Novi propisi za PDV obveznike u sistemu e-faktura
20.8.2025 12:37 Autor: Ljiljana Begović 1



Počev od jula 2025. za kvartalne obveznike za period jul-septembar 2025. godine izvršene su izmene u načinu iskazivanja podataka u evidenciji prethodnog poreza (EPP) na portalu Sistema elektronskih faktura (SEF).
Novina je da će se sada u delu 1.4 (smanjenje osnovica, odnosno PDV-a) i delu 1.6 (smanjenje avansa prilikom preuzimanja podataka) automatski upisivati osnovica iz elektronskih faktura-dokumenat o smanjenju za stope S20 i S10.
Poreski savetnik Aleksandar Trifunović iz kompanije TYB Consulting objašnjavjući novine, kaže da su sada prilikom preuzimanja podataka u evidenciji prethodnog poreza polja predviđena za ove podatke bila prazna.
“Međutim, da bi se osnovica automataski upisala u ove evidencije nepohnodno je da datum smanjenja i datum izdavanja dokumenta o smanjenju budu u istom poreskom periodu. Na primer datum smanjenja je 17. jul 2025, dok je datum izdavanja dokumenta 19. jul 2025. Ili da datum izdavanja ovog dokumenta bude najkasnije 10 dana po isteku poreskog perioda na koji se odnosi smanjenje. Na primer da datum smanjenja bude 28. jul 2025. a datum izdavanja elektronskog dokumenta 9. avgust 2025. godine”, navodi Trifunović.
Kada je u pitanju smanjenje poreza na dodatu vrednost, to se evidentira na isti način kao i do sada, odnosno u trenutku kada su ispunjeni uslovi za smanjenje prethodnog poreza. Obveznik neće imati mogućnosti da menja automatski unete podatke.
“Druga novina je da se od poreskog perioda jul 2025. odnosno jul-septembar 2025. za kvartalne obveznike u ovoj evidenciji ne vrši se iskazivanje osnovice za strornirane elektronske fakture za promet i stornirane elektronske fakture – dokument o povećanju”, kaže naš sagovornik.

Kada je reč o ispravkama odbitka prethodnog poreza po osnovu storniranja dokumenta o smanjenju za promet, dokumenta o smanjenju avansa (ukoliko storniranje ovih dokumenata dovodi do povećanja PDV), storniranja avansnog računa (ukoliko storniranje ovog dokumenta dovodi do smanjenja PDV), unose se na isti način kao i za poreske periode do 30.juna 2025. godine.
Podsetimo, početkom jula zbog velikog broja izmena u elektronskom fakturisanju, Ministarstvo finansija produžilo je važenje tzv relaksirajuće odredbe o pitanju provere pravilnosti elektronskog evidentiranja PDV-a zaključno sa 31. decembrom 2025. godine.
To znači da Ministarstvo finansija do kraja 2025. godine neće uzimati u obzir eventualne greške pri iskazivanju podataka u propisanim evidencijama PDV-a u Sistemu elektronskih faktura.
Značaj produžetka važenja relaksirajuće odredbe je u tome da za navedeni period obveznici ne mogu biti sankcionisani za eventualne greške, odnosno propuste pri iskazivanju podataka u pojedinačnoj evidenciji PDV-a, zbirnoj evidenciji PDV-a, kao i evidenciji prethodnog poreza.
Razlog propisivanja ove odredbe je da se obveznicima produži prelazni period za prilagođavanje novim pravilima evidentiranja PDV-a u SEF-u.
Poreska savetnica Gordana Aritonović kaže da Zakon o elektronskom fakturisanju i prateći pravilnik predviđaju konkretne kazne koje se za pravna lica i javna preduzeća kreću od 200.000 do dva miliona dinara. Za preduzetnike su kazne nešto blaže – od 50.000 do 500.000 dinara, dok su za odgovorna lica predviđene kazne od 50.000 do 150.000 dinara.
Ona dalje ističe da je dobra vest to što postoji mogućnost da se greška ispravi pre nego što dođe do nadzora.
“Ako se korekcija PDV evidentiranja izvrši blagovremeno postupak se neće pokretati, ali ako se greška otkrije tokom kontrole i prethodno nije korigovana, sledi sankcija”, kaže Aritonović.
Pročitajte još:
Ovo je zapravo priprema za sledeći korak – uvođenje takozvane preliminarne poreske prijave od januara 2026. godine, koja bi trebala da zameni sadašnji POPDV obrazac.
“Iako se pravilnik koji uređuje ovaj novi model još uvek nije pojavio, očekuje se da će dodatno automatizovati PDV prijavu. Pretpostavljam da će i najmanje neusaglašenosti između elektronskih faktura i PDV prijave odmah biti vidljive”, ocenjuje poreska savetnica.
Tamara
20.8.2025 #1 AuthorHoće li nešto pojednostaviti? Npr. uvesti čarobnu opciju „upload fakture“ i gotovo? Ovo ne postoji nigde u svetu: fakturisanje se radi duplo, firme gube vreme i resurse a način prikupljanja podataka je „genijalan“ – neko može oteti vaš posao u 2 klika. Gde je garancija podataka ako jedan APR prodaje podatke oglašivačima i pre nego što vam izda rešenje? Najmanje što se očekuje jeste sistem naplate potraživanja (SDK nekada) a ne da kompanije plaćaju tek posle 60 dana a poslodavci državi obezbeđuju pdv unapred – dva meseca pre nego što njima legne uplata.