Kako započeti i zaraditi od podkasta?
BiznisBolji posaoLifestylePoslovanjePreduzetnikZanimljivosti
30.3.2021 13:59 Autor: Julijana Vincan
Podkast (engl. podcast) industrija je u procvatu. Podcasting je odličan i pristupačan način da promovišete svoj biznis, povežete se sa ljudima koje interesuje ono čime se bavite i iznesete svoje znanje. Međutim, za mnoge ljude koji su zainteresovani za pokretanje podkasta, tehnički izazovi i logistika mogu izgledati previše zahtevno.
„Zainteresovanost ljudi za podkaste kod nas je u velikom porastu, ali trenutno je sve na početku i ispred nas je jedva velika nepregledna poljana raznih tema i autora, tako da sve je još uvek neisplativo i svako ko ulazi u ovo samo zbog nekog finansijskog profita, onda bolje da stane u startu, jer kod nas su retki uspeli da zarade od ovog hobija. Kažem hobija, a ne posla, jer je sve ovo još uvek na početnim granama i ljudi odvajaju vreme od svog pravog posla koji ih hlebom hrani da bi se bavili podkastima“, otkriva za Biznis.rs koordinator programa Radio Aparat, Miloš Dašić.
U osnovi, sve što je stvarno potrebno za početak jesu laptop, mikrofon i nešto za reći. Kako biste se istakli među konkurencijom, pre svega su neophodne sjajne ideje i možda pokoji dobar savet. Pre svega, pre snimanja prve emisije potrebno je da se dobro pripremite i da donesete određene odluke.
Kako isplanirati podkast?
- Definišite cilj podkasta – da li biste da imate online radio emisiju kao hobi, ili biste da pohvalite svoje postojeće poslovanje, ili pak razvijete potpuno novi biznis? Izbor je širok, samo je važno imati jasan cilj.
- Teme koje ćete pokriti – tu se ne radi samo o odabiru pojedinačnih tema za svaku emisiju, već i opštu temu koja se provlači kroz ceo podkast. To je neka jasna ideja poput teme „zdrav život“ u koju posle možete uvrstiti pregršt podtema.
- Ciljna grupa – kome se obraćate? Na ovaj način se dolazi do ciljnog tržišta. Kao i svaka druga poslovna kuća ili marketinška strategija, uštedeli biste mnogo vremena, energije i resursa ukoliko biste ušli na tržište koje želi ono što nudite.
- Dajte zvučno ime svom podkastu – pojavljivanje sa atraktivnim nazivom emisije jedan je od najvažnijih zadataka na početku, pa treba vremena da to učinite ispravno. Ime treba da je pamtljivo i da dobro opisuje prirodu emisije. Primera radi, ako podkastujete zajedno sa trenutnim biznisom, želećete da održite svoj brend i tako što ćete poslovno ime inteligentno uključiti u naziv emisije.
- Odredite dužinu, frekvenciju i format prikazivanja. Većina eksperata podkasta slaže se da je 20 do 45 minuta idealna dužina emisije. Neki podkaste objavljuju dnevno, dok ih većina objavljuje na nedeljnom nivou. Međutim, možete da ih objavljujete i mesečno ako je to potrebno, kako biste dobili solidnu emisiju punu vrednosti za svoju publiku. Zatim treba da odlučite da li će pričati samo jedna osoba u emisiji ili ćete imati i goste, da li ćete uvrstiti i različite segmente, kao što su pitanja i odgovori ili razne neke druge rubrike?
- Kreirajte sajt i vizuelni identitet podkasta, pre svega intro i outro. Grafika će se koristiti na direktorijumima podkasta, a ukoliko pravite i propratni video uz audio podkast, bilo bi dobro da imate i uvodnu, odjavnu špicu, zatim džinglove i tome slično, kao i animaciju koja sve to prati. Ovo su muzički, govorni i vizuelni segmenti koji će se pojaviti u svakoj emisiji. Proverite da li je muzika koju koristite besplatna i imate li dozvolu za korišćenje.
- Kontinuitet i nova obaveza. Kada započnete i steknete određenu publiku, od vas će se očekivati redovna produkcija emisija. Ovo ne može biti slučajna stvar ili nešto što radite samo kada vam se dopada. Dobra stvar je što, kada ste inspirisani, možete da raspišete 10 ili više emisija unapred i kako biste se osigurali da uvek imate nešto spremno za svoj šou.
