UVEK STE DOVOLJNO” COOL” DA NOSITE FRONCLE Mama, sin i snaja svojim proizvodima vraćaju osmeh večitim devojčicama
Moja firmaPoslovanjePreduzetnik
28.12.2020 09:44 Autor: Ljiljana Begović
Ponosne vlasnike neke od majica Froncle možete sresti svuda. Ali kreatore ovog brenda možete uvek naći na random mestu, kako smišljaju i razrađuju nove ideje. Fronclu čine Tanja, Nikola i Tijana.
U trenucima pre Froncle, mama Tanja je više od 15 godina bila na birou. Sa privatizacijom fabrika tekstila, brojne radnice su ostale bez posla, pa se tako njena priča ne razlikuje mnogo od drugih. Nikola je tada bio student veterine i nije video naročitu perspektivu u svojoj struci. Tijana je radila u domenu marketinga i komunikacija u jednoj korporaciji i nedostajalo joj je vreme sa porodicom.
“Želja za slobodnim i zajedničkim vremenom nas je pokrenula da razmišljamo šta bismo to nas troje mogli da radimo. Šta je to nešto što imamo u glavi i rukama, a da nas ne uslovljava da pravimo kompromise sa dušom? Šta je to što bismo mogli da pokrenemo, a da ne iziskuje veliki početni kapital, kredit ili prodaju bubrega? Iako sama ideja o kreiranju odeće u ovom trenutku deluje kao logičan odgovor na postavljena pitanja, kod nas taj odgovor baš i nije stigao preko noći”, kaže za Biznis.rs tim koji stoji iza branda Froncla.
Posle nekih dva meseca razmišljanja, prisetili su se kako je Nikola u srednjoj školi zarađivao za džeparac od prodaje majica koje je šila mama Tanja. Tijana je oduvek volela da piše i crta i rešili su da se usude da započnu svoj biznis.
“Otišli smo do lokalnog dobavljača, kupili smo pamuk i konce, angažovali smo modelarku da nam pomogne oko prvog kroja i nacrtali četiri ilustracije. Ima nečeg u tom usuđivanju i trenutku kada shvatite da je ono što možete da dobijete mnogo veće od onog što biste mogli da izgubite”, kažu iz Froncle.
U prezasićenoj niši u kojoj senalaze svi proizvođači odeće možda nema puno prostora za inovativnost, ali zato ima puno prostora za kreativnost. Sa jedne strane nam većina garderobe stiže iz zemalja poput Kine, Kambodže, Vijetnama, Bangladeša…
Radnice u takvim fabrikama neretko rade u nehumanim uslovima i jako malo su plaćene, da bismo mi mogli tu neku stvar “malo” da platimo u nekom fast fashion lancu. Sa druge strane, modna industrija diktira trendove nedostižne lepote, idealnog tela, mera…
“Držimo se reči Duška Radovića: “Pre nego što popravite svet, popravite česmu u svom stanu. Svet bi bio mnogo srećniji i lepši kad bi svako samo popravio česmu ili makar zube.” Mi smo popravili mašine u našoj radionici, skinuli smo sa njih prašinu i počeli smo da šijemo komadiće pamuka. U njih smo ušuškali poruke sa željom da se u njima pronađu još neke devojčice, jer verujemo u svet u kom se “misli srcem”, “raste kroz čitanje” i “plete svoj put”, kažu iz Froncle.
Naši sagovornici veruju u priče u kojima je moguće napraviti nešto lepo i mekano u Srbiji, a da na tom putu, od ideje za crtež do gotovog proizvoda koji će se naći u rukama kupaca – svi budu zadovoljni i fer plaćeni.
“Ideje nam dolaze sa više različitih mesta ili zahvaljujući određenim inspirativnim devojčicama. Nekada je to inspirativni film, knjiga ili pesma sa radija koja odzvanja našom radionicom. Nekada je dovoljno da se osvrnemo oko sebe, da se zagledamo u snažne devojčice kojima smo okruženi. Svaka od njih nosi neku svoju priču koja se može ispisati na komadu garderobe. Tako je recimo majica “Matora za after” inspirisana pričom naše bake Lace. To je ona priča koja miriše na igranke, korzoe, klakere i omladinske orkestre koji interpretraju pesme Đorđa Marjanovića i Lole Novaković.
