Dobrovoljno plaćanje doprinosa za PIO

Za 174 dana plovidbe pomorci oslobođeni poreskih obaveza

Bolji posaoIzdvajamoPorezi

20.10.2024 15:19 Autor: Ljiljana Begović 11

Za 174 dana plovidbe pomorci oslobođeni poreskih obaveza Za 174 dana plovidbe pomorci oslobođeni poreskih obaveza
Nakon nekoliko godina borbe da se oporezivanje prihoda za pomorce odvoji od frilensera, konačno se nazire epilog koji odgovara radnicima na brodovima. Član Upravnog... Za 174 dana plovidbe pomorci oslobođeni poreskih obaveza

Nakon nekoliko godina borbe da se oporezivanje prihoda za pomorce odvoji od frilensera, konačno se nazire epilog koji odgovara radnicima na brodovima.

Član Upravnog odbora Udruženja pomoraca Jovan Jovičić za Biznis.rs kaže da su više nego zadovoljni rešenjem koje propisuje da su pomorci koji provedu najmanje 174 dana na moru oslobođeni poreskih obaveza.

Na poslednjem sastanku međuresorne radne grupe, održanom 10. oktobra, razmatrano je dugo očekivano pitanje oporezivanja i osiguranja pomoraca u Srbiji. Ova radna grupa okupljena je sa ciljem da donese rešenja koja će olakšati život pomorcima koji već godinama ističu nepravedne poreske i osiguravajuće sisteme.

Najvažnije odluke odnose se na tri glavne oblasti – penzijsko i invalidsko osiguranje (PIO), porez i zdravstveno osiguranje.

Što se tiče penzijskog i invalidskog osiguranja, postignuto je rešenje koje pomorcima omogućava da budu oslobođeni obaveze plaćanja ovog doprinosa. Oni koji žele mogu se dobrovoljno uključiti u sistem PIO prema članu 15. zakona o PIO, što znači da uslovi za ostvarivanje prava na penziju ostaju isti kao za radnike na kopnu. Međutim, ovde nije prihvaćen zahtev Udruženja pomoraca Republike Srbije da se ukine dobrovoljni aspekt osiguranja i uvede neka vrsta povlašćenog statusa za pomorce”, navodi Jovičić.

Kada je reč o porezu, najveća promena je u tome što će pomorci koji tokom jedne kalendarske godine provedu najmanje 174 dana na moru biti oslobođeni poreskih obaveza.

Foto: Biznis.rs/AI

Za one koji ne ispune ovaj uslov, predviđen je porez po stopi do 10 odsto. Poreska osnovica će se utvrđivati na osnovu Pravilnika koji tek treba da bude izrađen od strane Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Ova osnovica će biti vezana za ITF platnu listu i osnovnu platu, pri čemu će se prihod obračunavati na dnevnom nivou.

Od ključne važnosti je da će se ministarstvo baviti i definisanjem načina računanja dana plovidbe, čime će se jasno definisati šta se smatra „danom na moru“.

“Jedan od izazova koji ostaje jeste adekvatno utvrđivanje broja plovidbenih dana i transparentnost u postupku izdavanja potvrda od strane Lučke kapetanije Beograd, koja će biti zadužena za ovu administrativnu proceduru”, kaže naš sagovornik.

Zdravstveno osiguranje je segment koji je izazvao najviše negodovanja među pomorcima. Naime, predviđeno je da svi pomorci plaćaju doprinose za zdravstveno osiguranje, i to na godišnjem nivou.

“Osnovica za ove doprinose će se zasnivati na dvanaestostrukom iznosu najmanje mesečne osnovice doprinosa u Srbiji, koja trenutno iznosi oko 490.000 dinara. Za pomorce čija plata prelazi ovaj iznos, doprinosi će se obračunavati kao 10.3 odsto godišnje zarade po ITF skali, uzimajući u obzir broj plovidbenih dana”, objašnjava Jovičić.

Negativna strana ovog rešenja je što će oni koji duže vremena provedu na brodu plaćati veće doprinose, a imaće manje mogućnosti da koriste zdravstveno osiguranje. Naime, dok su na moru oni retko mogu iskoristiti usluge domaćeg zdravstvenog sistema, što ih stavlja u nepovoljniji položaj.

Udruženje pomoraca nije uspelo da izdejstvuje izmene u ovom delu, jer su državni organi insistirali na solidarnom principu zdravstvenog osiguranja. Ovaj koncept podrazumeva da svi doprinose sistemu, iako ga ne koriste svi u istoj meri.

Zakon će, prema trenutnim najavama, stupiti na snagu 1. januara 2025. godine, a prva plaćanja po novom modelu očekuju se u 2026. godini. Ovo ostavlja prostor za prilagođavanje i pripremu novog sistema. Pomorci će prijave za porez i zdravstveno osiguranje podnositi u periodu od 1. januara do 1. marta 2026. godine, odnosno u roku od 15 dana po iskrcavanju s broda.

“Uprkos svemu, ovo je značajan korak napred u regulisanju statusa pomoraca, a Udruženje poziva sve pomorce da se učlane i aktivno učestvuju u daljim pregovorima i inicijativama. Takođe, apeluju na medije da ne iznose neproverene informacije koje mogu stvoriti zabunu, već da se oslone na zvanične izvore. Ovaj proces je samo početak, a predstojeći meseci će pokazati kako će se novi zakonski okvir primenjivati u praksi i koliko će zaista olakšati život srpskih pomoraca”, zaključuje član Upravnog odbora Udruženja pomoraca Jovan Jovičić.

  • gagica

    20.10.2024 #1 Author

    Odlicno za pomorce

    Odgovori

  • VALE

    20.10.2024 #2 Author

    Svaki posao ima svoje specificnosti. Kojom li su metodom obracuna su dosli do bas 174 dana, zanimljivo

    Odgovori

  • REA

    20.10.2024 #3 Author

    Pa to i jeste negde logicno i fer prema njima

    Odgovori

  • ZVEZDA

    20.10.2024 #4 Author

    Veoma zanimljivo

    Odgovori

  • LAV

    20.10.2024 #5 Author

    Pa i to znaci.

    Odgovori

  • ZVONČICA

    20.10.2024 #6 Author

    Sasvim korektna odluka.

    Odgovori

  • PIKSI

    20.10.2024 #7 Author

    Samo da se definise sta se smatra dan na moru i kako ce se racunati…

    Odgovori

  • HEPO

    20.10.2024 #8 Author

    Kuda plovi ovaj brod

    Odgovori

  • VALERIJA

    20.10.2024 #9 Author

    Super, da se bar neko spasi državnog poreza.

    Odgovori

  • SENSEI

    21.10.2024 #10 Author

    Srbija more nema, a mornaricu služi. Kakav je to apsurd

    Odgovori

  • DOBRILA

    21.10.2024 #11 Author

    I to ce im svakako znaciti , i treba…

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.