Gubici zbog škarta najopasniji uzrok pada profitabilnosti

Kako zalihe loših proizvoda utiču na rast troškova preduzeća?

AnalizaPoslovanjePreduzetnikU fokusu

25.5.2022 11:54 Autor: Ljiljana Begović 8

Kako zalihe loših proizvoda utiču na rast troškova preduzeća? Kako zalihe loših proizvoda utiču na rast troškova preduzeća?
Često se dešava da se u proizvodnji ili prilikom uvoza određene robe pojave i neupotrebljivi artikli koji ne zadovoljavaju propisane standarde kvaliteta. Proizvodi koji... Kako zalihe loših proizvoda utiču na rast troškova preduzeća?

Često se dešava da se u proizvodnji ili prilikom uvoza određene robe pojave i neupotrebljivi artikli koji ne zadovoljavaju propisane standarde kvaliteta. Proizvodi koji se ne mogu koristiti ili prodati zbog oštećenja ili nedostataka nemaju vrednost za kupce, pa moraju biti prerađeni, popravljeni ili čak povučeni sa tržišta. Tako ovi artikli utiču na povećanje troškova i smanjenje očekivanog profita.

Škart u procesu proizvodnje najčešće nastaje usled lošeg planiranja, bilo kao greška u tehnologiji i mašinama ili usled ljudskog faktora. Takođe, ovakvi proizvodi ne odgovaraju usvojenim standardima kvaliteta, bilo da su industrijski ili očekivani standardi kupaca.

Prema rečima stručnjaka, da bi se što manje škarta pojavljivalo u toku rada neophodno je definisati sistem kontrole kvaliteta koji će otkrivati neispravne proizvode.

“Rezultat kontrole je otkrivanje neispravnih proizvoda koje je moguće popraviti, doraditi, preraditi, popraviti ili odbaciti. Očigledno je da škart generiše ogromne troškove, kojih preduzeća često nisu ni svesna”, objašnjava poslovni konsultant Biljana Lazarević.

Ona navodi kao primer jedno preduzeće koje proizvodi kanalizacione cevi i sve gotove proizvode koji su neusaglašeni sa zahtevanim karakteristikama (debljina zida, pritisak i slično) prerađuje u repromaterijal i ponovo koristi.

“Ovo preduzeće nije obuhvatilo sve troškove prerade u budućim kalkulacijama, što se reflektovalo na umanjenje profitabilnosti. Dodatno, javlja se još jedna vrsta troška koja može biti izuzetno značajna, a u našim malim i srednjim preduzećima se ne smatra gubitkom. Reč je o svesnom povećavanju količine koja će biti proizvedena i to povećanje je jednako očekivanom broju neispravnih proizvoda, bilo na početku ili tokom proizvodnog procesa”, ističe naša sagovornica.

Foto: Pixabay.com

U štamparskoj industriji se ovaj planirani otpad naziva „manuklatura“ i kalkuliše se kroz cenu.

“Neadekvatan način proizvodnje koji se smatra uobičajenim utiče na tržišnu poziciju preduzeća, odnosno pozicioniranje u odnosu na konkurente, kada je cena značajan faktor odlučivanja. Glavni razlog zašto se ovakve pojave tolerišu je da se to smatra sastavnim delom normalnog procesa proizvodnje, a ne mestom za unapređenje. Gubitak usled škarta predstavlja jedan od najopasnijih uzroka pada profitabilnosti”, naglašava Lazarević.

Međutim, ona ocenjuje da je jedno od rešenja koja mogu preduzeti kompanije koje se bore sa viškom škarta prihvatanje koncepta Lean.

U originalnoj definiciji Lean je kontinuirano unapređenje koje je nastalo u kompaniji Toyota, čiji je cilj unapređenje tokova poslovanja sa akcentom na redukciji zaliha. Danas Lean predstavlja svaki napor da se ostvare veći efekti sa manje ulaganja.

“Ideja Lean koncepta jeste eliminacija i smanjenje svih vrsta rasipanja. Ovaj program i identifikuje kategorije kao što su aktivnosti koje ne doprinose povećanju vrednosti za kupca, nedoslednosti u proizvodnji koje nastaju prilikom loše sinhronizacije u domenu proizvodnih resursa, kao i preveliku proizvodnju i stvaranje zaliha zbog lošeg balansiranja ponude i potražnje”, navodi poslovni konsultant.

Najveća prednost Lean metode je veza između smanjenja troškova i unapređenja produktivnosti i kvaliteta.

“Cilj Leana je optimizacija, dodavanje vrednosti i konstantno unapređenje, kako radnika tako i samog procesa proizvodnje. Ideja je da se inovativnost i unapređenje mogu dobiti i od radnika i da su oni veoma bitna stavka, te da njihovim konstantnim usavršavanjem preduzeće ostvaruje bolje rezultate”, zaključuje Biljana Lazarević.

  • TINA

    25.5.2022 #1 Author

    U svakoj proizvodnji postoji problem

    Odgovori

  • IVAN

    25.5.2022 #2 Author

    Ako ima previše škarta

    Odgovori

    • Zbunjena

      26.5.2022 #3 Author

      Nemoguće je u potpunosti elimisati škart u procesu proizvodnje.
      Da vidimo, mašina pravi komplikovani proizvod 10-ak sati i onda nestane struje (što je u našoj državi uobičajeno). Na nekim mašinama moguće je ponovo naći 0 (mesto početka rada), neke se jednostavno zaglupe i svi ti sati rada rezultiraju škartom …
      Rešenja je, reći ćete, nabaviti pametnije mašine ili sopstveni alternativni izvor struje. Našim malim preduzećima akvo ulaganje ne bi moglo da se isplati godinama. Sve u svemu, teorija je verovatno primenljiva na velika preduzeća koja sebi mogu da priušte značajna ulaganja, pa i onda je nemoguće eliminisati škart u potpunosti.

      Odgovori

  • GAGA

    26.5.2022 #4 Author

    Zalihe i skart znacajno povecavaju cenu proizvoda

    Odgovori

  • SANJA

    26.5.2022 #5 Author

    Propadne pa se baci

    Odgovori

  • Anna

    26.5.2022 #6 Author

    Daleko smo mi od svega toga. Malo je preduzeća koja se drže sistema kontrole kvaliteta. Ima mnogo firmi koje nominalno imaju ovaj sektor ali se on ne bavi kontrolom kvaliteta već marketingom, nabavkom ili nečim sasvim trećim.

    Odgovori

  • SNEZANA

    26.5.2022 #7 Author

    Sigurna sam da uticu po prilicno.

    Odgovori

  • GOCA BG

    29.5.2022 #8 Author

    Uvek ima skarta kada je proizvodnja u pitanju…

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.