Takve priče su tu da nas podsete da možda na prvi pogled baka Laca ima 81 godinu, ali ako se dublje zagledamo u njene oči – videćemo devojčurka od 17 godina koja se osmehuje i pleše. Takve priče su tu da nas podsete da nikada nismo matori za lepo.
Najvoljenija majica većine kupaca je “Brišem granice” i duks “Radim na ljubav”. Ovi proizvodi su u međuvremenu postali više od ilustracije na komadiću pamuka, jer u sandučiće Froncla kreativaca i dalje stižu poruke o tome šta sve može da se postigne kada se u rad unese ljubav, kao i na koje sve načine mogu da se obrišu granice.
“Uvek nam izmame osmeh one devojčice koje nam jave kako su se baš u toj majici zaljubile, ponovo se vratile na fakultet, posvetile se usavršavanju neke davno zaboravljene veštine, skuvale svoj prvi ručak ili promenile posao. Mislimo da snaga majice “Brišem granice” leži u tome što se njena ilustracija nikada ne završava – jer je svaka od devojčica briše i iscrtava na svoj način – svojim delima”, objašnjavaju Tanja, Tijana i Nikola.
Proizvodi za večite devojčice
Naši sagovornici kažu da su najčešći kupci “večite devojčice”, realne žene koje su lepe uprkos godinama, borama, kilogramima i koje su jake uprkos životu.
“One cene trud, posvećenost i detalje. Kada otvore kutiju sa froncla majicom, duksom ili cegerom – nađu vremena da nam jave svoje utiske. Pored ilustracije koja ih prva privuče, obično usledi oduševljenost mekoćom materijala, šavovima koji su uredni, etiketama i porukama ispisanim rukom”, sa ponosom kažu naši sagovornici.
Od drugih brendova koji se bave sličnim poslom Fronlcu razlikuje sama postavka biznisa.
“Kad je uključeno tri para ruku (porodica- majka, sin i snajka), koje biraju materijale, kroje ih, šiju i ilustruju, čitava priča raste iz našeg dvorišta u kom je radionica (improvizovana garaža), a jedina stvar koja se odvija van dvorišta su usluge štampanja (sito štampa)”, kaže Tijana.
Ona dodaje da iIlustracije prvo nastaju na papiru, totalno analogno – gumica, olovka i lajner, pa se tek kasnije prenose u digitali format i pripremaju za štampu.
“Neko će možda reći da takav proces izrade nije moderan, ali je nama važno da se igramo i uživamo. Volimo storytelling, pa na društvenim mrežama i webshop možete čitati razne priče o našim “modelima”. Ti modeli nisu profesionalni modeli koji su plaćeni da se fotografišu i ponesu proizvod, već su to naše prijateljice, komšinice, sestre, bake koje itekako imaju šta da kažu i pokažu”, objašnjava Nikola.
Proizvode Froncle nećete poneti sa sobom u plastičnoj kesi, jer se naši sagovornici trude da što manje zagađuju planetu, tako da sve stiže ušuškano u kutije koje su od reciklirajućeg kartona.
Promene izazvane koronom
Pandemija je, kao i za većinu malih biznisa, predstavljala i još uvek predstavlja izazov. Jako je teško ostati pribran kada znaš da ti sirovine kasne ili da se neko ko ti pomaže da porasteš – razboleo. Uz sve to ne postoji ni neki priručnik koji ti može dati odgovore kako i šta dalje.
“Mi smo sa pojavom pandemije odlučili da prvo promenimo komunikaciju na društvenim mrežama i da se prilagodimo datoj situaciji. U tom periodu nismo pričali o našim proizvodima, već smo ilustrovali preporuke o tome šta sve možemo da radimo dok smo kod kuće”, kažu iz Froncle.
Nakon toga troje kreativaca su svake nedelje počeli da rade crtalačke lajvove na Instagramu i oni traju do dan-danas.
“U njima crtamo sa našom zajednicom i dokazujemo da ne želimo da zaustavimo naš unutrašnji svet, ako je ovaj spoljašnji zaustavljen ili pomeren. Periode koji su bili obeleženi smanjenim intenzitetom prodaje, iskoristili smo za unapređenje proizvodnje i edukaciju. Trenutno smo deo Visinog programa za podršku malim biznisima u kom, zajedno sa sjajnim mentorima i mentorkama dopunjujemo naša znanja o preduzetništvu. Trudimo se da se sačuvamo i da sve izguramo sa osmehom”, zaključak je tvoraca Brenda Froncla.