Istraživanje portala Biznis.rs: zelena tranzicija (2)

Sektorima energetski intenzivne industrije CBAM donosi nove namete

EkologijaIzdvajamoPoreziPoslovanje

1.6.2025 08:01 Autor: Aleksandra Kekić 13

Sektorima energetski intenzivne industrije CBAM donosi nove namete Sektorima energetski intenzivne industrije CBAM donosi nove namete
Uredbu o mehanizmu prekograničnog prilagođavanja cene ugljenika (Carbon Border Adjustment Mechanism – CBAM), koja se odnosi na određenu robu iz sektora: gvožđe/čelik, aluminijum, cement,... Sektorima energetski intenzivne industrije CBAM donosi nove namete

Uredbu o mehanizmu prekograničnog prilagođavanja cene ugljenika (Carbon Border Adjustment Mechanism – CBAM), koja se odnosi na određenu robu iz sektora: gvožđe/čelik, aluminijum, cement, veštačka đubriva, električna energija i vodonik, Evropska komisija usvojila je u maju 2023. godine. Prelazni period započeo je 1. oktobra iste godine, a puna primena očekuje od 1. januara 2026.

Reč je o jednom od instrumenata za ostvarivanje klimatskih ciljeva, u okviru paketa „Fit for 55”, a predviđa primenu istih troškova ugljenika na uvezene proizvode kao što bi nastali kod postrojenja koja rade u EU.

Kako pojašnjavaju iz Privredne komore Srbije, na ovaj način primenom CBAM instrumenta težnja je da se smanji rizik da klimatski ciljevi EU budu ugroženi premeštanjem proizvodnje u zemlje sa manje ambicioznom politikom dekarbonizacije (takozvano „curenje ugljenika“).

“U prelaznom periodu uvoznici u EU roba iz obuhvaćenih sektora, odnosno roba čije se tarifne oznake nalaze na listi u Prilogu 1 Uredbe, imaju obavezu kvartalnog izveštavanja o specifičnim ugrađenim emisijama (direktnim i indirektnim) i o eventualnoj ceni ugljenika plaćenoj u zemlji porekla. Kada započne puna primena regulative biće neophodna i verifikacija izveštaja, kao i kupovina CBAM sertifikata”, navode za Biznis.rs iz Udruženja za metalsku i elektro industriju PKS.

Prema dostupnim podacima o izvoznicima, oko 2.200 privrednih društava iz Srbije je tokom 2024. godine izvozilo CBAM robu u EU, odnosno robu čije su tarifne oznake navedene u Uredbi.

“Ovde ne govorimo samo o proizvođačima, već i o trgovcima ili korisnicima ovih roba, koji svakako imaju i određenu ulogu u procesu izveštavanja. Ipak, najveća obaveza leži upravo na proizvođačima tih roba, a njih je najmanje 50 odsto od ukupnog broja izvoznika. Najveći broj proizvođača dolazi iz sektora proizvodnje gvožđa/čelika i aluminijuma”, dodaju iz PKS.

Foto: Pixabay

Kako se navodi u 17. izdanju Sive knjige, u kojoj NALED daje predloge za smanjenje nepotrebne birokratije i unapređenje predvidivosti i transparentnosti uslova poslovanja u Srbiji, za našu zemlju je ključno izvozno tržište Evropske unije, gde se plasira oko 70 odsto ukupnog izvoza.

Prema istraživanju Svetske banke, domaću industriju u sektorima energetski intenzivne industrije karakteriše oko 10 puta viši nivo emisija gasova sa efektom staklene bašte (GHG) u poređenju sa industrijom EU koja svake godine snižava intenzitet GHG emisija kako bi dostigla potpunu klimatsku neutralnost do 2050. godine.

“Ova razlika u emisijama direktno utiče na konkurentnost srpskih proizvoda, jer će primenom CBAM-a kompanije iz Srbije biti obavezane da plaćaju dodatne namete prilikom izvoza proizvoda na tržište EU, što će povećati ukupne troškove i cenu proizvoda. To će direktno dovesti do ugrožavanja njihove konkurentnosti na tržištu EU, što može rezultirati obustavom izvoza”, napominju iz NALED-a.

Obveznici CBAM regulative su takozvani CBAM deklaranti, odnosno kompanije iz EU koje uvoze robu koja podleže primeni regulative iz navedenih sektora. Od 2026. godine CBAM deklaranti imaju obavezu podnošenja godišnjeg izveštaja o emisijama ugrađenim u robu koju su uvezli tokom kalendarske godine, i eventualnim cenama ugljenika koje su već plaćene u zemlji porekla roba.

Izveštaj za 2026. godinu se izrađuje, verifikuje i podnosi najkasnije do 31. maja 2027. godine, uz polaganje odgovarajuće količine unapred kupljenih CBAM sertifikata.