„Najbitnije je da se bavite i pričate o onome što zaista znate. Apsolutno je nepotrebno uskakati u neke teme o kojima ne znate ništa zarad pričanja o njima u nekoj epizodi podkasta. Držite se onog što znate i lakše će doći do realizacije celog projekta. Emisije i podkasti su živa stvar i konstantno se nadopunjuju i dorađuju kako vreme ide. Osnova se sprema i to zavisi od pojedinca i tima. Neke pripreme traju 10 minuta, dok se neke rade mesecima, ali nastavci i epizode daju bogatstvo toj temi i mogućnost da se razvije. S obzirom da radim nekoliko emisija na Radio Aparatu koje su mahom u vezi sa svakodnevnom pop kulturom, teme uglavnom pronalaze mene“, ističe naš sagovornik.
Nabavka alata i opreme i uređivanje emisije
Dobra vest je da je tehnologija pristupačnija nego ikad, tako da nabavka profesionalne opreme nije nedostižna stvar čak ni početnicima.
- Mikrofon, slušalice i zvučna karta – ovo je jedna stvar na kojoj ne želite da štedite. Kvalitetan studijski mikrofon bio bi veoma poželjan, a samim tim bi trebalo da uzmete i propratnu opremu. Ukoliko planirate da imate i goste, a posebno ako ćete raditi i propratni video format, neophodno je da imate dobre stalke za mikrofon i slušalice, a ako se baš razigrate, bilo bi dobro da se i logo vašeg podkasta jasno vidi, recimo, i na slušalicama.
- Softver za snimanje intervjua. Ako pravite solo show, nema potrebe za ovim, ali ako želite da snimite Skype pozive, biće vam potreban softver treće strane koji će snimiti poziv. Neke opcije uključuju Pamela za Skype (Windows), ECamm (Mac / iOS) i MP3 Skype Recorder (besplatno). Opet, možete da razmotrite i prostor za snimanje gde ćete da primate goste, ukoliko se odlučite na takav koncept.
- Audio softver za uređivanje. Mnogi koriste Audacity, a nije loša i jednostavna opcija, makar za početak – SoundForge. Mac korisnici imaju standard Garageband na svojem kompjuteru. Postoje i druge opcije za uređivanje audio zapisa, ali treba da nađete onaj koji vam odgovara. Druga mogućnost je da angažujete nekoga ko će da se bavi snimanjem i dizajnom zvuka. Takođe, ako snimate i propratni video, može vam poslužiti Sony Vegas Pro ili neki sličan, jednostavniji program za upotrebu, angažovati montažera da se bavi editovanjem video snimaka. Za gotovo sve što vam treba, ukoliko ste željni znanja i voleli biste sve sami da radite, a početnik ste, YouTube je prva adresa i tu možete naći neophodna uputstva za gotovo sve programe za audio i video editovanje.
- Hosting – audio i video datoteke su velike, tako da će vam biti potrebno mesto ne samo da biste ih uskladištili, već i da dobijete opcije reprodukcije koje možete ugraditi na vašu web lokaciju. Libsyn i SoundCloud su dve od najpopularnijih opcija za audio snimke. Podcastwebsites.com nudi jedno mesto za sve (website i podcast), ako vam se sviđa jednostavnost.
- Testirajte svu opremu – pre nego što snimite svoj prvi pravi podkast, probajte da naučite kako da koristite vašu opremu i softver i popravite eventualne greške. Na primer, ne želite da razgovarate sa nekim samo da biste otkrili da nešto nije snimljeno. Dobro ovladajte opremom, kako ne biste izgubili slušaoce zbog neujednačenog zvuka, šuštanja ili sličnih problema sa zvukom. Recimo, kao čest problem u amaterskim snimcima javlja se da je muzika previše glasna, zbog čega je teško slušati razgovor, što želite da izbegnete.
- Pregledajte i transkribujte emisije nakon što ste ih izmontirali i pripremili – najinteresantnije emisije najčešće su konverzacijske, stoga ne želite da čitate tokom emisije. Ako razgovarate sa gostom, pošaljite pitanja ranije, tako da se svi bolje pripremite. Takođe, nije loše i da titlujete svoje emisije, ukoliko imate i prateći video, jer ćete tako imati širu publiku – pošto nisu uvek svi u prilici da slušaju nešto.
- Uredite smisleno svoju emisiju – ukomponujte zvuk i sliku, poboljšajte njihov kvalitet (izbacite tehnički neispravne delove), a zatim podelite emisiju na smislene segmente, vodeći računa o dinamici, a izbacite viškove i delove koji nisu informativni ili zanimljivi.
