prilika za domaće startape koji imaju ambiciju da igraju na globalnoj sceni

U Srbiji tek četiri odsto građana prati tehnološke novitete

Hi-techInovacijePreduzetnik

16.6.2025 11:53 Autor: Redakcija Biznis.rs 1

U Srbiji tek četiri odsto građana prati tehnološke novitete U Srbiji tek četiri odsto građana prati tehnološke novitete
Dok svaki četvrti Danac i svaki peti Šveđanin prati tehnološke novitete, u Srbiji se tako oseća tek četiri odsto građana. Ovi podaci Evrobarometra slikovito... U Srbiji tek četiri odsto građana prati tehnološke novitete

Dok svaki četvrti Danac i svaki peti Šveđanin prati tehnološke novitete, u Srbiji se tako oseća tek četiri odsto građana. Ovi podaci Evrobarometra slikovito pokazuju koliki jaz postoji – ali i kolika je prilika za domaće startape koji imaju ambiciju da igraju na globalnoj sceni.

Na Pop up export hubu, u okviru Foruma naprednih tehnologija u Nišu, govorilo se upravo o tome – kako da inovatori iz Srbije zakorače na zahtevna, ali izuzetno podsticajna tržišta nordijskih zemalja. Učesnici su kroz konkretne savete i primere otvorili prostor za prva ozbiljna partnerstva i izlazak na sever Evrope, saopštio je NALED.

„Zemlje poput Finske, Švedske i Danske poznate su po visokoj digitalnoj pismenosti, poverenju u nove tehnologije i sistemskoj podršci inovatorima. Ne samo kroz akceleratorske i mentorske programe, već i kroz ulaganja – između deset i 20 odsto svih državnih rashoda za istraživačko-razvojne aktivnosti odlazi upravo na projekte u kojima učestvuju i privatne kompanije“, rekao je Dušan Vasiljević, direktor za konkurentnost i investicije u NALED-u.

Uspeh u Skandinaviji nije slučajnost – on traži ozbiljnu pripremu, razumevanje drugačije poslovne kulture i visok stepen transparentnosti. Inovacije koje prolaze u ovom delu Evrope nisu samo „pametne“, već moraju rešavati konkretne izazove i biti zasnovane na održivim modelima koji gledaju dugoročno, poručeno je na događaju.

Foto: Rawpixel.com

„Ključno je dobro poznavati zemlju u kojoj želite da poslujete, imati mentora, koristiti organizacionu podršku i fokusirati se na jedan region. Kada je proizvod spreman za regionalne okvire, on može krenuti dalje putem globalnog tržišta“, istakla je Ani Antonen (Anni Anttonen), izvršna direktorka operacija startap kampusa Maria 01 iz Helsinkija.

Ona je navela da poseban akcenat stavljaju na očuvanje mentalnog zdravlja startap tima, te da sa njima rade psiholozi koji pomažu osnivačima da izbegnu burnout i očuvaju balans između slobodnog vremena i posla.

Iako trenutno ne nude sopstvene programe podrške, u fokusu su saradnje sa relevantnim inicijativama u Finskoj, kao što su 90 Day Finn, Business Helsinki Accelerator i Health Incubator Helsinki. Takođe, gošća je najavila da je u pripremi prvi Maria 01 akcelerator za startape sa visokim potencijalom rasta.

Iskustvo poslovanja na ovim tržištima ima Cloud City iz Niša, a njegov osnivač Marko Šćepanović zaključio je da je važna upornost prilikom proboja, te umrežavanje kroz hubove kao što je Maria01, jer omogućavaju kontakte i partnerstva. On je takođe istakao značaj odlaska na sajmove poput Slusha, na koji će StarTech tim u saradnji sa NTP Niš slati startapove i pružiti im adekvatnu pripremu

Pop-up Export Hub u Nišu organizovan je u okviru projekta StarTech, koji sprovode NALED i Philip Morris International, uz podršku Vlade Republike Srbije, s ciljem da se ubrza digitalna transformacija domaće privrede i osnaži inovacioni potencijal Srbije.

  • ELLA

    16.6.2025 #1 Author

    Velika ulaganja onemogucuju male start up firme da uzmu učešća

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.