“Obaveza plaćanja emisija se uvodi postepeno, odnosno prve godine (2026) kupovaće se sertifikati za 2,5 odsto emisija, druge za pet odsto, treće za 10 odsto, da bi se 2034. godine plaćalo svih 100 odsto emisija. Iako je obaveza plaćanja emisija na uvozniku u EU, realno je očekivanje da će on taj trošak preneti na svog dobavljača, odnosno proizvođača CBAM robe”, kažu za Biznis.rs iz Udruženja za metalsku i elektro industriju PKS.

Kako navode u NALED-u, na tržište Srbije danas se iz zemalja koje nisu članice EU uvoze proizvodi koji potpadaju pod CBAM u vrednosti od 1,4 milijarde evra, najčešće sa veoma visokim ugljeničnim otiskom, čime se u potpunosti obesmišljava napor domaćih proizvođača da smanje GHG emisije.

NALED u okviru Sive knjige predlaže da se uspostavi nacionalni mehanizam oporezivanja ugljenika koji bi, kako navode, predstavljao važan korak ka umanjenju opterećenja CBAM-a za domaću privredu.

Ukoliko bi se uvela nacionalna taksa na ugljenik, potencijalni prihod bi 2034. mogao da dostigne i 382 miliona evra, uzimajući u obzir takse prikupljene iz industrija aluminijuma, cementa, gvožđa, čelika i veštačkih đubriva, koje će se od 2026. naći na udaru CBAM regulative, pokazala je njihova analiza.

Zagađenje vazduha iz saobraćaja
Foto: Pixabay

Uvođenje nacionalnog mehanizma za oporezivanje ugljenika može predstavljati održiv i strateški važan instrument zelene tranzicije, ali samo ukoliko bude pažljivo osmišljen i uravnotežen, kaže za Biznis.rs Stanislava Simić, direktorka Asocijacije srpske energetski intenzivne industrije.

„Takav mehanizam trebalo bi da obuhvati ne samo oporezivanje emisija iz domaće proizvodnje, već i uvođenje taksi na emisijski intenzivne proizvode koji dolaze iz trećih zemalja koje nemaju slične regulative. Na taj način bi se predupredilo preusmeravanje takozvane CBAM robe ka Srbiji koje bi dodatno ugrozilo domaću industriju“, ističe Simić.

Dodaje da je ključno da ovaj mehanizam bude međunarodno prepoznat kao uporediv sa sistemom EU, kako bi se izbeglo dvostruko oporezivanje prilikom izvoza na evropsko tržište.

U tom smislu, Asocijacija srpske energetski intenzivne industrije Srbije posebno ističe važnost usvajanja celovitog regulatornog okvira koji bi omogućio energetski intenzivnoj industriji da sprovede dekarbonizaciju i da se postepeno transformiše ka održivim, konkurentnim modelima poslovanja.

„Neophodno je, pre uspostavljanja bilo kakvog mehanizma naplate, jasno definisati na koji način će se prikupljena sredstva redistribuirati i u koje konkretne projekte će biti usmerena, kako bi se obezbedila podrška kompanijama u procesu prelaska na čiste tehnologije, uz stimulativne mere koje će ih motivisati da ulože u modernizaciju i energetsku efikasnost“, navodi Simić.

Šta je potrebno da se do 2030. godine smanje emisije za 33,3 odsto?

Radi dalje dekarbonizacije energetski intenzivne industrije, kao i ispunjenja obaveza Srbije da svoje GHG emisije smanji za 33,3 odsto do 2030. godine, potrebno je:

– Kroz regulatorni paket mera, tačnije izmene i dopune nacionalnih propisa, obezbediti energetski intenzivnoj industriji uvoz alternativnih goriva iz otpada i dostupnost alternativnih sirovina (nusproizvoda drugih industrija i otpada od građenja i rušenja) sa domaćeg i inostranog tržišta, kako bi se smanjile emisije GHG koje nastaju od korišćenja fosilnog goriva i prirodnih sirovina;

– Sredstva prikupljena od nacionalne takse na ugljenik preusmeriti za dalju dekarbonizaciju, poštujući mehanizme pravedne raspodele sredstava, kroz Zeleni fond koji je potrebno ponovo uspostaviti, u skladu sa preporukom 8.1 Sive knjige;

– Uspostaviti nacionalnu verifikaciju i sertifikaciju, priznatu od strane EU, za emisije ugljenika u okviru CBAM-a, čime bi se osigurala usklađenost sa evropskim standardima i proces učinio dostupnijim i finansijski povoljnijim;

– Uspostaviti i implementirati lokalni standard za zelene obveznice u zakonodavni okvir Srbije, prateći smernice definisane u okviru ICMA (International Capital Market Association) globalnih smernica za izdavanje zelenih obveznica;

– Propisati olakšice za zelene investicije kao dodatni stimulans energetski intenzivnim kompanijama.

Efekti na kompanije iz energetski intenzivne industrije

CBAM nije nešto što dolazi – on je već tu, u prelaznoj fazi, i već sada preoblikuje tokove robe, ugovore i poslovne planove, kaže Stanislava Simić. Od 2026. godine, efekti će biti direktni i merljivi: svaka tona čelika, cementa ili đubriva koja izlazi iz Srbije ka EU nosiće dodatni fiskalni teret.