- Naslov pojedinačne epizode– napišite u naslovu ukratko koja je tema, ko je gost ili nešto slično što će da privuče nekoga da posluša/pogleda ono što ste pripremili.
Zarada od podkasta?
Može potrajati dosta dugo da se dođe od zarade od podkasta, posebno u Srbiji, gde ovaj format još uvek nije u potpunosti zaživeo. Ali ako proizvodite kvalitetan sadržaj i potrudite se da ga dobro ispromovišete, a imate jasnu viziju, ciljnu grupu i tržište, možete u nekom trenutku početi da zarađujete novac. Kako to neretko biva, veoma je važno da uporedo razvijate i društvene mreže i da kontinuirano razvijate svoju viziju.
„Podkasti su u globalu popularni kao pojam, jer su dostupni, besplatni, svako može da učestvuje, svako može da ih pravi, ali u samoj suštini, oni nisu gledani i slušani koliko se o njima priča. Svako će reći da je video određeni podkast određenog voditelja sa određenim gostom, ali svaki pedeseti ili stoti čovek od tih ljudi je zaista pogledao ili poslušao taj podkast“, navodi Dašić.
Ovo su neki od načina koji mogu pomoći da se dođe do novca kroz podkaste.
1. Partnerski marketing (Affiliate marketing) – grana marketinga u kojoj neko preduzeće nagrađuje jednog ili više saradnika (affiliate) za svakog posetioca ili korisnika koji je doveden marketinškim naporima tog saradnika. Primeri uključuju sajtove koji koriste nagrade, gde se korisnici nagrađuju novcem ili poklonima, za obavljenu ponudu, i za upućivanje drugih na taj sajt. Ova industrija ima četiri ključna igrača: trgovac (takođe poznat kao ‘prodavac’ ili ‘brend’), mreža, objavljivač (takođe poznat i kao ‘saradnik’), i korisnik. Sa rastom složenosti ovog tržišta, pojavila se i druga liga igrača, u koje spadaju agencije za upravljanje saradnicima, super-saradnici i specijalizovani prodavci.
Baš kao što možete da koristite affiliate marketing da biste zaradili novac iz bloga, takođe možete to primeniti i na podkast. Trik za affiliate marketing na podkastu predstavlja vaš jedinstveni affiliate URL. Ako koristite WordPress, možete koristiti Plugin Pretty Link da biste kreirali lako rešene URL sa vašim imenima domena koje će usmeriti slušaoca na vaš affiliate proizvod.
2. Prodajte svoj proizvod ili uslugu. Podcasting je odlična opcija ako kreirate proizvod ili uslugu ciljanu na svoje podkast podučioce. Na primer, ako imate knjigovodstvenu uslugu, možete imati podkast o tajnim knjigama za vlasnike malih preduzeća. Možete da koristite emisiju kako biste delili savete, ali takođe podelite svoju stručnost i usluge. Podkasting je dobar za stvaranje klijenata za trenere i konsultante.
3. Prodajte oglase. Morate da privučete dobar broj slušalaca pre nego što možete da ponudite nekome reklamiranje, ali kada to učinite, možete prodati 20 do 30 sekundi vremena za ove oglase, a možete ih takođe imati na vašem sajtu gde se nalazi epizoda emisije.
4. Potražite sponzore. Za ovo će vam biti potrebna značajna publika, kako biste pridobili poslovni brend da redovno sponzoriše vašu emisiju. Biće važno da sakupite statistiku o broju slušalaca i preuzimanja da biste se obratili sponzoru. Ne samo da bi vaš sponzor bio spomenut u emisiji, već bi trebalo da imate i informacije o tome na vašem sajtu.
5. Premium sadržaj. Podkast možete koristiti kao mehanizam za podsticanje ljudi da plaćaju detaljniji sadržaj. Ovo može biti pristup detaljnim intervjuima ili intervjuima koji nisu emitovani na podkastu, ili može uključiti pridruživanje članstvu ili zajednici. Da bi ovo funkcionisalo, vaš podkast treba da privlači ljude koji zaista temeljno prate podkast. Dalje, premium sadržaj mora da bude dobrog kvaliteta i vrednosti. Uz ovo, važno je da formirate zajednicu i tako što ćete na sajtu imati segment za prijavu na newsletter koji treba ažurno da šaljete onima koji se na isti prijave. Neki od onih koji se prijave mogu upravo da budu jednog dana korisnici premium sadržaja.
6. Donacije. Nema štete u traženju donacija za pomoć u emisiji. Dok većina ljudi voli besplatne emisije, tu su i oni koji će donirati ako smatraju da dobijaju veliku vrednost kroz emisije.