Jedan od najvažnijih koraka u reformi dalje digitalizovanje obračuna

Ministarstvo finansija objavilo dopunjeno uputstvo o elektronskom evidentiranju PDV

IzdvajamoPoreziPoslovanje

8.2.2025 12:21 Autor: Ljiljana Begović 1

Ministarstvo finansija objavilo dopunjeno uputstvo o elektronskom evidentiranju PDV Ministarstvo finansija objavilo dopunjeno uputstvo o elektronskom evidentiranju PDV
Početkom 2025. godine PDV obveznici suočili su se sa brojnim izmenama u načinu evidentiranja prethodnog poreza. Nova pravila utiču na rokove za elektronsko evidentiranje,... Ministarstvo finansija objavilo dopunjeno uputstvo o elektronskom evidentiranju PDV

Početkom 2025. godine PDV obveznici suočili su se sa brojnim izmenama u načinu evidentiranja prethodnog poreza.

Nova pravila utiču na rokove za elektronsko evidentiranje, mogućnost izmene unetih podataka i automatsko osvežavanje informacija. Ministarstvo finansija objavilo je izmenjeno i dopunjeno korisničko uputstvo – “Elektronsko evidentiranje obračuna PDV na Sistemu elektronskih faktura”.

Do kraja 2024. godine korisnici su mogli ručno da menjaju automatski unete podatke u evidenciji putem dugmeta „Otključaj formu“. Međutim, za sve poreske periode koje su nastali nakon 31. decembra ova opcija više nije dostupna. Cilj ove izmene je da se osigura tačnost podataka i smanji mogućnost grešaka u evidenciji.

Prema novim pravilima, elektronsko evidentiranje prethodnog poreza mora biti završeno u roku od 12 dana nakon isteka poreskog perioda. Ako se podaci evidentiraju pre tog roka, automatski će biti prebačeni u sledeći poreski period.

U uputstvu se navodi da će korisnici i dalje moći da preuzimaju automatski unete podatke, ali samo u periodu od 1. do 12. dana nakon poreskog perioda. Nakon tog roka, dugme „Osveži podatke“ više neće biti dostupno, što znači da je neophodno pravovremeno preuzimanje informacija.

Za potrebe testiranja uvedena je nova API metoda koja omogućava brisanje evidencije prethodnog poreza po jedinstvenom identifikatoru. Ova funkcionalnost je trenutno dostupna samo u DEMO okruženju, što će omogućiti korisnicima da isprobaju novi način upravljanja podacima pre nego što on postane standard u produkcionom okruženju.

Foto: Pexels

Nova kolona „status“ u analitičkom prikazu

Da bi se poboljšala preglednost podataka, u analitički prikaz evidencije prethodnog poreza dodata je kolona „status“. Ova izmena će korisnicima omogućiti jasniji uvid u stanje dokumenata u okviru sistema Takođe, Ministarstvo finansija organizovalo je još jednu u nizu konferencija o elektronskom fakturisanju i praktičnim primerima.

Na poslednjem događaju istaknuto je da je jedan od najvažnijih koraka u reformi dalje digitalizovanje obračuna PDV-a, čime će poreskim obveznicima biti omogućeno da na jednostavniji način ispunjavaju svoje obaveze.

SEF će prikupljati podatke koji će se koristiti za automatsko formiranje preliminarne poreske prijave, što će smanjiti potrebu za ručnim unosom podataka i smanjiti mogućnost grešaka.

Ovaj sistem je prvi put uveden 2022. godine, a novim izmenama dodatno je unapređen. Posebno značajna promena je obaveza elektronskog evidentiranja prethodnog poreza, koja je propisana izmenama Zakona o elektronskom fakturisanju iz 2023. godine.

Nove regulative propisuju da je obaveza elektronskog evidentiranja obračuna PDV-a proširena na sve poreske dužnike, uključujući PDV obveznike, subjekte javnog sektora, dobrovoljne korisnike SEF-a.

Foto: Biznis.rs / AI

Jedini izuzeci od ove obaveze su slučajevi kada zakon propisuje drugačije, kao što je slučaj kod uvoza dobara.

Prema novim propisima, evidencija obračuna PDV-a vrši se na dva načina. Prvi je zbirnom evidencijom koja se koristi za masovne transakcije i sektore sa posebnim poreskim tretmanom. Drugi način je pojedinačna evidencija PDV-a, koja se koristi za specifične transakcije kao što su prenos novoizgrađenih građevinskih objekata i promet pravnim licima.

Jedan od najvažnijih aspekata novih regulativa jesu olakšice koje će poreski obveznici imati u procesu evidentiranja. Najvažnije izmene uključuju ukidanje obaveze elektronskog evidentiranja PDV-a kada je već izdata elektronska faktura, kao i ukidanje obaveze korigovanja evidencija u slučaju promena nakon isteka roka za evidentiranje.

Takođe, novina je i produžetak roka za evidentiranje obračuna PDV-a – sada se može vršiti do 12. dana u mesecu nakon završetka poreskog perioda.

Pored opštih izmena, Zakon donosi i specifična pravila za evidentiranje PDV-a u slučajevima turističkih agencija – primenjuje se poseban postupak oporezivanja i evidencija se vrši u zbirnoj evidenciji; prometa polovnih dobara, umetničkih dela, antikviteta – takođe se primenjuje poseban postupak oporezivanja; i prenosa novoizgrađenih građevinskih objekata – vrši se pojedinačno evidentiranje.

Ministarstvo finansija je odlučilo da obveznicima ostavi period prilagođavanja do 30. juna 2025. godine. U tom periodu u postupcima provere ispravnosti elektronskog evidentiranja PDV-a neće se uzimati u obzir eventualne greške u iskazivanju podataka.

Takođe, poreski obveznici koji greškom pogrešno evidentiraju PDV, ali je isprave pre pokretanja postupka nadzora, neće biti sankcionisani.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.