Nije iluzija, već poslovna ideja 21.veka
InovacijeMoja firmaPreduzetnik
13.2.2021 17:04 Autor: Gordana Bulatović
Muzej iluzija otvorio je nedavno svoju 30. franšizu, u Nju Delhiju i time postao najveći svetski lanac privatnih muzeja u svetu.
Iza zanimljivog i potpuno originalnog koncepta stoje dva momka iz Zagreba, a koji su danas i poslovni partneri u realizaciji modela franšize Muzeja iluzija. Roko Živković i Tomislav Pamuković godinama su bili u marketinškim vodama. Roko Živković stručnjak je za web dizajn i marketing, dok se Tomislav Pamuković dugo godina bavio štampom i organizacijom događaja.
„Može se reći da nas je delimično za realizaciju ovog projekta inspirisala serija emisija Brain Games, koja od 2011. godine ide na kanalu National Geographic i ima za cilj svojevrsno testiranje mogućnosti ljudskog mozga“, kaže za portal Biznis.rs Roko Živković i dodaje da su početnu ideju dugo dopunjavali na brojnim putovanjima, inspirišući se idejama sa različitih meridijana, dok konačno nisu došli do početnog koncepta Muzeja iluzija.
Ideja im je bila, dodaje on, da mesto bude urbano i vibrantno, opušteno u doživljaju, a ozbiljno po ponudi, kao i šarmatno, a opet informativno, u pristupu prema posetiocima.
„U avanturu koju su mnogi smatrali iluzornom, krenuli smo sa idejom obogaćivanja kulturne i turističke ponude našeg grada, Zagreba. U realizaciji smo insistirali na iskustvenom događaju, edukaciji upakovanoj u zabavu, interakciji i propitkivanju, te na kraju fotografisanju viđenog. Koncept je prepoznat odmah po otvaranju, što su dokazali domaći i strani posetioci, formirajući duge redove ispred objekta u kom smo otvorili Muzej iluzija u Zagrebu. Ubrzo je priča, kroz model franšize, otišla u svet“, objašnjava Roko Živković.
Kako se danas muzeji otvaraju tako se, napominje Živković, javljaju ljudi oduševljeni pričom koju žele dovesti u svoj grad.
„Čak 90 odsto naših franšizera dolazi iz redova naših posetilaca. Franšiza za muzeje iluzija koji se otvaraju širom sveta podrazumeva ideju, koncept, ali i eksponate, nameštaj, internetsku i marketinšku podršku. Za nove muzeje je uvek najveći izazov pronaći odgovarajući prostor, koji mora biti u središtu mesta i blizu turističkih atrakcija. Naša ekipa zapravo radi sve: eksponate, projektovanje, dizajn prostora i marketing u saradnji sa lokalnim agencijama. Franšizer pokriva sve troškove, a mi unosimo know-how, edukujemo zaposlene i gradimo muzej po sistemu – ključ u ruke“, navodi Živković.
Od ugovaranja posla do gradnje muzeja, ističe on, prođe najčešće između devet meseci i godinu dana, a troškovi variraju od zemlje do zemlje.
Prvi Muzej iluzija otvoren je pre šest godina u Zagrebu. Sudeći po poseti i zainteresovanosti lokalnog stanovništva, ali i gostiju Zagreba, ovaj koncept im nije ni malo dosadio.
„Tim Muzeja iluzija u Zagrebu čine mladi i kreativni ljudi koji mahom veruju u pametno kreiran koncept, te ga svakodnevno razvijaju i oplemenjuju. Muzejsko osoblje svakodnevno dočekuje svoje posetioce sa željom da im prenese deo čarolije i otkrije nauku skrivenu iza iluzije. Verujemo da je interes povezan sa ponudom i pristupom posetilaca i to je, bez sumnje, muzej 21. veka. Već šest godina posetioci istražuju, uče, učestvuju na radionicama i predavanjima, zabavljaju se na poslovnim zabavama i rođendanima, upoznaju nove proizvode, otkrivaju nove književne naslove. Smatramo da nas upravo sjedinjenje edukacije i zabave, interaktivnost prostora i vrhunska briga o krajnjem korisniku pozicionira u sam vrh kulturne ponude“, navodi Živković.
Ideja im je, napominje, da i u narednim godinama zadrži funkciju platforme za prenošenje dobrih poruka, pametnih i zabavnih umetničkih nastojanja, sve sa željom da se podrži oblikovanje novih generacija u kulturnom duhu.
Osim u nekoliko gradova u Hrvatskoj, muzeji iluzija rade i vrlo su popularni i u Ljubljani i u Beogradu. Najveći od svih je onaj koji je otvoren u Dubaiju – 450 kvadratna metra. Veliki i veoma posećeni su i muzeji u Beču, Amsterdamu, Kanzas sitiju, Atini, Riadu, Dohi, Njujorku…
„Naravno, poseta je najbolja u najvećim svetskim metropolama, obzirom da tamo ima i najveći broj ljudi. Obzirom na pandemiju, trenutno je većina muzeja u Evropi zatvorena, ali s druge strane, američko tržište je vrlo aktivno“, ističe Živković.