Usvojene i izmene oporezivanja radnika na brodovima

Pomorcima novi način obračunavanja dana plovidbe

IzdvajamoPoreziPoslovanje

19.12.2025 08:01 Autor: Ljiljana Begović 0

Pomorcima novi način obračunavanja dana plovidbe Pomorcima novi način obračunavanja dana plovidbe
Izmene i dopune Pravilnika o pomorskim knjižicama i dozvolama za ukrcavanje, koje je donelo Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, donose važne novine za pomorce... Pomorcima novi način obračunavanja dana plovidbe

Izmene i dopune Pravilnika o pomorskim knjižicama i dozvolama za ukrcavanje, koje je donelo Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, donose važne novine za pomorce iz Srbije, posebno u delu koji se odnosi na evidentiranje pomorskog staža u međunarodnoj plovidbi i njegovo priznavanje u poreskim postupcima.

Ove izmene predstavljaju pokušaj da se dugogodišnja praksa neujednačenog tumačenja dana plovidbe konačno sistematizuje i uvede u jasniji pravni okvir.

Najvažnija novina sadržana je u uvođenju novih članova 13a i 13b, kojima se precizno uređuje način na koji se utvrđuju i evidentiraju dani provedeni u međunarodnoj plovidbi radi dokazivanja pomorskog staža, pre svega u postupcima oporezivanja. Do sada je upravo ova oblast bila izvor brojnih nedoumica i sporova, jer su pomorci često bili u situaciji da im se priznaju isključivo dani faktičkog boravka na brodu, bez uvažavanja realnih okolnosti koje prate ovaj vid rada.

Novi pravilnik sada izričito predviđa da se, pored stvarno provedenih dana na brodu, u pomorski staž mogu uračunati i dodatni dani koji su neposredno povezani sa obavljanjem pomorskog posla. Tako se, na primer, u staž uračunava vreme provedeno na putu od mesta prebivališta do mesta ukrcaja na brod, kao i dani potrebni za povratak nakon iskrcaja. Propisano je da se u tu svrhu priznaju četiri dana pre ukrcaja i četiri dana nakon iskrcaja, čime se formalno priznaje činjenica da međunarodna plovidba ne počinje i ne završava se isključivo na palubi broda.

Posebno značajno mesto u izmenama zauzima i pitanje lečenja. U pomorski staž mogu se uračunati i dani lečenja usled bolesti ili povreda nastalih na putu ka brodu ili na povratku, kao i dani lečenja zbog bolesti ili povreda koje nastanu nakon ukrcaja, a koje onemogućavaju dobijanje uverenja o zdravstvenoj sposobnosti. Broj ovih dana utvrđuje se na osnovu uverenja ovlašćene medicine rada i obuhvata stvarno trajanje lečenja.

Pravilnik prepoznaje i značaj stručnog usavršavanja za karijeru pomoraca. U staž se mogu uračunati dani provedeni na kursevima i obukama koje organizuju akreditovane institucije ovlašćene za osposobljavanje pomoraca za sticanje najviših pomorskih zvanja, uključujući i oficire elektronike. Ovde spadaju i kursevi koje organizuju same kompanije ili brodari, pod uslovom da su relevantni za zvanja i poslove koje pomorac obavlja.

Foto: Pixabay

Dodatno, u staž se mogu uračunati i dani do isteka ugovora o radu koji nisu ostvareni zbog toga što je član posade napustio brod ili je napuštanje inicirano od strane kompanije ili brodara. Pravilnik predviđa i specifične situacije, poput otmice, zarobljeništva, penzionisanja ili smrti člana posade u toku kalendarske godine, u kojima se dani takođe evidentiraju na poseban način.

Kontrolu tačnosti svih ovih podataka vrši Lučka kapetanija Beograd, na osnovu dokumentacije koju pomorac prilaže. Upravo u tom kontekstu uveden je i novi zvanični obrazac pod nazivom „Potvrda o danima provedenim u međunarodnoj plovidbi“, koji će služiti kao ključni dokaz u poreskim i drugim administrativnim postupcima.

Paralelno sa ovim izmenama stupio je na snagu i novi Pravilnik o poreskoj prijavi o obračunatom porezu samooporezivanjem i pripadajućim doprinosima. Ovaj akt donosi dodatne novine za pomorce, uključujući uvođenje posebnog obrasca PP OPO-P, namenjenog prijavi prihoda koje pomorci ostvaruju u inostranstvu.

Novi obrazac omogućava da se prijava prihoda prilagodi specifičnostima pomorskog rada, uz uvažavanje broja dana plovidbe. Istovremeno, doprinosi se obračunavaju isključivo za zdravstveno osiguranje, u skladu sa međunarodnim ugovorima o socijalnom osiguranju koje je Srbija zaključila. Pravilnik predviđa i mogućnost ostvarivanja poreskog kredita za poreze koji su već plaćeni u drugim državama, kao i podnošenje prijave elektronskim putem ili u pismenom obliku, sa naglaskom na godišnji obračun.

Član Upravnog odbora Udruženja pomoraca Jovan Jovičić za Biznis.rs kaže da je udruženje aktivno  učestvovalo u izradi ovih izmena, ističući potrebu da se položaj pomoraca koji rade u inostranstvu uredi na pravedniji i predvidljiviji način.

“Ipak, deo predloga nije usvojen, uključujući inicijative za uvođenje posebnih prava za trudnice, kao i mogućnost prenosa dana plovidbe preko limita od 174 dana u narednu kalendarsku godinu”, navodi Jovičić.

Naš sagovornik ističe da su usvojeni pravilnici značajan korak napred, ali da ipak proces definisanja statusa pomoraca još uvek nije završen.

“Čekamo dalji pravilnik Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture (MGSI), koji bi uskoro trebalo da bude dostupan. Ovaj pravilnik bi trebalo da dodatno uskladi prava i obaveze pomoraca”, zaključuje Jovičić.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.