Da bi se izbegle negativne posledice, ne samo po izvoz, već i po celokupni privredni ekosistem, država treba da postavi jasan i efikasan sistem.

„Asocijacija srpske energetski intenzivne industrije Srbije formirana je upravo u trenutku kada se pred domaćom industrijom ispostavljaju najkompleksniji izazovi poslednjih decenija – od postepenog ukidanja besplatnih emisijskih kredita i uvođenja CBAM mehanizma, do nužnosti velikih investicija u dekarbonizaciju i prelazak na niskougljenične tehnologije. Bez brzog odgovora u vidu uvođenja nacionalnog mehanizma za oporezivanje ugljenika – koji bi bio i fiskalno i regulatorno usklađen sa evropskim pravilima – postoji ozbiljan rizik da srpska privreda izgubi konkurentsku poziciju na EU tržištu, a domaće tržište postane preplavljeno jeftinijom robom iz trećih zemalja koja ne ispunjava ekološke standarde“, upozorava sagovornica.

Ona naglašava da je neophodno uspostaviti regulatorne okvire koji omogućavaju dugoročno planiranje i garantuju pravične uslove poslovanja za sve aktere, uz jasno prepoznavanje napora koje domaće kompanije već ulažu u modernizaciju, energetsku efikasnost i smanjenje emisija.

„Kompanije okupljene u Asocijaciji srpske energetski intenzivne industrije Srbije raspolažu stručnim kapacitetima, resursima i voljom da odgovore na ove izazove. Međutim, uspeh u ovim procesima zahteva strateško partnerstvo sa državom – kako bi se pravovremeno definisali jasni propisi koji štite srpsku industriju, podstiču zelenu tranziciju i omogućavaju Srbiji da zadrži i unapredi svoju poziciju na evropskom i globalnom tržištu“, smatra Simić.

Evropska komisija predložila pojednostavljenja koja se tiču CBAM regulative

U Privrednoj komori Srbije podsećaju za Biznis.rs da je Evropska komisija predložila određena pojednostavljenja koja se tiču CBAM regulative i trenutno je u postupku usaglašavanje i izglasavanje ovog predloga na nivou Evropska komisija-Savet EU-Evropski parlament.

“Najvažnije pojednostavljenje koje se najviše i tiče domaćih proizvođača je podizanje minimalnog praga za primenu regulative. Dosadašnji ‘de minimis’ je bio 150 evra vrednosti robe po jednoj isporuci, odnosno od primene propisa su bile izuzete samo pošiljke koje su manje vrednosti od 150 evra. Novi predlog podiže ovaj prag na 50 tona robe po uvozniku godišnje. Ovo bi izuzelo veliku većinu (90 odsto) uvoznika od primene CBAM, uglavnom mala i srednja preduzeća i pojedince, koji uvoze samo male količine robe obuhvaćene CBAM.

Ekološki ciljevi CBAM-a ostaju dostižni, jer bi 99 odsto ukupnih emisija CO2 iz uvoza roba obuhvaćenih sektora i dalje bilo obuhvaćeno pravilima. Takođe se očekuju određena pojednostavljenja u postupku izveštavanja, kalkulaciji emisija i upravljanju finansijskom obavezom”, navode iz Udruženja.

Pročitajte i prvi deo našeg istraživanja: Opstanak domaćih reciklera zavisi od podsticaja države

  • Vanja

    1.6.2025 #1 Author

    Zato je mehanizam oporezivanja bitan!

    Odgovori

  • KIMCHI

    1.6.2025 #4 Author

    Sto iskreno i nije losa ideja, jer uticaj na zagadjenje je presao toliko granica da samo po dzepu moze doci do sitnih, ali iole bitnih promena

    Odgovori

    • ZVONČICA

      1.6.2025 #5 Author

      Da bi se životna sredina i okolina zaštitila to je jedini način

      Odgovori

  • Jeca

    1.6.2025 #6 Author

    Porez je jako vazan konkretno za ove stvari.

    Odgovori

  • SUNCICA

    1.6.2025 #7 Author

    Stalno neki novi nameti

    Odgovori

  • Faith

    1.6.2025 #8 Author

    Nije to lose, mozda se smanji zagadjenje

    Odgovori

  • VALERIJA

    1.6.2025 #9 Author

    Nije ih bilo skoro tako da im je bilo vreme da se nešto izmeni ili poboljša.

    Odgovori

  • gagica

    1.6.2025 #10 Author

    Mislim da ti treba iskoristiti

    Odgovori

  • JEKSICA25

    1.6.2025 #11 Author

    Jako je bitno tako uraditi

    Odgovori

  • ZELJKA

    1.6.2025 #12 Author

    Tempo diktiraju svakako velike sile. Ostali mogu samo posmatrati

    Odgovori

  • SENSEI

    2.6.2025 #13 Author

    Novi nameti ili ne, sve mora da se ispuni kako jači zapoveda

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.