podršku banke početnicima u poslovanju?

Nataša Niškanović: Nije sramota pitati! Na mom putu održivog i socijalnog preduzetništva nisam naišla na osobu koja nije želela da mi pomogne ili me usmeri na nekog ko ima odgovor na moje pitanje, ako oni nemaju. Takođe, naoružajte se strpljenjem, put održivog biznisa nije lak, i zato je bitno da vas vode želja i vrednosti i da pronalazite i nematerijalnu satisfakciju na tom putu.

Festival drugačije mode / Foto: Tanja Drobnjak

Katarina Ejdus: Da se ne libe da postavljaju pitanja, traže rešenja, umrežavaju se. U nekoliko situacija se pokazalo da je važno da se umrežavamo i pitamo za savet i usmerenje. Put preduzetništva nije jednostavan i lak, i zaista je važno ne biti sam(a) na tom putu.

Maria Šuranji: Moj savet preduzetnicima bi bio da nikada ne odustaju, jer – uvek postoji rešenje. Ključno je imati dobar biznis plan i biti spreman na predan rad i trud, a uz upornost i strateško planiranje, rezultati će sigurno doći.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.